Hogyan különböztessük meg az internetezőket?

IVSZ-ajánlás a lakossági ICT mérések mutatóira

forrás Prim Online, 2005. február 10. 20:01
Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége olyan ajánlást bocsátott ki, melynek használata segítheti a piackutatási adatok értelmezését.

Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége 2004 végén sokadszor szembesült azzal a problémával, hogy a különféle kutatóintézetek, statisztikai jelentések által publikált mérőszámok számos esetben egymástól jelentősen eltérő, ellentmondó eredményeket mutattak a lakosság internetezési szokásaival kapcsolatban. Az eltérések leginkább abból adódtak, hogy a különböző kutatóintézetek mást értettek a rendszeres internetező fogalma alatt. Az indikátorok egységes értelmezése érdekében 2004-ben az IVSZ valamennyi jelentős piackutató, közvélemény-kutató, statisztikai műhelyt vitára hívta, mely eredményeképpen az IVSZ most egy olyan ajánlást bocsátott ki, melynek használata segítheti a piackutatási adatok értelmezését.

Eddig különböző kutatások sokszor más és más adatokat hoztak nyilvánosságra az internetezők népességen belüli arányára, valamint nem, kor vagy iskolai végzettség szerinti összetételére nézve.

Ennek oka, hogy míg a hagyományos piackutató intézetek sokszor rendszeres internetezőnek nevezik azokat a felhasználókat is, akik havonta egyszer kapcsolódnak a világhálóra, addig az online piackutatók csak azokat tekintik rendszeres (vagy az NRC Piackutató terminológiájával gyakori) internetezőnek, akik legalább hetente egy alkalommal kimerészkednek a webre.

A két csoport között viszont különböző eltérések figyelhetőek meg, így a hetente legalább egyszer internetezők között például a férfiak aránya valamivel magasabb annál, mint amit akkor kapunk, ha a havonta legalább egy alkalommal internetező csoportot vizsgáljuk. Ugyanígy, ha internetezőnek a hetente legalább egy alkalommal böngésző felhasználót tekintjük, akkor az otthoni felhasználók aránya megközelíti a 60 százalékot, míg ha a havonta legalább egy alkalommal internetezőket esetében csak 50 százalék körüli ez az arány.

"Az internetezők, az internetezés fogalmának nem egységes értelmezése megnehezíti, hogy a különböző piaci és államigazgatási szervezetek megbízható következtetéseket vonjanak le a lakosság internetezési szokásaival kapcsolatban" - nyilatkozta dr. Kátai Szabolcs, az IVSZ megbízott igazgatója. "Így az IVSZ, az NRC és 17 hazai piackutató cég együttes javaslatai alapján ajánlást dolgozott ki a mutatók egységes értelmezésére, melyek a jövőben egyszerűbbé teszik majd a piackutatási adatok értelmezését."

Rendteremtési kísérlet


Az új mutatókat az IVSZ február 10-én rendezett workshopján Kurucz Imre, az NRC Piackutató kutatási igazgatója mutatta be a közönségnek.

Az ajánlás szerint a jövőben az internetezőket a világháló használatának gyakorisága és az internetezésben való jártasságuk alapján különböztetjük meg egymástól. Így heavy usernek nevezzük majd azokat az internetezőket, akik hetente legalább 4 alkalommal kapcsolódnak a világhálóra, medium usernek a heti 1-3 alkalommal internetezőket, míg végül light usernek nevezzük azokat, akik ennél ritkábban interneteznek.

Az IVSZ ajánlása internetezésnek tekint minden olyan tevékenységet, mely internetböngésző használatát igényli. Így internetezőnek nevezünk mindenkit, aki weboldalakat látogat, és az e-mail használat is internetezésnek minősül, amennyiben web alapú hozzáférés használatáról van szó.

Jártasság a böngészésben

Az ajánlás tovább differenciál a heavy és a medium userek csoportjában annak alapján, hogy ezek a felhasználók milyen régóta interneteznek. Így e két csoport tagjai közül azokat, akik legfeljebb egy éve használják az internetet junior-, azokat, akik 1 és 3 év közötti tapasztalattal bírnak middle-, míg végül azokat, akik több mint három éve használják legalább heti rendszerességgel az internetet senior usereknek nevezzük.

Kurucz Imre szerint "a mutatók egységesítése az összehasonlíthatóság miatt rendkívül jelentős lépés. Az, hogy a különböző kutatások eredményei egyértelműen összevethetővé válnak, nem csak a szakma, hanem a hirdetési piac, valamint a kaotikus adathalmazban eddig elvesző közvélemény számára is rendkívüli fontossággal bír".

Az internetezők összetétele és szokásai


Ha az internetezők fogalmába csak a heavy és a medium usereket vesszük bele, tehát azokat a felhasználókat, akik az internetet hetente legalább egyszer használják, akkor a TNS-NRC Interbus (offline) kutatásból származó adatok szerint az internetezők összetétele jelenleg a következőképpen alakul:

A 18-69 éves hetente legalább egy alkalommal internetezők közel 58 százaléka férfi, 42 százaléka nő, több mint fele 30 év alatti, és csak egytizedük töltötte be ötvenedik életévét. 40 százalékuk felsőfokú végzettségű, további közel 50 százalékuknak pedig középfokú végzettsége van (ez a befejezett végzettségre vonatkozik) A budapestiek aránya 43 százalék, falun pedig az internetezők 18 százaléka él.

Az internetezés gyakorisága azzal is szoros összefüggést mutat azzal, hogy az internet használók milyen tevékenységeket végeznek az interneten, és még a hetente legalább egy alkalommal internetezők körében is jelentős különbségek figyelhetők meg az egyes csoportok között. Így az olyan tevékenységek, mint az online vásárlás vagy az online bankhasználat lényegesen nagyobb arányban fordulnak elő a heavy, mint a medium userek körében. Az NRC kutatásai adatai szerint míg 2004-ig bezáróan a heavy userek mintegy fele rendelt már valamilyen terméket vagy szolgáltatást az interneten, addig medium userek körében ez az arány alig haladja meg a 30 százalékot. Még ennél is jelentősebb különbség figyelhető meg az online banki műveletek terén: a heavy userek 23-, a medium userek 10 százaléka intéz pénzügyeket az interneten keresztül.

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A múlt feltárása, a jövő segítségével!

Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!

2024. április 15. 18:46

Megéri-e az elektromos autózás?

Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.

2023. június 19. 09:31

Mire jók a chatbotok?

Éjjel-nappal elérhető chates ügyfélszolgálatot fenntartani igen költséges. A legtöbb weboldal számára nem is érné meg. Van azonban egy módszer, amivel jelentősen lehet növelni a felhasználói élményt, mégpedig chatbot használatával.

2023. június 16. 10:27

Hogyan válassz szoftverfejlesztő céget 5 lépésben?

Ha jelentős tőkét, erőforrásokat és időt fektetsz be egy szoftverfejlesztési projektbe, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen cégnek szervezed ki az adott feladatot.

2023. április 24. 09:12

Hát persze hogy dráma!

A Super Bowl reklámjai kapcsán szinte minden évben születik egy cikk Amerikában élő és dolgozó barátunk, Horváth Laci tollából, az idén azonban a marketing mellett szó esik az izgalmakról és a bírókról is...

2023. február 15. 23:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50