Rémhírek, a járvánnyal visszaélő vásárlási műsorok és rádiózavarok – egyre több bejelentést kap az NMHH

forrás: Prím Online, 2020. április 24. 19:56

Az elmúlt egy hónapban közel háromnegyedével nőtt a műsorfelügyelethez érkező beadványok száma, de a bejelentett rádiófrekvenciás zavarok és az Internet Hotline-hoz érkező bejelentések száma is a másfélszeresére emelkedett a tavalyi év hasonló időszakához képest. Új elem, hogy egyre több álhírt és kifogásolható televíziós műsorablakot jeleznek a bejelentők. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakemberei azonban a megváltozott munkakörülmények és a megnövekedett terhelés ellenére is tartják a határidőket. 

 

Több a bejelentés a mobilszolgáltatóktól, és zavaróvá váltak a televíziós vásárlási műsorablakok

A koronavírus alatt az NMHH-hoz bejelentett rádiófrekvenciás zavarok száma másfélszer annyira emelkedett az előző év hasonló időszakához képest, ami a februári adathoz viszonyítva is 29 százalékkal magasabb. Nemcsak a zavarok száma nőhetett meg, de tényező lehet az is, hogy a mobilszolgáltatók a leterheltségre való tekintettel kiemelten figyelik az általuk nyújtott szolgáltatások problémamentességét és gyakrabban tesznek bejelentéseket. A növekedéshez leginkább a mobilszolgáltatóktól érkező bejelentések járultak hozzá. 

 

A hatóság a műsorfelügyelet terén 72 százalékkal több beadványt kapott a járvány alatt, mint az azt megelőző egy hónapban vagy a tavalyi év azonos szakaszában. A járvány idején a bejelentések főként a televíziós vásárlási műsorablakokkal és a kiskorúak védelmével kapcsolatban érkeztek, egyes kérelmek pedig a nem kiegyensúlyozott tájékoztatást kifogásolták leginkább. 

 

Ugrásszerűen nő az igény az NMHH-s e-szolgáltatások iránt

A hatóság március 16-ától csak a személyes érintkezést nem igénylő csatornákat használja ügyfélszolgálatán, a személyes ügyfélfogadást a járvány miatt felfüggesztette. Valószínűleg ez is közrejátszott abban, hogy a tavalyi év ugyanezen időszakához képest negyedével kevesebb hatósági ügy indult az elmúlt egy hónapban az ügyfélszolgálatról. Ugyanakkor – a kötelező előírások miatt is – egyre többen veszik igénybe az e-szolgáltatásokat, az NMHH Adatkapuját: idén márciusban már 77 százalékkal több volt az ilyen jellegű ügyintézés az előző év hasonló időszakához képest. A hírközlési építésügyi bejelentések száma viszont – vélhetően a beruházások megtorpanása miatt – közel a töredékére, egynegyedére esett.

 

Az NMHH égisze alatt működő média- és hírközlési biztoshoz 25 százalékkal több panasz érkezett az elmúlt egy hónapban, mint tavaly ilyenkor. Az esetek jelentős része a hírközléshez kapcsolódott, és ötödükben az ügyfelek nevesítették is a koronavírust. A bejelentők például kerülnék a szolgáltató személyes munkavégzését az otthonaikban, vagy a szerződésmódosítást nem személyesen intéznék. Más esetekben az internetszolgáltatás bekötését sürgette a panaszos, vagy a szolgáltatás szüneteltetése díjának elengedését kérte, amíg rokonaihoz költözik a járvány idejére. A koronavírus inkább felnagyította a sérelmeket, arányaikon nem módosított: a panaszok jelenlegi megoszlása megegyezik a járvány előttivel. 

 

A rémhírterjesztéssel kapcsolatban is érkeztek bejelentések

Az NMHH nem hatósági eljárásban intézkedő jogsegélyszolgálata, az Internet Hotline másfélszer annyi bejelentést fogadott március közepe és április közepe között, mint a korábbi hónapokban. Újdonság, hogy a járvány ideje alatt már több álhírrel kapcsolatos jelzést is regisztráltak a munkatársak – idén korábban csak egyetlen ilyet kapott a szolgálat –, bár sem a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak, sem a hatóságon belül működtett forródrótnak, az Internet Hotline-nak nincs hatásköre a megtévesztő online hírforrások ellenőrzésére vagy szankcionálására. Azokat a járványhoz kapcsolódó álhírekről szóló bejelentéseket, amelyekkel kapcsolatban felmerülhet a rémhírterjesztés gyanúja, az Internet Hotline a rendőrségnek küldi további vizsgálatra: az esetek több mint felét továbbították. Idén emellett az adathalász és a kiskorúakra káros tartalmakkal kapcsolatos bejelentések száma is a többszörösére nőtt: az előbbi kategóriából a tavalyi azonos időszakhoz, utóbbiból pedig az egész évhez képest is több mint kétszer annyi érkezett.

 

Bár az NMHH munkatársainak jelentős része távmunkából dolgozik, a hatóság kollégái a megváltozott helyzetben is rugalmasan, gördülékenyen, az eljárási határidőket betartva dolgozzák fel a beadványokat.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Újabb településeken válik elérhetővé a Vodafone gigabites internete

A közelmúltban 8 vármegye 71 településén végzett hálózatfejlesztési munkálatokat a Vodafone Magyarország, melynek köszönhetően november végétől újabb közel 180 ezer háztartásban lesz elérhető a szolgáltató 1 gigabit* sebességű vezetékes internetszolgáltatása. A fejlesztéssel a szolgáltató üzemeltetésében lévő vezetékes hálózatának 81%-án tapasztalhatják meg a Vodafone-ügyfelek az otthoni szórakozás élményét a nagykapacitású, szupergyors internettel és TV élménnyel.

2023. december 1. 09:57

Médiatanács: hatósági eljárások indultak az RTL médiaszolgáltatója ellen

A „Sztárbox” és a „Reggeli” című műsorszámok egy-egy epizódja miatt is eljárást indít az RTL szolgáltatója ellen a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület több, külföldi hatóság alá tartozó műsorszám helytelen korhatár-besorolásáról is tájékoztatta az illetékes társszabályozókat.

2023. november 30. 19:32

Minden eddiginél több diák vett részt az idei e-Hód informatikai versenyen

Több mint háromszáz iskola közel negyvenkétezer diákja mérette meg magát az idei e-Hódon: ez egy olyan online zajló verseny, amelyen a mindenki számára szükséges informatikai gondolkodással megoldható feladatokban bizonyították rátermettségüket a diákok. A Neumann Társaság és az ELTE Informatikai Kara által bonyolított tanulmányi verseny tizenhárom éves történetében minden egyes évben megdőlnek a részvételi rekordok – ez idén sincs másképp.

2023. november 30. 17:53

Negatív hatása lenne a jelenlegi formájú MI-törvény elfogadásának

Több meghatározó európai szakmai szervezet, köztük az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége szerint is versenyhátrányba kerülhetnek az európai vállalkozások, ha az AI Act (a mesterséges intelligenciát szabályozó EU-s törvény) tervezetéhez nemrég a spanyol elnökség által benyújtott jogszabályszöveget fogadnák el. 

2023. november 30. 16:11

Megjelent a legfrissebb, immár 25. Ericsson Mobility Report

Az év végére 5-ből 1 mobilelőfizetés már az 5G technológiát használja majd a világban, vagyis a számos piacon továbbra is érezhető gazdasági és geopolitikai nehézségek ellenére töretlenül terjed a legújabb hálózati generáció – derül ki az Ericsson Mobility Report legfrissebb, 2023 novemberi kiadásából

2023. november 30. 14:40

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A magyar cégek fele nem tud pályázni EU-s támogatásokra

2023. november 30. 10:01

Mutatunk 10 tippet, amivel kivédhetjük a csalásokat a Black Friday és a Cyber Monday idején

2023. november 21. 19:10

Tovább erősíti magyarországi jelenlétét a világ egyik vezető szoftverfejlesztő vállalata

2023. november 16. 14:27

A Magyar Telekom 2023. harmadik negyedéves eredményei

2023. november 9. 10:04