A szoftverfejlesztési szerződések jogi háttere
Jogi háttér, buktatók
A szerződés szerkezetének a fejlesztési folyamat fázisait kell követnie, ami végső soron azt jelenti, hogy az a szoftvermérnök által meghatározott folyamatmodellekhez igazodik (ha az adott fejlesztés esetében léteznek ilyenek). A leggyakoribb a vízesésmodell, amelyben az egyes fejlesztési fázisok sorban követik egymást, és közöttük viszonylag korlátozott a visszacsatolás.
Bár ahány szerződés és szoftvermérnök, az egyes fázisoknak annyiféle elnevezésük létezik, a következő sor jól mutatja a közöttük lévő különbségeket: 1.) követelménymeghatározás, 2.) rendszer- és szoftverdesign, 3.) kódolás (implementálás) és modultesztelés, 4.) integráció és rendszertesztelés, 5) karbantartás/hibajavítás.
A szoftverfejlesztési szerződésben az alábbi elemekre érdemes odafigyelni:
a.) Fejlesztői késedelem esetén fizetendő kötbér kiszámítási módja kapcsán miként szűrhető ki a megrendelő által okozott késedelem? Többfázisú szoftverfejlesztés esetén az egyes fázisoknál felmerült késéseket vagy csak a végső határidő be nem tartását szankcionáljuk-e?
b.) Milyen feltételek mellett használhatja a szoftvert a megrendelő (ki jogosult rá, és kizárólagosan használhatja-e), illetve halasztott fizetés esetén visszavonhatja-e a fejlesztő a felhasználási engedélyt, ha a megrendelő jelentősen késik?
c.) Esetleges versenykorlátozások: például kinek készíthet a fejlesztő hasonló szoftvert meghatározott időtartamon belül?
Dr. Ormós Zoltán, Ormós Ügyvédi Iroda
Kapcsolódó cikkek
- A Microsoft bezáratta a frissítéseit terjesztő AutoPatcher oldalt
- Újraindul az elhíresült orosz mp3-oldal
- Windows-használatra kötelezte a bíróság az extorrentest
- Letartóztatták a wifi-tolvajt
- A Wikipedia nyomkövető szoftvere szerint a CIA és az FBI is belepiszkált az adatbázisba
- Felmentették az allofmp3.com üzemeltetőjét
- Félévben maximalizálnák a hírközlési szolgáltatók hűségszerződéseit
- A Dell beismerte, hogy 4 éven át kozmetikázták a könyvelést
- Siemens - a botrány nagyobb kiterjedésű
- Az NHH tovább erősíti az infrastruktúra alapú versenyt
Business Online ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Futball Pápa kriptója: indul a BetHustlers
17 évig volt profi labdarúgó Csépányi Gábor, aki ma már a sportfogadás területén működik sikeresen. Saját fejlesztésű platformjaimmár milliárdot képviselő üzlet, amellyel most nemzetközi vizeken is bizonyít.
Egyedülálló elektromos kerékpárral erősít a Decathlon
A mikromobilitási trendek átformálják a városi közlekedést, az infrastruktúra fejlesztésével folyamatosan nő a kerékpározók száma, emellett pedig egyre inkább előtérbe kerülnek az elektromos kerékpárok.
Tippek a hosszabb üzemidőhöz a HONOR-tól
A HONOR készülékei, a kedvező árútól a csúcskategóriásig kiváló akkumulátor üzemidővel rendelkeznek, mérsékelt igénybevétel mellett akár egész nap használhatóak. Ettől függetlenül azonban érdemes figyelni arra, hogy miként tudjuk a leghatékonyabban kihasználni az üzemidőt, hogy még véletlenül se merüljön le okostelefonunk.
A Sprinter felvásárlásával lépne jelentőset a SAMEDAY
Az akvizíció révén a SAMEDAY magyarországi házhozszállítási infrastruktúrája 60 százalékkal bővülhet a Sprinter tulajdonában lévő több mint 450 kézbesítési pont átvételével. A felvásárlást jelenleg a hatóságok vizsgálják. Ha a felek megkapják a jóváhagyást, az ügylet lezárultát követően egy 6000 átvételi pontból álló régiós out-of-home átvételi hálózat jöhet létre a magyar, román és bolgár piacokon.
Álljunk meg egy parkolásra – így parkolunk a fizető övezetekben
A fizetőparkolás intézményét sok autós a sofőrök ellenségeként éli meg, miközben annak egyik fontos célja éppen a forgalomszabályozás és a városi parkolókapacitás hatékonyabb kihasználása, különösen a sűrűn lakott területeken. A Yettel mobilparkolás szolgáltatásának elemzésével érdekes megállapítások derültek ki a hazai autósok szokásairól, most pedig szervizcsomagot és üzemanyag utalványt is érhet a mobilparkolás használata.