Hozzon ki többet meglévő e-mail listájából

forrás Prim Online, 2006. március 17. 12:53
A legtöbb e-mail marketinges - beleértve engem is - folyamatosan új ügyfelek és feliratkozók megszerzésén fáradozik, majd reménykedve várja munkája eredményeit. Ebben a folyamatban csak egy csapda rejlik: az új vevőkre helyezett fókusz miatt nem jut elég idő és figyelem a meglévő ügyfelek megtartásához szükséges marketing tevékenységekre. Az alábbi cikk olyan gyakorlati tanácsokat mutat be, amelyekből megtudhatja, hogyan használja fel a már meglévő e-mail listáját kapcsolatépítésre és jövedelemszerzésre.

Senki sem szeret pénzt kidobni az ablakon. A legtöbb e-mail marketinges azonban mégis pontosan ezt teszi, miután rengeteg erőforrás és tőke befektetésével megszerzi új ügyfeleit és vevőjelöltjeit. Felmérések szerint 5-10-szer több pénzbe kerül egy új ügyfél e-mailen keresztül történő megszerzése, mint egy már meglévő ügyfél megtartása.

Miért fekteti mégis sok cég a hangsúlyt a vevőszerzés nehéz és költséges feladatára, miközben a már meglévő ügyfeleik szenvednek az általános és szinte csak alapinformációkat tartalmazó e-mailjeiktől?

A marketing-vezetők többsége tisztában van vele, hogy a legjobb vevőket már rég cégük ügyfelei közt tudják. Sőt az sem újdonság számukra, hogy az említett vevők rendszeresen vásárolják is a vállalat termékeit. Mégis elképesztő, hogy ezen marketingesek közül is hányan követik a trendet, mely szerint nem folytatnak "újra-marketing" tevékenységet a meglévő ügyfeleik felé. (Annak ellenére, hogy a feladat - egy meglévő e-mail listára személyre szabott ajánlatokat küldeni - az online marketingesek számára egyáltalán nem jelentene nagy kihívást.)

Miután az általános helyzettel már tisztában vagyunk, vizsgáljuk meg, milyen módon lehet biztosítani, hogy az e-mailen keresztüli kapcsolatok erősödjenek, ne pedig gyengüljenek.

Adjon el újra régi ügyfeleinek

Az alábbiakban bemutatunk néhány tippet arra vonatkozólag, miként lehet hatékonyan és eredményesen végezni az "újra-eladás" tevékenységét.

  • Az értékesítési levél elkészítése előtt minden esetben szegmentálja ügyfeleit az adatbázisban szereplő adataik alapján (demográfiai adatok, tevékenységi kör stb.).
  • A levélben kiküldött ajánlatok, minden esetben illeszkedjenek a címzett érdeklődési köréhez és vásárlási szokásaihoz. Így a címzett úgy érzékeli, mintha az e-mailek aktuálisan őrá lennének szabva - bár ezek után már pont ez a helyzet.
  • Küldjön olyan ajánlatokat ügyfeleinek, amelyeket az előzetes vásárlási adataik alapján készít el.
  • Extra tipp! Alkalmazza azt a módszert, amit még a legprofibb kereskedők is elfelejtenek megtenni. A lényege, hogy küldjön olyan extra kedvezményes ajánlatokat e-mailben, melyeket az előzetesen félbehagyott vásárlások alapján készít el, vagyis ösztönözze arra a címzettet, hogy fejezze be az előző megrendelését.

Természetesen sok kereskedő szándékosan nem választja ezt a fajta diszkont-stratégiát. Attól tartanak, hogy a kedvezményes áron kínált termék veszít a presztízséből a vásárlók szemében. De miután a kiküldött ajánlatok abszolút összhangba hozhatók a márka értékével, érthetetlen, hogy a kereskedők miért nem küldenek utókövető e-maileket vevőiknek, miután azok félbehagytak egy megrendelést a weboldalon.

Erősítse meglévő kapcsolatait

A továbbiakban vizsgáljuk meg, melyek azok a tényezők, amelyek a kapcsolatok folyamatos építéséről szólnak - nem pedig arról a reményről, hogy egy egyszeri e-mail áradattal rengeteg bevételre tehetünk majd szert.

Az újra eladási tevékenység sok kisvállalkozás és szolgáltatás-orientált vállalat esetében is hiányzik Amíg az értékesítési csapat és más online vagy offline programok (közvélemény kutatás, direkt levelek stb.) elvégzik a "feliratkozó-termelés" és a "vásárló-szerzés" piszkos munkáját, a legtöbb e-mail kommunikációs projekt pontosan ott áll meg, ahol segítséget kellene nyújtani a vásárlónak döntése meghozatalához. (Esetlegesen más információt, mint ami az automatikus e-mail kiküldésbe belefér.)

Vegyünk példának egy - online is értékesítő - könyvesboltot. (Róluk feltételezhető, hogy kifinomultan szerzik az ügyfeleiket.)

Rendkívül fontos, hogy a könyvesbolt marketingesei figyelmet fordítsanak jelöltjeikre akkor is, ha már vásárlóvá váltak. Elengedhetetlen, hogy tervezzenek számukra utókövető e-mail kampányokat is, azon túl, hogy negyedévente elküldik az általános hírlevelüket, amelyben arról számolnak be, hogy melyek az üzletükben megvásárolható legújabb kiadványok.

Szegmentálja a vásárlóit

A könyvesbolt esetében, a vevőket az alábbi jellemzők alapján érdemes lehet csoportokba sorolni:

  • Legutolsó látogatás a könyvesbolt weboldalán
  • A legutolsó vásárlás a weboldalon
  • A vásárlás összege általában
  • Eddigi összes költés a weboldalon
  • Törzsvásárlók (egy bizonyos összeg elköltése után - %-os kedvezmény)
  • Vevőjelöltek (már regisztráltak, de még nem rendeltek)
  • Régi vásárlók, akik nem vásároltak az előző 3, 6, 12 hónapban
  • Érdeklődési kör (könyvek témája) szerint csoportosítás


A fenti cég esetében fontos lépés az egyedi e-mailek kidolgozása, melyek különböző fogyasztói ajánlatokat tartalmaznának minden csoport számára.

Például, ha egy vásárló az előző héten megvásárolta a "Révai Nagy Lexikona -11. kötetét" 5 ezer Ft-ért, őt nyilván nem fogja érdekelni (még bosszantó is lehet számára) egy olyan ajánlat, amely szerint a következő héttől 10%kedvezménnyel lesz megvásárolható pont ez a könyv.

De egy olyasvalaki, akiről - az előzetes vásárlásai alapján - tudható, hogy egy ilyen lexikon sorozat összegyűjtésére törekszik, valószínűleg kapva kap az e-mailben leírt ajánlaton, hisz segítségével kedvezőbben jut hozzá az egyébként is megvásárolni kívánt sorozat egy újabb tagjához.

A lényeg az, hogy minden ügyfél egyedi igényekkel rendelkezik és az előzetes vásárlásaik, valamint a jövőbeli lehetséges költéseik alapján lehet csoportosítani őket. Ezek az adatok már általában az első találkozáskor begyűjtésre kerülnek a cég adatbázisába. Akkor miért nem használják őket a marketingesek?

Tervezzen a mérőszámok segítségével

A szegmentációs stratégia kidolgozása után a legfontosabb szempont, hogy az előzetes e-mail kampányok mérőszámai is felhasználásra kerüljenek, amikor a kezdeti - személyre szabott - ajánlatokat készíti. Ezen adatok nagyban segítenek abban, hogy a kampányok valóban célzottak legyenek. A megnyitási, átkattintási, vagy akár a specifikus e-mail továbbítási mérőszámok ismerete felbecsülhetetlenül értékes információ a felhasználók érdeklődési szintjéről. (Ahhoz, hogy a fenti mérőszámok birtokába juthasson, e-mail kampányai lebonyolításához szüksége lesz egy - megfelelő marketing funkciókkal ellátott - hírlevélkezelő rendszerre.

Az online értékesítési folyamatban ugyanúgy, ahogy az értékesítési telefonhívásoknál is, minden címzett a saját lehetséges vevői státusza szerint sorolható csoportba. Így könnyedén meghatározható, az értékesítési folyamat következő szükséges lépése.

A könyvesbolt analógiájánál maradva, ezek a vásárlói szintek a következők lehetnek:

  • Vásárlási igény - Konkrét ajánlat kiküldése szükséges
  • Közel a vevővé váláshoz - Utókövetés szükséges személyesen, e-mailen, telefonon. (Ebbe a csoportba kerülnek azok a felhasználók, akik elkezdik a vásárlást a weboldalon, de nem töltik ki a megrendelési űrlapot.)
  • Érdeklődő - Az üzletet kellemessé kell tenni - Utókövető e-mail küldése ajánlott egy héten belül, 10%-os kedvezményt felajánlva. (Ebbe a csoportba azok a lehetséges vevők kerülnek, akik rákattintanak ugyan egy linkre az e-mailben, de nem a "vásárlás most" típusú linkekre.)
  • Potenciális érdeklődő - újra-marketing aktivitás szükséges 2 héten belül. (Ennél a csoportnál a felhasználó kinyitotta ugyan az e-mailben kapott ajánlatot, de nem kattintott rá egyetlen linkre sem.
  • Nincs reakció - az előzőtől egy teljesen különböző ajánlat kiküldése szükséges 4 héten belül.

Bár minden kampánynak és vállalatnak megvannak a maga sajátosságai, erősségei és gyengéi, a legtöbb e-mail marketingesnek nem csak ezeket, hanem a kampányaik alapjait, és vevőik szegmentálását is folyamatosan újra kellene vizsgálnia annak érdekében, hogy biztosíthassák a számukra legfontosabb eredményt - az ügyfeleik bizalmát.

Ha Ön alkalmazza az utókövető e-mail marketing technikákat és kimagasló eredményeket ér el velük, még akkor is megéri időt szánni annak vizsgálatára, hogy a lehető legjobb módon használja-e fel az e-mail marketinget a vásárlói felé történő kommunikációja során. Ha ezt a folyamatos önkontrollt megteszi, az hosszútávon fog megtérülni, mind a jövedelem nagyságát, mind a hűséges fogyasztók számát tekintve.

A témában további információkat talál a www.internet-marketing.hu weboldalon.

Kulcsszavak: =internetmarketinghu

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A múlt feltárása, a jövő segítségével!

Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!

2024. április 15. 18:46

Megéri-e az elektromos autózás?

Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.

2023. június 19. 09:31

Mire jók a chatbotok?

Éjjel-nappal elérhető chates ügyfélszolgálatot fenntartani igen költséges. A legtöbb weboldal számára nem is érné meg. Van azonban egy módszer, amivel jelentősen lehet növelni a felhasználói élményt, mégpedig chatbot használatával.

2023. június 16. 10:27

Hogyan válassz szoftverfejlesztő céget 5 lépésben?

Ha jelentős tőkét, erőforrásokat és időt fektetsz be egy szoftverfejlesztési projektbe, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen cégnek szervezed ki az adott feladatot.

2023. április 24. 09:12

Hát persze hogy dráma!

A Super Bowl reklámjai kapcsán szinte minden évben születik egy cikk Amerikában élő és dolgozó barátunk, Horváth Laci tollából, az idén azonban a marketing mellett szó esik az izgalmakról és a bírókról is...

2023. február 15. 23:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50