Másképp viszonyulunk a pénzhez: eljött a mesterséges intelligencia ideje

forrás: Prím Online, 2021. február 13. 10:06

Egy új kutatásból kiderül, hogy a járvány fokozta az emberek aggodalmát mind a személyes, mind a vállalati pénzügyek terén, miközben megnőtt a technológiába vetett bizalom.

2020 megváltoztatta a pénzhez való viszonyulásunkat: az emberek ma már jobban bíznak a technológiában, mint saját magukban, ha a pénzügyeik kezeléséről van szó – derül ki az Oracle új tanulmányából.

 

A 14 ország több mint 9000 fogyasztójának és üzleti vezetőjének megkérdezésével készült felmérés kimutatta, hogy a koronavírus-járvány világszerte növelte a financiális szorongást, elkeseredettséget és félelmet, továbbá megváltoztatta, hogy kire és mire bízzuk a pénzügyeink intézését. Mindemellett az is kiderül belőle, hogy az emberek kezdik újragondolni a vállalatok pénzügyi csapatai és a személyes pénzügyi tanácsadók szerepét és fókuszterületeit. 

 

 

A koronavírus pénzügyi szorongást, elkeseredettséget és félelmet generált 

A világjárvány romboló hatással volt az emberek és a pénz kapcsolatára – otthon és a munkahelyen is. 

•  Az üzleti vezetők körében a pénzügyi szorongás és stressz 186 százalékkal nőtt, a fogyasztók esetében pedig megduplázódott.

•  Az üzleti vezetők 90 százaléka aggódik amiatt, hogy milyen hatással lesz a koronavírus a szervezetre: a leggyakoribb félelmek a lassú gazdasági felépülésre vagy recesszióra, illetve a költségvetés csökkenésére és a csődbemenetelre vonatkoznak.

•  A magánszemélyek 87 százalékának vannak félelmei a pénzügyeivel kapcsolatban, többek között a munkahely vagy a megtakarítások elvesztésére, illetve az életre szóló eladósodásra vonatkozóan. 

 

Ezek az aggodalmak még éjszaka sem hagyják nyugodni az embereket: a magánszemélyek 41 százalékát gyötri álmatlanság a pénzügyi helyzetük miatt. 

 

Az emberek a pénzügyek kezelésének jobb megoldásaként tekintenek a mesterséges intelligenciára

A koronavírus hatására bekövetkezett pénzügyi bizonytalanság változást hozott abban, hogy kire és mire bízzuk rá a pénzügyeinket. Az összetett pénzügyi kérdésekben való eligazodáshoz a fogyasztók és az üzleti vezetők egyre inkább bíznak a technológiában az emberek helyett. 

 

A magánszemélyek és az üzleti vezetők 67 százaléka jobban bízik a mesterséges intelligenciában, mint az emberi erőforrásban, ha a pénzügyek kezelésére kerül a sor. Az üzleti vezetők 89 százaléka szerint a robotok javíthatják a munkavégzést azzal, hogy felismerik a csalásokat, számlákat állíthatnak elő és költség-haszon elemzéseket hajthatnak végre. 

 

A fogyasztók többsége maga helyett inkább egy robotra bízná saját pénzügyeinek kezelését: 63 százalékuk a személyes pénzügyi tanácsadóknál is jobban bízik a robotokban; 33 százalékuk úgy véli, hogy a robotok segítenek a csalások felismerésében; 22 százalék szerint pedig a mesterséges intelligencia segít a kiadások csökkentésében. 

 

A pénzügyi csapatok és tanácsadók szerepe sosem lesz már ugyanaz

Ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjanak a technológia folyamatosan növekvő befolyásához, a vállalatok pénzügyi szakembereinek és a személyes pénzügyi tanácsadóknak egyaránt át kell látniuk a változásokat és új készségeket kell elsajátítaniuk. Az üzleti vezetők 56 százaléka úgy véli, hogy a robotok a következő öt évben átveszik a vállalat pénzügyi szakembereinek szerepét. A technológiától várnak segítséget a pénzügyi feladatok elvégzéséhez, ideértve a pénzügyi jóváhagyásokat, a költségvetés-tervezést és -előrejelzést, a pénzügyi jelentéseket, valamint a megfelelés- és a kockázatkezelést.

 

Mindemellett a magánszemélyek 42 százaléka gondolja úgy, hogy a robotok a következő öt évben le fogják váltani a személyes pénzügyi tanácsadókat az olyan területeken, mint a fizetési határidők betartása vagy a növekvő felesleges kiadások kezelése. Azonban a fogyasztók továbbra is a személyes pénzügyi tanácsadóktól igényelnek útmutatást az olyan nagy kiadásokkal kapcsolatos döntésekben, mint a ház- vagy személygépjármű vásárlás, illetve a nyugdíjmegtakarítás megtervezése. 

 

 

Változtak a vásárlási szokások és a készpénzhez való viszony 

A fogyasztók 60 százaléka válaszolta azt, hogy a járvány megváltoztatta az árukra és szolgáltatásokra vonatkozó vásárlási szokásaikat. 72 százalékuk máshogy kezeli a készpénzt a 2020-as események hatására, több mint egynegyedük pedig arról számolt be, hogy többé nem vásárol kizárólag készpénzt elfogadó üzletekben. 

 

A vállalkozások gyorsan reagáltak a változásokra: az üzleti vezetők 69 százaléka fektetett be digitális fizetési infrastruktúrába, 64 százalékuk pedig új megoldásokat vezetett be a vevői elköteleződés érdekében vagy épp átalakította az üzleti modelljét a koronavírus hatására. A szervezetek 51 százaléka már most mesterséges intelligenciát használ a pénzügyi folyamatok kezeléséhez, ez a szám a fogyasztók esetében 27 százalék. 

 

„Magán- és szakmai életünk pénzügyi folyamatai az elmúlt években egyre inkább digitálissá váltak, és a 2020-as események tovább gyorsították ezt a tendenciát” – nyilatkozta Jürgen Lindner, az Oracle marketing alelnöke. „A digitális vált az új normává, és az olyan technológiák, mint a mesterséges intelligencia és a chatbotok, alapvető szerepet játszanak a pénzügyek kezelésében. Kutatásunkból kiderül, hogy a fogyasztók a személyes pénzügyi tanácsadók helyett inkább ezekben a technológiákban bíznak a pénzügyi jólétük kiépítésénél, és az üzleti vezetők úgy látják, hogy ez a trend át fogja alakítani a vállalatok pénzügyi szakembereinek szerepét. Azok a szervezetek, amelyek nem teszik magukévá ezeket a változásokat, azt kockáztathatják, hogy lemaradnak a versenytársaikhoz képest; rossz hatást gyakorolnak a munkavállalók termelékenységére, moráljára és jól-létére; továbbá nem fogják tudni bevonzani a mesterséges intelligenciát használó pénzügyi tehetségek következő generációját.”

  

Módszertan

A kutatási eredmények a Savanta, Inc. 2020. november 10. és december 8. között végzett felmérésen alapulnak, ami 9001 ember megkérdezésével készült 14 országban (Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Németország, Hollandia, Franciaország, Kína, India, Ausztrália, Brazília, Japán, Egyesült Arab Emírségek, Szingapúr, Mexikó és Szaúd-Arábia). A felmérés a fogyasztók és az üzleti vezetők pénzzel, pénzügyekkel és költségvetéssel kapcsolatos hozzáállását és viselkedését vizsgálta, valamint a mesterséges intelligencia (AI) és a robotok szerepét a pénzügyi feladatok elvégzésében és menedzselésében.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Liferay szoftvervállalat rangos nemzetközi elismerést kapott

A Covid-19 járvány kihívásai ellenére is 25%-kal megugrott a dolgozói elkötelezettség a Liferay Hungary-nál. A Kincentric független elemző felmérése alapján, a Liferay 68%-ról 93%-ra tudta növelni a cégen belüli dolgozói elkötelezettséget. Ezzel 11%-kal magasabb értéket ért el, mint Magyarország legjobb munkaadói. A hitelesség, az emberségességes, inspiráló vállalati kultúra, valamint a technológiai felkészültség mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a munkatársak a legjobbat hozzák ki magukból.

2021. március 5. 16:28

Valóban többet árt a Big Tech, mint használ?

Az évtizedes múltú óriás tech-cégek, mint a Facebook, Google, Apple, vagy az Amazon az elmúlt öt-tíz évben jelentős hatalomra és befolyásra tettek szert – gondoljunk csak arra, hogy a Facebook magába olvasztotta az Instagramot és a WhatsApp-ot, ezzel két konkurenst is kiütve a mezőnyből. Az Egyesült Államok Képviselőháza még 2020 októberében kimondta, hogy ez a négy techcég „olyan uralkodó monopóliummá vált, amilyenekké legutóbb az olaj- és útépítő nagyvállalatoknak sikerült”.

2021. március 5. 14:57

Az életpályát is meghatározhatja, mivel játszik a gyerek

Hatalmas generációs szakadék van a szülők és a gyerekek között, ami napról napra mélyül, miközben a kicsik a digitális világ dzsungelében annak farkastörvényei szerint nevelkednek, erről beszélt Tóth Dániel, a Pszichológus Pasi az Üzlet & Utazás legújabb epizódjában. A szakember szerint a szülőknek ha nem is kell lekövetniük heti szinten is a technológiai újdonságokat, muszály követniük csemetéik online életét másként a gyermekeik egy útvesztőben találják magukat, ahol nem számíthatnak senkire, és ők maguk is elvadulnak. Mint mondta, a közösségi média a belső értékeinket kiüresíti, és számos veszély is leselkedik ezeken a platformokon a fiatalabbakra.

2021. március 5. 12:13

A járvány utáni világban kéz a kézben jár a környezetvédelem és a költséghatékonyság

Hosszú élettartam, energiahatékonyság és hulladékcsökkentés – ezek a munkavállalók és munkáltatók számára a legfontosabb tényezők a távmunkában használt irodai eszközök esetében, állapította meg egy, a világ 26 országában végzett felmérés. Az Epson több mint négyezer résztvevő körében végzett kutatásából az is kiderül, hogy miközben a megkérdezett cégvezetők a kontinens nyugati felén már a legfontosabb üzleti prioritások közé sorolják a környezeti és társadalmi szempontokat, ezek Kelet-Közép-Európában a pénzügyi, HR és üzleti kihívások által uralt fontossági sorrend végén kapnak csak helyet.  

2021. március 5. 10:59

Újabb 7 millió eurós befektetést kap és tovább terjeszkedik a régióban a Codecool

Több mint 2,5 milliárd forintos tőkebefektetéshez jutott a Codecool, a közép-kelet-európai régió egyik vezető programozóiskolája és IT szakember közvetítő cége. Az IT szakemberek képzését megreformáló, 3-12 hónapos kurzusokat kínáló vállalat további terjeszkedésre és termékei fejlesztésére készül új partnere, az Integral Venture Partners, valamint korábbi befektetői, a Lead Ventures és a PortfoLion Capital Partners támogatásával. A programozóiskola még az év első felében újabb campust nyit a régióban.

2021. március 5. 09:38

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Mától Budapest nagy részén elérhető a Vodafone 5G hálózata

2021. március 4. 16:27

Idén 20 éves az Adverticum

2021. február 8. 14:49

Kinőtte a határokat a Codecool

2021. február 1. 14:47

A DokiApp-ot választották az év applikációjának

2021. január 18. 14:59