Önvezető Uber-taxik és más "autós" hírek

Laszlo Horvath, 2016. december 15. 11:58

Bár év végén már csendesedni szokott az innováció is, az idén - úgy tűnik - még Karácsony előtt is egymás érik a műszaki újdonságokról szóló hírek: az Uber már önvezető autókkal szállítja utasait, Trump technológiai tanácsadó csapatához csatlakozott a Tesla-vezér, Elon Musk, és - ha már autók - a GM új márkájából már az első nap huszat eladtak, és több százat előjegyeztek. Nézzük a híreket részletesen!

Az első hír az arról szól, hogy a robotautók elkezdtek embereket szállítani San Franciscoban, miután az Uber sikeresen tesztelte Pittsburghben önvezető járműveit.
 
 
Persze vannak, akik még idegenkednek a robotsofőrtől, nem is kötelező egyelőre egyelőre ezt választani, ha valaki a gyengébb képességű homo sapiens-t részesíti előnyben, akkor csak jeleznie kell, de a technika bizonyosan utat tőr magának, ráadásul ezt segíti korunk Facebook-kultúrája is, bizonyosan "cult item" lesz abból, hogy selfie-ket csinálhatnak majd az önjáró Uberrel közlekedő utasok. Egyelőre még két mérnök utazik a robotautóval, az egyik kötelező Kalifornia törvényei szerint, hogy "felügyelje" az embernél sokkal figyelmesebb, pontosabb, és soha nem fáradó gépsofőrt – a másik pedig aki a laptopjáról figyeli az önjáró autót, és annak döntéseit.
 
Az autóipar új központjának, a Szilícium völgynek a mérnökeit nagy büszkeséggel töltötte el – és ez nemcsak az Uber-re, hanem az éppen most külön céggé vált Google Car-ra, a Waymo-ra is vonatkozik, míg a másik három előrehaladott robotpilótás autóról nem lehet még részleteket tudni – az a tény, hogy már a bicikliseket is kiválóan tudja kezelni az AI (Artificial Intelligence) ezekben a robotautókban. Ez nagyon fontos San Franciscoban, ahol a bicikli az egyik legnépszerűbb edzésforma – és talán kevésbé fontos Pittsburgh-ben, ahol a Carnegi Mellon egyetem körül majd hónapok óta zajlik a tesztelés.
 
Mitől lett a vízióból valóság? A kulcsszó az Otto nevű startup, akiket 680 millió dollárért vett meg az Uber. A 2016 januárban (!) alakult startup alapítói a Google autós csoportjából "ugrottak ki", tehát több éves gyakorlatot vittek magukkal, és stratégiát nemcsak arról, hogy hogyan lehet a totojázós, zavarodott, kommoditizálódott autóipart, amelyiket nem zavarja a 30,000-nél több halott az utakon (csak Amerikában), hanem azt is hogy hogyan kell ezt villámsebességgel végrehajtani. A másik kulcsszó a képesség arra, hogy pillanatok alatt végrehajtsanak egy tervet. Alig alakult meg a cég, a teherautóik Nevadában és Colorádóban máris futották a teszteket, nagyon jó eredményekkel. Így kell pillanatok alatt eredményt teremteni.
Mert Szilícium völgyben nem elég jó csapatnak lenni, nem elég jó terméket előállítani – hanem globális hozzáadott eredmények ígéretét is kell hozni, gyorsan, bemutatva, hogy nagyot tud a csapat alakítani, annak ellenére, hogy az ipar amiben dolgoznak kissé lassabb tempóban működik. Ebből lesz a $680 millió dollár nyolc hónap alatt. 
 
Az intelligens autók közül nekem mindenképpen a hibrid Volvo XC90 tetszik a legjobban, azután a régi Lexus GoogleCar változata, a radar mini toronnyal a tetején, amiből egyre kevesebbet látni a környéken. Ezt követi a Ford Fusion robot változata az Uber színeiben, míg a Google Waymo-ja sajnos engem a Disneyland játékautóira emlékeztet – nem csúnyák ugyan csak nagyon olyanok, mint az emberi fogyasztásra alkalmatlan Swatch, a Mercedes Smart autó (mert ugye, ha valamit Smartnak kell hívni akkor az ugye szegény... és a délkelet-ázsiai riksák sznob változatai, bocsánat azoktól, akiknek ez tetszik az autó design-ban). Pedig hát nem kell teljesen rondának és lassúnak lenni ahhoz, hogy valaki gyors és elektromos legyen, lásd Tesla.
 
===
 
Apropo Tesla. Elon Musk-hoz kapcsolódik a második hír, ami nagyon fontos: Trump kormányának második technológiai nagy ágyúja - a hatalmas tiszteletnek örvendő, de nem mindig népszerű Peter Thiel mellé -Musk is csatlakozott mint technológiai tanácsadó.
 
 
Ekkora vizionárius, praktikus, sikeres, végtelenül tehetséges tanácsadója még nem volt az elnöknek: Obama leginkább a háttérben kérté a tanácsát a Szilícium völgynek és a nagy cégeknek, mint például a GE vezérének, a Jeff Immelt-nek. Trump úgy tűnik, hogy a legnagyobbaktól, legendás gondolkodóktól kapja majd a tanácsot . Számomra nagyon biztató, hogy ilyen gigantikus formátumú emberekkel veszi körül magát az új elnök, mert az biztos, hogy az Elon Musk és a Peter Thiel véleménye számít, különösen, ha ezen a területen is nagyot akar lépni. Bill Gates tegnap JFK-hez, Kennedy elnökhöz hasonlította Trump-ot, akinek a holdutazást köszönheti az emberiség. Remélem, hogy ebből Mars utazás lesz, hiszen ha elfogynak a Föld erőforrásai, akkor valahova át kell költözni.
 
===
 
A harmadik helyi hír a klasszikus autó szerelmeseinek szívmelengető: a Chevy Bolt–ot most kezdték árulni az egyik San Francisco Bay Area-beli dealernél. A GM hihetetlen mennyiségű tudást sűrített az elektromos autójába, amelyik nem a szuper elegáns, sportautó stílusú Tesla design-t veszi célba, hanem az átlag sedan-t. 
 
 
Jelenleg Kalifornia útjain fut az amerikai elektromos autók (530,000 összesen) kb. fele. A Bolt a bajnok 2egy feltöltéssel 238 mérföldet tud menni, (ami majdnem négyszeres a BMW elektromos autója 80 mérföldes rádiuszának) és az ára 37,500 dollár, ami egy szinten van az ebbe a kategóriába tartozó Tesla Model 3-mal, ami 2017-ben kerül piacra.
 
És miért szívmelegítő ez a hír? Mert azt mutatja, hogy behemót és évszázados óriás cégeknek sem muszáj dinoszauruszként kihalniuk. Ha a GM kepes arra hogy a Teslaval versenyezzen, akkor van remény arra, hogy az óriások is – IBM módjára – megújuljanak.
 
===
 
A technológia hozza tehát a formáját, ami elkeserítő, hogy eközben Aleppóból is érkeznek hírek emberi szörnyűségekről, ártatlanok kiírtásáról, amiről a fejlett Nyugat valószínűleg hosszú és érzelmes beszédekkel fog megemlékezni, Szrebrenicára és Rwanda-ra begyakorlott mű-felháborodással.
 
De attól tartok, ezt a problémát, az emberi tényezőt, a Szilicim völgy még néhány évig nem fogja megoldani.
Kulcsszavak: Uber Tesla Elon Musk

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A webáruházak körében az online marketing az abszolút győztes

A hazai webáruházak 93%-a használ valamilyen online marketing eszközt, szemben az offline megoldásokkal, amelyeket csak az online áruházak fele vesz igénybe. A keresőoptimalizálás és a fizetett hirdetések a favoritok az online marketing eszközök közül. Nemcsak a legnagyobb arányban használják ezeket, hanem a leghatékonyabbnak is bizonyulnak a webáruházak szerint. A közösségi médiában való megjelenés már szinte alapvető, és tízből nyolc webáruház van jelen a Facebookon. Az évben pedig továbbra is a karácsony és a Black Friday időszakában indít marketing kampányt a legtöbb webáruház – derül ki az eNET webáruházak marketingtevékenységét vizsgáló kutatásából.

2018. március 7. 10:51

Közel az idő, amikor már nem lesz kormány

No nem az ország élén, hanem az autókban. És pedál sem.  A Volkswagen a Genfi Autószalonban bemutatkozó I.D. VIZZION tanulmányában fogalmazta mega jövő egyéni mobilitásáról alkotott elképzelését. Elektromos hajtásrendszere különösen tisztává teszi e modellt a forgalomban, míg az automatizált vezetés biztonságossá és jóval kényelmesebbé avatja. Az I.D. VIZZION immár kormánykerék és látható kezelőelemek nélküli utastere az utazás és az időtöltés teljesen újszerű élményét kínálja.

2018. február 20. 13:25

Gyorsuló vágykeltők – Minden út a fogyasztáshoz vezet!

Az idei Evolution konferencia számokkal és tényekkel, a gyakorlati oldalról megközelítve mutatja be, hogy a mindent felforgató üzleti változások nincsenek olyan messze, sőt számos alapelemük már most is létezik. 

2018. február 8. 10:28

Stratégiai program indul a blokklánc és fintech fejlesztések ösztönzésére

A Budapesten működő Blockchain Competence Center (BCC) egyik fő célja, hogy nemzetközi szereplőként hazánkat a blokklánc technológia régiós központjává tegye. Szakértők szerint a blokklánc (blockchain) technológia az internet elterjedéséhez hasonló forradalmi változásokat hozhat, mely alapjaiban rajzolhat át iparágakat. 

2018. január 26. 15:12

E-kereskedelmi Körkép 2017

Az eNET hagyományos év végi infografikája a 2017. évi e-kereskedelmi kutatásainak adatait mutatja be.

2017. december 28. 09:48

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A Magyar Telekom 2018. első negyedéves eredményei

2018. május 9. 17:23


A SmugMug felvásárolja a Flickr-t

2018. április 21. 16:26

Elsőként Magyarországon - korlátlan nemzetközi hívások EU-s számokra a Vodafone-nál

2018. április 11. 15:03

Több mint 15 százalékkal nőtt a Huawei bevétele 2017-ben

2018. április 5. 11:10
cloudappsportal.com