A Web3 és az AI a játékok jövője

forrás: Prím Online, 2024. február 11. 11:50

A Web3-as játékok, más néven blokklánc vagy decentralizált játékok piaca fellendülőben van: egyre több Web2-es játékfejlesztő költözik a Web3-ra, miközben a mesterséges intelligencia egyre jelentősebb szerepet játszik magában a fejlesztési folyamatban és járul hozzá a felhasználói élmény fokozásához. A Binance Chris Chang-ot, Gomble társalapítóját és ügyvezetőjét; Zoe Z.-t, a SleeplessAI marketingigazgatóját és Jeremy Horn-t, az Xterio társalapítóját kérdezte a legfrissebb fejleményekről. A megszólalók mindannyian Web2-ről nyergeltek Web3-ra.

 

A Binance összeállítást közölt arról a beszélgetésről, amely az X-en zajlott le játékfejlesztő cégek vezetői, Chris Chang, Gomble társalapítója és ügyvezetője, Zoe Z., a SleeplessAI marketingigazgatója és Jeremy Horn, az Xterio társalapítója részvételével. A teljes beszélgetést az X-en lehet meghallgatni, ide kattintva.

 

A játékszektor – annak ellenére, hogy most felívelő pályán van – korábban le volt maradva más Web3 iparágakhoz képest. A változást 2023 hozta el, amikor jelentős mennyiségű tőke áramlott ide, és sok tehetséges fejlesztő kezdett el ezen a területen dolgozni. Vajon 2024 lesz az áttörés éve a Web3-as játékok számára? 

 

Értékteremtés – pénzügyi haszon

 

A felhasználók általában tetemes mennyiségű értéket, tartalmakat cserélnek ki egymás között – ezek egy része a Web3-as játékok világában képződik. A digitális gyűjtemények és a Web3 segédprogramjai segíthetnek a jövőben abban, hogy ezek az értékek hasznot tudjanak hajtani az új és a már meglévő felhasználóknak. Olyan lehetőségekről van szó, amelyek messze túlmutatnak a szokásos airdropokon (ezek során érméket és tokeneket osztanak szét a felhasználók között egy-egy poszt megosztásáért cserébe). Miközben a játékprojektek esetében is fontos az erőteljes tokenomika, amit a valós kereslet és a valós natív bevétel hoz létre, a blokklánc elemek tovább javítják a játékok hatékonyságát és a játékélményt. A szakértők úgy látják, a jövőben még több kezdeményezésnek lehetünk majd tanúi ebben a szektorban, a verseny még kiegyenlítettebbé fog válni, az ökoszisztéma pedig tovább fog fejlődni, ami összességében további értéket fog teremteni a piac szereplői, vagyis a játékosok, a tartalomfejlesztők, a fejlesztők és a kereskedők számára. Ez jutalmak és pénzügyi haszon formájában is lecsapódik majd, elősegítve újabb funkciók és tartalmak megjelenését. 

 

 

Kontent-univerzum

 

A korábbi Web3-as játékok még jellemzően az infrastruktúrára koncentráltak. Mostanra, az első és második rétegű hálózatok fejlődésének köszönhetően, a fejlesztés sokkal inkább a játszhatóságra és a felhasználók tartalomfogyasztási szokásai helyeződött át. Manapság a bevételeket többnyire az örökölt franchise-ok és IP licencek generálják, aminek hátterében alapvetően a Free-to-Play (F2P) mozgalom áll. A felhasználók inkább a jólismert márkákba és karakterekbe szeretnének több időt és pénzt fektetni, amelyekkel érzelmileg is jobban tudnak azonosulni. Annak ellenére, hogy az árak erősen ingadoznak a piacon, az figyelhető meg, hogy a felhasználók egyre többet játszanak, leginkább a szórakoztató tartalmak és a másokkal való ismerkedés lehetősége miatt.

 

A Web2-es játékok a Web3-ra költöznek

 

A nagy stúdiók rendelkeznek azzal a tapasztalattal és szakértelemmel, ami ahhoz szükséges, hogy a Web3-as játékokat a Web2-es játékok színvonalára emeljék. Ezzel párhuzamosan, ezek a stúdiók egyre elfogadottabbá és népszerűbbé teszik a blokklánc technológiát a játékfejlesztők körében. Számos Web2-es stúdió Web3 komponenseket alkalmaz a népszerű IP-ik esetében, vagy épp teljesen új Web3 natív projekteket indítanak a saját márkanevük alatt, ami új lehetőségeket kínál a játékosoknak. 

 

Az Xterio társalapítója szerint a Web3 gaming még mindig gyermekcipőben jár, és ugyanolyan kétkedés övezi mind a fejlesztők, mind a játékosok részéről, mint annak idején a Free-to-Play-t. A kihívások azonban új lehetőségeket teremtenek. Az Xteria a digitális tulajdonszerzésre és a blokklánc technológiára olyan lehetőségként tekint, amely alkalmas a játékosi részvétel újraértelmezésére és a bevételszerzésre.

 

Az F2P játék szcénában két meghatározó tényező dönti el a sikerességet: a játékos-megtartási-képesség és a monetizáció (bevételszerzés). A free-to-play piac jelenleg komoly kihívásokkal küszködik, ami az egyre szigorúbb adatvédelmi szabályokra és a felhasználói szokások megváltozására vezethető vissza. 

 

Az előzetes Play-to-Earn (P2E) adatok azt mutatják, hogy amennyiben a játékosok megszerzik a digitális eszközeik tulajdonjogát, nagyobb eséllyel maradnak a platformon, javul a konverziós ráta és általában a bevételek is növekednek. Az Xterio erre a felismerésre alapozta saját projektjének az elindítását, amely az Age of Dino nevet kapta. A játékosok itt birtokolhatják a karaktereket és a dínókat és kereskedhetnek is velük, ezzel pedig a játékon belüli pénzeszközből valós értéket hoznak létre, amit tokenné alakítva további tartalmakhoz való hozzáférésre használnak fel. 

 

Ahhoz, hogy egy cég megőrizhesse versenyképességét a játékiparban, fontos, hogy képes legyen megragadni a kínálkozó alkalmat. Márpedig a blokklánctechnológia minden bizonnyal teljesen át fogja alakítani az iparágat, nagyobb beleszólást engedve a játékosoknak az iparági és piaci folyamatokba, különböző ösztönzők révén. Az Xterio a digitális tulajdonjogot használja ki piac dinamizálására, még több játékos bevonására, arra ösztönözve őket, hogy váljanak a digitális eszközök tulajdonosaivá.

 

Web3 X AI: A játékélmény javítása

 

A játékiparban tipikusan 2-5 évre van szükség egy-egy színvonalas játék kifejlesztéséhez. A Web3-as játékok manapság tapasztalható fejlődése, az alacsonyabb költségek és a javuló komplexitás miatt egyre inkább a mobil-játékok felé forduló stúdiók növekvő száma azt vetíti előre, hogy a mesterséges intelligenciának egyre fontosabb szerepe lesz majd a fejlesztésben. Azon kívül, hogy a nagy nyelvi modellek (LLM) a Web3 játékok fejlődéséhez természetes nyelvfeldolgozással, játék IP-k generálásával – például karakterek és forgatókönyvek létrehozásával – járulhatnak hozzá, az AI integrációja a fejlesztési folyamatba, valamint a rá épülő toolkitek egyre jobb elérhetősége azt is jelenti, hogy lerövidül a fejlesztési idő és gyorsabban kerülnek a játékok piacra.

 

A SleeplessAI, egy blokklánc-alapú virtuális társjáték-fejlesztő, az AI által generált tartalmat (AIGC) és a nagy nyelvi modelleket (LLM) használja személyre szabott, történetalapú játékmenet és párbeszédek létrehozására. A SleeplessAI CMO-ja szerint az AI nemcsak a termelékenységünket, hanem az általuk kínált játékélményt is fokozta. Az AI körülbelül 80%-kal csökkentette költségeiket és átfutási időiket, amiben fontos szerepet játszik az olyan AIGC eszközök használata, mint a Midjourney és a Stable Diffusion. Ezek nem helyettesítik a művészeket, hanem inkább segítik a kreatív alkotói folyamatot. 

 

A SleeplessAI ugyancsak a felhasználói élmény javítása érdekében alkalmaz LLM-eket, így alkotva a felhasználó érzelmeire ható párbeszédeket, ami a virtuális barátokkal zajló interakciókat támogatják. Egy természetes nyelvi párbeszéd során a játék olyan válaszokat képes ezek segítségével adni, amelyek figyelembe veszik a játékosok szándékait is. A generatív AI közreműködésével létrejövő minden egyes mondat hozzáad a játékélményhez. Ezek révén jobban működik a játék, sőt akár irodalmi értékre is szert tesz. Vagyis a hagyományos módon szkriptelt mondatokhoz képes a fejlődés hatalmas mind a működési hatékonyság, mind a párbeszédek egyedisége tekintetében.

 

Az Xterio a saját tartalomfejlesztő partnerei számára fejleszt jelentleg egy AI toolkitet, amely kimagasló minőségű 2D és 3D tartalmakat generál a blokkláncon. Ezen kívül, az AI-társ projektjük, a Palio a játékosok és a digitális entitások közötti érzelmi kapcsolat megteremtését tűzte ki célul. A Paliot egy olyan digitális társként képzelik el, amely a felhasználó életének részévé válik, beszélget vele és segíti bizonyos feladatok elvégzésében, ezzel egyedülálló érzelmi kapcsolatot teremt felhasználó és a digitális világ között. 

 

Xterio tisztában van azzal, mire van ma leginkább szüksége a fejlesztőknek, ezért tud támogatást nyújtani nekik. Mesterséges intelligenciára alapuló toolkitekre szerintük jelentős lesz a kereslet a játékfejlesztők körében. Ezek személyre szabott, előre betanított modelleket kínálnak a felhasználók által generált játékon belüli, és promóciós grafikákhoz, illetve a nem-játékos karakterek beszélgetéseihez és interakcióihoz.

 

Mindezek mellett, az Xterio a játékok terjesztésében is segíti a fejlesztőket, ezzel ösztönözve az innovációt, a minőségi játékélmény minél szélesebb közönség számára történő eljuttatását, miközben figyelemmel kísérik a piaci kereslet alakulását. 

 

A jövőben a játékok másként fognak felhasználókat megtartani és megszerezni

 

A hagyományos játékfejlesztők egyre inkább Web2.5 játékfejlesztőként pozícionálják magukat. Erre példa a dél-koreai játékfejlesztő, a Gomble. Az ilyen stúdióknak a fő céljuk az, hogy megkönnyítsék a hozzáférést a játékokhoz, és hogy gazdag, láncon kívüli játékélményt kínáljanak a Web2 játékosok számára. A tokenizált ösztönzőket ezt követően fokozatosan vezetik be, miközben a játék fokról-fokra teljesen átáll láncalapú működésre. Így meg tudják tartani a korábbi játékosaikat, akiket visznek magukkal tovább a Web3-ra.

 

A Gomble a dél-koreai játékfejlesztő, a 111Percent kriptoiparágban tevékenykedő leányvállalata. Már több mint 150 játékot dobtak piacra, a Gomble-t pedig arra használják, hogy a Web3-on belül építsenek közösséget. A Gomble legfontosabb célja az, mintegy 2 millió játékos számára nyissa meg az utat a Web3 világába. Olyan játékokat terveznek, amelynek szabályait a felhasználó félpercen belül képes megérteni, a belépés és a játék elindítása pedig a lehető legegyszerűbb. Nem csak új játékosokat szeretnének megnyerni, és nem várják el a játékosoktól tokenek vásárlását az első bejelentkezés alkalmával. A megközelítésük szerint a játékost fokozatosan kell megismertetni a Web3-elemekkel, aki mindeközben kiválóan szórakozik, élvezi a tartalmakat, egyre lelkesebben veti bele magát a játékba és szinte észrevétlenül kerül át a Web3-as közegbe. A játékosok olyan versenyeken vehetnek részt, amelyeken a tokenekkel egyenértékű jutalmakban részesülnek. 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A TCL úttörő kijelzőtechnológiája minden nappalit élménytelivé és divatossá varázsol

A TCL, a világ egyik vezető szórakoztató elektronikai brandje és a világ két legnagyobb tévégyártójának egyike bejelentette legújabb, magas minőségű televízióinak magyarországi elérhetőségét. A TCL C805 QD-Mini LED 4K TV (Széria C80) mostantól azon magyar vásárlók számára is hozzáférhetővé vált, akik kiváló minőségű látványt és lenyűgöző hangzást keresnek otthonukba.

2024. február 23. 20:55

Az új One UI 6.1 frissítéssel még több Galaxy készüléken válnak elérhetővé a Galaxy AI funkciók

A Samsung Galaxy AI funkciói az új One UI 6.1 frissítéssel a korábbi Samsung Galaxy készülékeken is elérhetővé válnak, hogy még több felhasználó beléphessen az AI mobilok korszakába. A frissítés a Galaxy S23 szériát, az S23 FE, Z Fold5 és Z Flip5 készülékeket, valamint a Tab S9 termékcsaládot is érinti, a frissítés március végén indul. Az eszköz- és felhőalapú AI ötvözésével új lehetőségeket teremt az AI mobilélmények terén, igazodva a nemrégiben bemutatott Galaxy S24 szériához.

2024. február 23. 19:27

A korlátlan e-könyv olvasást hozza el kedvezményesen a Bookmate és a Yettel új együttműködése

Az e-könyveket számos előnye miatt kedveli az olvasóközönség: praktikus hordozhatósága, rugalmassága és környezetbarát mivolta miatt világszerte egyre népszerűbb a formátum. Magyarországon a világ egyik legnagyobb e-könyv szolgáltatója, a Bookmate és a Yettel partnerségének eredményeként a digitális könyvmolyoknak már kedvezményesen is elérhető a Bookmate több millió kötetet tartalmazó e-könyv és hangoskönyv katalógusa, ami korlátok nélkül olvasható, hallgatható.

2024. február 23. 17:50

A magyar vállalkozónők kevésbé ambiciózusak, mint férfi társaik

A férfi vállalkozók nagyobb hajlandóságot mutatnak a nagyobb és merészebb célok kitűzésére, míg a női vállalkozók többsége kevésbé nagyratörő célokkal is megelégszik – derült ki a Szemléletváltó vállalkozóiszemlélet- és készségfejlesztő mentorprogram kutatásából.

2024. február 23. 16:04

Új Sony objektív állóképekhez és videókhoz is

A Sony örömmel jelenti be az új kompakt, 35 mm-es, full-frame kompatibilis α (Alpha) E-bajonettes objektívjét, az FE 24-50mm F2.8 G standard zoomot, amely a teljes zoomtartományban F2,8 maximális rekeszértékkel rendelkezik. Kicsi és könnyű teste ellenére eléri a nagy felbontású teljesítményt és a gyönyörű bokeh-t, amely egy nagy rekesznyílású, F2,8-as G objektívtől elvárható. A 24 mm-től 50 mm-ig terjedő gyújtótávolságot fed le, így az állóképektől, például a mindennapi pillanatképektől és portréktól kezdve a videókészítésig minden megörökíthető, mindezt kiváló minőségben, de olyan kialakítással, amely a legkisebb táskában is könnyedén elfér.

2024. február 23. 14:36

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker a bahreini Forma 1-en

2024. február 21. 16:15

Közös mentorprogramot indít a Corvinus és az OTP

2024. február 20. 11:27

Megvannak ‘Az Év Honlapja’ 2023 díjazottjai!

2024. február 8. 09:30

Számos díjjal jutalmazták az LG innovációit a 2024-es CES-en

2024. január 29. 16:07