Virtuális valóság – Egy új valóság a turizmus ágazatban?

forrás: Prím Online, 2019. október 15. 16:59

Az utóbbi évek technológiai és kereskedelmi fejlesztései következtében egyre időszerűbb kérdés, hogy vajon a virtuális valóság (virtual reality, VR) milyen hatással lesz a különböző iparágakra. Az utazási ágazat esetében például az előrejelzések rendkívül széles palettáját látjuk: a divatos technológiai fogástól az iparág létét veszélyeztető fenyegetésig terjed a spektrum. 

 

A virtuális valóság jelenlegi helyzete

A VR mesterséges környezetet teremt, amelyeket a felhasználó egy szemüveg és fejhallgató segítségével tapasztal meg; a képek, hangok és mozgáskövetés valósnak tünteti fel a szimulációt. Ugyanakkor a VR-t övező felhajtás és az optimista eladási előrejelzések ellenére viszonylag lassan halad a technológia befogadása, ami főleg a megfelelő tartalmak hiányára, a működési hiányosságokra és a VR készülékek magas árára vezethető vissza. Ennek eredményeképp a tartalom- és szoftverfejlesztők számára továbbra is kihívást jelent egy jelentős ügyfélbázis elérése. Így annak ellenére, hogy a befektetők elegendő mennyiségű tőkét juttattak az ágazatba, sok VR cégnek nehézséget okoz egy pénzügyileg stabil üzleti modell kidolgozása. 

 

Virtuális valóság a turizmus ágazatban

A jelenlegi kihívások ellenére továbbra is él az a hit, hogy a VR hatása a turizmus ágazatban jelentősen nőhet. Nézzük meg, miben segíthet a virtuális valóság!  

 

 

A tervezési szakaszban

Mivel az utazók nem tudják kipróbálni az utazási élményeket mielőtt megveszik azokat, általában megpróbálnak minél több információt gyűjteni, hogy elkerüljék a csalódást és megtalálják a leginkább nekik való ajánlatokat. A VR lehetővé teszi az élmények átélését, így az utazók használhatják ezt a technológiát arra, hogy inspirációt merítsenek a lehetséges célpontokról és hogy megpróbálják csökkenteni a csalódás kockázatát azáltal, hogy (virtuálisan) kipróbáljak a terméket vásárlás előtt.

 

Az utazás során

Az oda-vissza út – különösen, ha messzi célpontról van szó - általában az utazás legkevésbé kedvelt része a kényelmetlenség, az unalom és a stressz miatt. Az utazási szolgáltatók, mint pl. a légi-, busz- és vasúttársaságok, a VR használatával javítani tudnak az ügyfélélményen azáltal, hogy az utazók így jobban ki tudnak kapcsolni és szórakozva gyorsabban telik az idő.

 

Az élmények átélése

Az utazás céljához érve is segíthet a VR abban, hogy a vendégek még több élményt tapasztaljanak meg. A szállodák a virtuális valóságon keresztük mutathatják be szolgáltatásaikat vagy a környék látnivalóit, a múzeumok, történelmi helyszínek, turisztikai célpontok pedig teljesebbé tehetik az élményt azáltal, hogy szórakoztató és információs tartalmakkal bővítik a szolgáltatásaikat.

 

Négy alapelv a VR-élmény kiépítéséhez

Az utóbbi időben tapasztalható fejlődés ellenére, a VR még nem érte el a teljes potenciált, nem változtatta meg jelentősen a turisztikai iparágat, nemhogy helyettesítette volna az utazást. Mai szemmel nézve azt látjuk, hogy a VR a tartalom természetes evolúciója lehet, amit, ha helyesen használnak növelni tudja mind az ügyfelek elégedettségét, mind a vállalatok teljesítményét. Mielőtt azonban az utazási ágazat szereplői beszállnának ebbe a trendbe és VR-szolgáltatásokba fektetnének, érdemes az alábbi négy alapelvet szem előtt tartaniuk:   

1 – Tudd, ki a célközönöséged és működj együtt másokkal!

Nem mindenkinek valók a VR-alkalmazások. Míg akik csak egy napra utaznak nem biztos, hogy kipróbálnának virtuálisan egy hotelt, addig egy nászútját tervező pár valószínűleg boldogan kihasználná ezt a lehetőséget. Koncentrálj az ügyféligényekre, vizsgáld meg, hogy hol tudnál lehetővé tenni, gazdagítani vagy elkerülni bizonyos élményeket, és működj együtt az ügyfél élmény-útja mentén más releváns szereplőkkel, hogy integrált utazási élményt tudj nyújtani!

2 – Légy tisztában a VR-logisztikával!

A jelenlegi fázisában sok VR területen még hiányzik a megfelelő platform és infrastruktúra ahhoz, hogy hatékony tranzakciók jöjjenek létre a piaci szereplők között, ami csökkenti a technológia megtérülési potenciálját. Kihívást jelenthet az ügyfelekhez eljuttatni a VR alkalmazásokat, mivel kevés VR készülék van még a piacon. Így a hardver jelenlegi elérhetőségét figyelembe véve, jobban járnak a vállalatok, ha szemtől szemben lépnek kapcsolatba az ügyféllel és ők maguk tudják a megfelelő VR készüléket rendelkezésre bocsátani.

3 – Ne csak a közvetlen ügyfélkapcsolatokra gondolj!

A VR nem csak az egyszerű ügyfélkapcsolatokra kell, hogy korlátozódjon, hisz az általa lehetséges teljesítményjavulással és költségcsökkentéssel egy szervezet sok területe értéket tud teremteni. Kiemelkedő példák hotel front-office munkatársak tréningje a szolgáltatás színvonalának javítása érdekében, vagy sales ügynökök részletes információkkal való ellátása az elérhető termékekről és szolgáltatásokról. Ezenkívül a VR kiegészítő bevételeket is hozhat, aminek jó példája a repülőkön működő fedélzeti szórakoztatási rendszerek, amelyek az utasokat lekötik és még költséghatékonyak is.

4 – Készülj fel a kritikus tömegre!

A második alapelvből kiindulva a vállalatoknak érdemes felkészülni arra, hogy a VR nemsokára tömegtermék lesz. A javuló teljesítmény és az ezzel párhuzamosan csökkenő készülék- és tartalomfejlesztési árak következtében a közeljövőben jelentős növekedés várható a VR piaci penetrációjában. Ezért a vállalatoknak érdemes már most elkezdeni előre tervezni, hogy tudjanak majd élni a technológia adta lehetőségekkel.

 

A Roland Berger tanulmánya letölthető: https://www.rolandberger.com/en/Point-of-View/Virtual-Reality-New-reality-for-the-travel-industry.html

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Felveszik a versenyt a programozóiskolák diákjai a diplomás szoftverfejlesztőkkel

2019-ben hatodszor rendezték meg a Loxon Java Challenge programozóversenyt, amelyben idén is a legnevesebb magyar egyetemek hallgatói, továbbá hazai szoftverfejlesztő bootcampek csapatai, valamint tapasztalt informatikusok mérték össze programozói tudásukat a gyakorlatban. Az összesen három fordulóból álló bajnokság háromfős csapatainak Java programozási feladatokat kellett teljesíteniük, a programnyelv parancsainak ismerete mellett azonban a résztvevők probléma-megoldási készségét is felmérte a verseny.  

2019. december 11. 18:51

A legveszélyesebb szokások az utakon

A magyar autósok 67%-a szerint idegesítő, ha valaki használja a mobilját vezetés közben. – derül ki Európa egyik vezető gumi- es autószerviz hálózatának, a KwikFit internetes felméréséből. A közlekedésbiztonsági kérdőívet több mint 1000 jogosítvánnyal rendelkező autóvezető töltötte ki minden korosztályból.

2019. december 11. 17:16

Hogyan lehet legjobban megtéríteni az automatizációs befektetésünket?

A robotikával kapcsolatos összköltség mértéke folyamatos csökkenésben van. A McKinsey szerint az átlagos ár, amit egy robotért kell kifizetni, az elmúlt 30 év alatt minimum a felére esett, és az elkövetkező években még ennél is nagyobb csökkenésre lehet számítani*.

2019. december 11. 15:40

Abból nem lesz jó fejlesztő, aki nem tud szépirodalmat olvasni

Az automatizáció terjedésével ugyan egyre több programozóra van szükség, viszont ahhoz, hogy valaki sikeres legyen, az alapkompetenciáit  is fejlesztenie kell. A Green Fox Academy ‘The bootcamp generation’ című meetupján Horváth Ádám, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ divízióvezetője a munkaerőpiac átalakuló igényei kapcsán arra is rámutatott, hogy a felnőtt lakosság  jelentős része nem éri el Siri vagy a Google szövegértési szintjét. A bootcampek oktatási módszertana ugyanakkor hatékonyan segíti a kritikus szemlélet és problémamegoldási készségek fejlesztését.

2019. december 11. 12:48

Öt menő ajándékötlet karácsonyra, hogy a gyerek játszva megtanuljon programozni!

Az adventi időszakban a gyermekes szülők egyik legnagyobb gondja, hogy beszerezzék a megfelelő karácsonyi ajándékot csemetéiknek. A választék hatalmas, a döntés pedig nehéz. Szerencsére már egyre több olyan, a programozás alapjainak elsajátítását segítő játék is elérhető a piacon, amelyek nemcsak remek szórakozást biztosítanak a kicsiknek, de rendkívül hasznosak is, hiszen használatukkal a gyermekek olyan alapvető digitális készségeket, és gondolkodásmódot sajátíthatnak el, amelyek a későbbiekben, felnőtt pályafutásuk során elengedhetetlenek lesznek számukra. A Braining Hub IT képzési központ most öt ilyen ajándékötletet gyűjtött csokorba.

2019. december 11. 11:27

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Elálltak a felek a T-Systems tranzakciótól

2019. december 11. 10:28

Kihirdették a 2019-es Az Év Honlapja pályázat díjazottait!

2019. december 3. 18:18

Megtartották Magyarország eddigi legnagyobb informatikai versenyét

2019. november 26. 11:05

Önvezető autós parkolás először Magyarországon!

2019. november 18. 14:23
online sportfogadás