IHM: a Közháló program meghirdetése
A Közháló nem egy új hálózat kiépítése állami beruházás formájában, hanem a piaci szereplők szolgáltatásainak igénybevétele. Az IHM tervei szerint a Közháló program folyamatosan, több egymásra épülő fázisban valósul meg. A most meghirdetett öt, valamint a jövő héten meghirdetendő további két közbeszerzés az első fázishoz tartozó feladatok megvalósítására szolgál.
A Közháló első fázisában 7300 végpontot érünk el, és ugyancsak ebben a szakaszban valósulnak meg az alap infrastruktúra meghatározó részei, valamint az ehhez kapcsolódó hálózatfelügyeleti, ügyfélszolgálati, és internet szolgáltatások.
Valamennyi közbeszerzési eljárás nyilvános meghirdetésre kerül. A részterületek belső összefüggései és a beszerezni kívánt szolgáltatások körének nagyfokú bonyolultsága miatt öt esetben fenn kellett tartanunk a tárgyalás lehetőségét, de ezekben az eljárásokban is teljes körűen biztosított a közbeszerzési szabályok maradéktalan betartása. A beszerzések legfontosabb szempontjai a megbízható, biztonságos szolgáltatás és a közpénzek hatékony felhasználása. Az egyes eljárások az alábbi termékek és szolgáltatások beszerzésére irányulnak:
ˇ Gerinchálózati szolgáltatás biztosítása, (tárgyalásos eljárás)
ˇ Elérési szolgáltatás biztosítása a gerinchálózati csomópontoktól a kijelölt szolgáltatás hozzáférési pontig földfelszíni technológiával, (Nem VSAT) (tárgyalásos eljárás)
ˇ Elérési szolgáltatás biztosítása VSAT technológiával a gerinchálózat kommunikációs központjából a kijelölt szolgáltatás hozzáférési pontokra, (nyílt eljárás)
ˇ Adatkommunikációs berendezések szállítása, telepítése és karbantartása a szolgáltatás hozzáférési pontokra, (nyílt eljárás)
ˇ Internet szolgáltatás biztosítása a Sulinet szolgáltatás hozzáférési pont számára valamint ügyfélszolgálati és Internet laboratórium távfelügyeleti szolgáltatás biztosítása a Sulinet szolgáltatás hozzáférési pontok felhasználói számára, (tárgyalásos eljárás)
ˇ Internet szolgáltatás biztosítása a nem Sulinet alhálóhoz tartozó szolgáltatás hozzáférési pontok számára valamint ügyfélszolgálati szolgáltatás biztosítása a nem Sulinet alhálóhoz tartozó szolgáltatás hozzáférési pontok felhasználói számára, (tárgyalásos eljárás)
ˇ Hálózat felügyeleti szolgáltatás biztosítása a hálózat távközlési és adatátviteli infrastruktúrájára vonatkozóan valamint projekt menedzsment és üzemeltetés felügyeleti szolgáltatás biztosítása (tárgyalásos eljárás).
Az IHM létrehozta az Információs Társadalom Koordinációs Tárcaközi Bizottság (ITKTB) Közháló Albizottságát, melyben egyeztet a társtárcákkal. Az IHM az Oktatási Minisztérium (OM) között már létrejött az első fázis megvalósítására vonatkozó megállapodás. Ennek eredményeként a Sulinetes végpontok beszerzési és működtetési költségét az IHM és az OM közösen viseli. Az első fázis részeként megvalósuló többi végpont esetében a költségeket az IHM állja.
A most indított közbeszerzésekre az IHM és az OM három év alatt várhatóan több milliárd forintot fordít. A Közháló első fázisában (lépcsőzetes kiépítéssel) mintegy 5,000 Sulinetes végpont, illetve 2,300 további végpont kerül bekötésre. Ez utóbbiak kiválasztásának egyik fő szempontja volt, hogy a végpontok lehetőleg a hátrányos helyzetű területeken valósuljanak meg. A megvalósuló végpontok magas száma lehetővé teszi, hogy a vállalkozási alapon létrejövő szolgáltatási rendszer lényegesen kedvezőbb árakon üzemeljen, valamint azt, hogy a szolgáltatás olyan végpontokhoz is eljusson, amelyekhez a szolgáltatást a kisebb végpontszám esetén nem lehetne gazdaságosan biztosítani.
Kapcsolódó cikkek
- Alkalmatlanság miatt felfüggesztették a személyügyi rendszer pályázatot
- Közbeszerzési eljárás kormányzati információs rendszerre
- Kóka: infokommunikációval a versenyképesség fokozásáért
- Kovács Kálmán: a hatékony állam alapja az elektronikus ügyintézés
- Hírközlési Piaci Információs Rendszer
- E-kormányzat: manchesteri határozat az átláthatóságról és a nyíltságról
- Az informatikai fejlesztéseket kiemelten támogatja a jövő évi költségvetés
- Az Országgyűlés elfogadta az elektronikus információszabadságról szóló törvényt
- Új hírközlési szolgáltatás az IHM honlapján
- Mezőfalván átadták a 6000. Közháló-végpontot
IM-Magic Partition Resizer 7.4.0
Az ingyenes IM-Magic Partition Resizer egyszerű megoldást kínál a partíciók átméretezésére, másolására, új létrehozására, törlésére vagy formázására. Mindezeket a műveleteket adatvesztés nélkül tudjuk végrehajtani.
A jövő programozói versenyeztek
A régió legjobb egyetemista és középiskolás programozói mérték össze tudásukat a Debreceni Egyetem Informatikai Karán rendezett Regionális Programozói Csapatversenyen. A résztvevők számot adhattak arról, rendelkeznek-e naprakész informatikai tudással és hogyan tudnak csapatban dolgozni.
Magyarországra is megérkezett a ZTE első összehajtható készüléke
A ZTE két, 2024-ben debütáló modellje, a nubia Flip 5G és a nubia Music nemrég megérkezett a magyar piacra is. A ZTE első összehajtható okostelefonja, a nubia Flip 5G, és a zenére hangsúlyt fektető nubia Music már elérhető a magyar vásárlók számára.
A közszféra digitális átalakításának öt kulcsa a KPMG tanulmánya szerint
A modern közigazgatás támogatja a modern gazdaságot, és a kormányok és a közszféra szervezetei is haladnak a digitális átalakulás útján. Most azonban gyorsítaniuk kell a tempón, és dolgozniuk kell azon, hogy megfeleljenek állampolgáraik elvárásainak. A KPMG a Global Tech Report 2024 adatai alapján igyekezett választ adni a digitális közigazgatással kapcsolatos aktuális kérdésekre, és felvázolni azokat a lehetséges lépéseket, amelyeket a kormányzati tisztviselők tehetnek meg a digitális átalakulás érdekében. Az adatok 118 kormányzati technológiai vezető és döntéshozó válaszain alapulnak, többségében (60%) Európából, továbbá Ázsia és a Csendes-Óceán térségéből (21%), valamint Észak-, Közép- és Dél-Amerikából (19%).
Kiderült, mire használják a telefonjukat a magyar fiatalok!
Mintegy négy órát töltenek telefonjuk képernyője előtt egy átlagos napon a 16–35 évesek, ennek csaknem felét közösségi médiumok alkalmazásai teszik ki – egyebek mellett ez derült ki az NMHH friss kutatásából. A fiatal felnőttek digitáliseszköz-használati szokásait vizsgáló reprezentatív tanulmány a megszokott online kérdőíves felmérés mellett szoftveres adatgyűjtéssel, objektív készülékhasználati adatok elemzésével is dolgozott a minél megbízhatóbb eredmények érdekében.