Ha nem lenne internet, mi sem lennénk...

Egy családfakutató vállalkozás sikertörténete

Wesselényi Andrea, 2000. május 2. 13:28
Az, hogy a genealógia valóban valamiféle össznépi bolondéria lehet Amerikában, már régóta feltűnt az internet böngészése közben, ahol a láthatóan rendkívül népszerű témáról hatalmas mennyiségű információs anyagot találtam. (Az Altavista nem kevesebb mint 5,4 millió (!) találatot dobott ki a "genealogy" kulcsszóra.) Ráadásul szinte nincs hónap, hogy ne kapnék olyan e-mailt, amelyben a honlapomra tévedő szörfösök Magyarország és az itt élő esetleges távoli rokonok felkutatása iránt érdeklődve kérnek segítséget.
Sőt egy alkalommal tanúja lehettem egy hazánkba először látogató amerikai házaspár számára örökre felejthetetlen élménynek, amikor a kicsiny borsodi faluban megtalált rokonok a legendás magyar vendéglátáshoz méltó, rogyásig megrakott asztallal, meleg szívvel fogadták a sosem látott "hazatérőket". Az internet óriási lendületet adott annak a szakmának, amelyről a több mint 10 éves tapasztalatot szerzett Eötvös Györggyel, Közép-Kelet-Európa legnagyobb családfakutató vállalkozásának ügyvezető igazgatójával beszélgettem a Családfa Kft. budapesti irodájában.

- Ügyfeleink 98%-a az interneten talál ránk, és e-mailben lép kapcsolatba cégünkkel. Nem folytatunk reklámkampányt, nem adunk fel hirdetéseket, hiszen honlapunk (www.familytree.hu) szépen elvezeti hozzánk az érdeklődőket, nagyrészt amerikai állampolgárokat, akik az USA mostanság egyik legnépszerűbb hobbiját űzik, azaz a családi gyökerek után kutatnak.

- Hogyan lett Önből éppen családfakutató? Tanítják valahol a "genealógia" tudományát?

- Úgy tűnik, életemben kulcsszerepe van a fáknak, ugyanis eredeti szakmám szerint faipari technológus vagyok :-). Lelkes amatőrként kezdtem foglalkozni a családfakutatással - úgy, mint a legtöbben, akik beleszeretnek ebbe az izgalmas területbe -, amikor a saját családom történetét kezdtem el kutatni. Kíváncsi voltam, van-e valami közünk a báró családjához, de 10 perc alatt kiderült, hogy nincs. Ettől függetlenül továbbra is eljártam a levéltárba, hogy egyre mélyebbre ássam magam a témába, és ott ismerkedtem meg mostani cégtársammal, akivel 1990-ben alapítottuk közös vállalkozásunkat.

- Mikor léptek ki a világhálóra, és hogyan változott meg ezáltal a cég tevékenysége?

- Amint lehetett, szert tettünk egy e-mail címre, és ez érezhető lendületet adott a vállalkozásnak. Akkoriban idehaza még viszonylag kevesen használták az internetet, de számunkra nem a hazai, hanem főként a nemzetközi jelenlét, a távolból való egyszerű elérhetőség és a gyors kommunikáció volt a fontos. Amerikában akkor már tömegek használták a netet, így az elektronikus levelezésre való áttérésünk után felgyorsultak az események. Amikor 1994-ben angol nyelvű honlappal, majd saját domainnévvel is megjelentünk a weben, egy idő után már nem volt szükség arra, hogy ügyfelek után menjünk, hanem megfordult a dolog, ma már ők találnak meg bennünket. Weblapunknak tehát központi szerepe van a cég életében: ez a hirdetőtáblánk, és ajtóként szolgál, amelyen keresztül az ügyfelek mintegy "benyitnak" irodánkba. Webmesterünk ezért folyamatosan gondoskodik a honlap fejlesztéséről, frissítéséről és a keresőkben való regisztrációról. A legtöbben kulcsszavas kereséssel vagy ismerősük ajánlata alapján találnak el hozzánk. A statisztikák szerint naponta kb. 100-200 látogatónk van, ami nem túl magas szám, azonban ez a látogatói kör már egy olyan célzott közönség, amely nem véletlenszerűen, hanem valamilyen szándékkal jön hozzánk, érdekli a terület, információt keres, vagy megrendelést szeretne feladni.

- Úgy tűnik, Önök komolyan felkészültek az e-businessre, ugyanis honlapjukon keresztül nem csak megrendelni, de fizetni is lehet a szolgáltatásokért.

- Valóban, ügyfeleink szeretik a kényelmes megoldásokat, ezért tettük lehetővé az online megrendelést és a hitelkártyás fizetést. Az árakat természetesen testre szabottan állapítjuk meg, attól függően, hogy a megrendelő milyen kutatásra tart igényt, milyen mélységig kér tőlünk információt, illetve mely további szolgáltatásainkat igényli.

- Mi az, amit egy családeredet-kutatói munka elvégzése után átadnak, pontosabban elküldenek a megrendelőnek?

- Egy átlagos anyag tartalmazza az adott család történetét, amelyben szerepet kapnak a helytörténeti és aktuális történeti kapcsolódások is. Az anyagot egy történelmi áttekintéssel kezdjük, ami azért fontos, mert az amerikaiak többsége nagyon keveset, valljuk meg, gyakran semmit nem tud az európai történelemről. Így viszont képet kap az adott korról, amelyben jobban el tudja helyezni családja történetét. A 10-15 oldalas szöveges anyaghoz mellékletként csatolunk genealógiai táblákat, családfákat, amelyekből szemléletesen kiolvashatók a rokoni kapcsolódások. Minden fontosabb dokumentumról fénymásolatot készítünk. A lefűzött dokumentációba kerülnek még fényképek a családi múlthoz kötődő sírkövekről, a szülőfaluról, városról vagy arról a házról, ahol az adott családtag lakott, született vagy üzlete volt.

- Említette, hogy teljes körű szolgáltatásokat kínálnak. Mi mindent nyújtanak a dosszié összeállítása mellett?

- Elsődleges szolgáltatásunk a családfakutatás, amelyet időben 3 évszázadra visszamenőleg, térben pedig a történelmi Magyarország területén végzünk. Kutatási területünkhöz tartozik tehát a Felvidék, Burgenland, Erdély, Szlovénia, Horvátország és Jugoszlávia északi területei, valamint a Kárpátalja. Megrendelés esetén foglalkozunk eltűnt személyek, örökösök utáni nyomozással is. Mindehhez kapcsolódóan a Magyarországra ellátogató ügyfeleink kérésére megszervezzük a családdal való találkozást, illetve utazásokat a szülőhelyre, temetőbe, az illető család számára érzelmileg fontos helyszínekre, amit a "Root tours" név alatt hirdettünk meg. Gyakran jelentkezik igény erre a szolgáltatásra, hiszen sok esetben az ideutazó családtagok életükben először érkeznek Magyarországra, így igénylik a kíséretet.

- Kik és hogyan dolgoznak a Családfa Kft.-ben?

- Az évek során a megrendelők számának növekedésével mi is együtt nőttünk, ma már 10 állandó kollégánk van. Munkatársaink között találhatók szakképzett történészek, geográfusok, jogászok, bölcsészek és családtörténeti kutatók. Asszisztensünk segít a külföldi vendégek kíséretében, tolmácsolásban. Irodánkban saját számítógépes hálózat működik személyi számítógépekkel, scannerekkel, modemekkel és a többi ma már nélkülözhetetlen technikai eszközzel. A kereskedelemben kapható szoftverek mellett munkánk során saját genealógiai adatbázisprogramunkra is támaszkodunk. Saját gépkocsikkal oldjuk meg a külföldi vendégek szállítását, amikor körutazásokat, vidéklátogatásokat szervezünk.

- Tapasztalataik szerint milyen indíttatásból kezdenek az emberek családfakutatásba?

- Legtöbb ügyfelünk a második, harmadik, illetve negyedik generációs amerikaiak közül kerül ki, akiknek elődei a század elején vándoroltak ki, és akik szeretnének többet megtudni az őshazáról, nagyszüleik életéről, a romantikusnak tűnő régmúltról, amelyhez úgy érzik, közük van, és amelyben gyökereiket szeretnék megtalálni. Van, akiben él a vágy, hogy felvegye a kapcsolatot távolban elő családjával, vagy olyan tényeket, eseményeket szeretne fellelni, amelyek alapján büszke lehet őseire, származására. Hangsúlyozni szoktuk ilyenkor, hogy amit csinálunk, az nem álomgyár, soha nem az eredményre szerződünk, hanem egy bizonyos munka elvégzésére. A megrendelő későbbi csalódására kiderülhet, hogy az arisztokrata származás csupán legenda, ahogyan a makulátlan erkölcsről szóló meséket is megcáfolja, ha kiderül, hogy a nagymama igenis szerelemgyerek volt, és olyan is előfordult, amikor az okozott meglepetést, hogy a nagypapa ugyan tényleg harcolt a szabadságharcban, de nem a magyarok oldalán. Vannak, akiket kevésbé romantikus célok helyett praktikus indítékok vezérelnek: például a családban öröklődő betegségekre kíváncsiak (a halál oka minden esetben szerepel az anyakönyvi kivonatban, tehát egy generációkon keresztül ismétlődő betegség kimutatható), a régi családi sírhelyeket szeretnék megtalálni és rendbe tenni, vagy örökösöket, netán élő, de a család látóköréből eltűnt személyeket kívánnak felkutatni.

- Hogyan folyik egy ilyen kutatás? Milyen adatokra van szükségük az induláshoz?

- Elegendő az illető születési anyakönyvi kivonata, ennek alapján hosszasan vissza lehet vezetni a családfát. Maga a kutatás nem igényel különösebb szakmai tudást, nincsenek titkos forrásaink, ellenben óriási szerepe van többéves tapasztalatunknak. Tudjuk, merre induljunk, hol keressük az adott információt, milyen lépéseket kell megtennünk, hogy minél kevesebb zsákutcába sétáljunk be, és ne töltsünk a szükségesnél több időt az adott projekttel. Információforrásként felhasználjuk az országos, megyei és területi levéltárakat, könyvtárakat, születési, házassági és halálozási anyakönyveket, cenzusokat, statisztikai feljegyzéseket, választói névjegyzékeket, gyászjelentéseket, telekkönyveket, sírkövek feliratait, temetői regisztereket és régi újságokat. Természetesen rengeteg archivált anyagunk található számítógépeinken, ami óriási segítséget jelent munkánk során.

- Vannak-e a hazai piacon, illetve az internet felületén versenytársaik? Mennyien foglalkoznak Magyarországon hivatásszerűen a családfakutatással?

- Idehaza rajtunk kívül tudomásunk szerint csak magánszemélyek foglalkoznak genealógiával, többségben hobbi-, kevesebben történészszinten. Van, aki az internetet is felhasználja munkája során. A Radix néven ismertté vált Bogárdi János kitűnő honlapot készített e témában a www.bogardi.com/gen webcímen. Ismerünk még néhány önálló vállalkozót, illetve lelkes egyént, aki behatóan foglalkozik családfakutatással, de hozzánk hasonló méretű, teljes körű szolgáltatást nyújtó vállalkozásról nincs tudomásunk az egész közép-kelet-európai térségben. Ez bizonyára nem véletlenül van így, hiszen a genealógia nem egy gyors hasznot hozó terület, a befektetett munka nem térül meg egyik napról a másikra. Erősségünknek a több mint 10 éves tapasztalatot és elégedett ügyfeleink névsorát tartjuk - ez utóbbit weboldalunkra is kitettük.

- Honlapjukon azt is feltüntetik, hogy a Családfa Kft. tagja az amerikai Nemzeti Genealógiai Társaságnak. Mit jelent, mivel jár ez a tagság?

- Az NGA-ban való tagságunk egyrészt referenciát jelent ügyfeleink számára, hiszen a társaság figyelemmel kíséri tagszervezeteinek tevékenységét, és ha valakire vonatkozóan panaszok érkeznek, akár ki is zárhatják az illető céget. Az, hogy jegyzett tagok vagyunk, egyrészt garancia munkánk minőségére, másrészt kapcsolódás a számunkra rendkívül fontos amerikai piachoz, ahonnan a megrendeléseink több mint 90%-a érkezik. Emellett lehetőséget ad arra, hogy jelen legyünk azokon a szakmai konferenciákon, ahol a genealógiával foglalkozó szakemberek találkozhatnak, tapasztalatot cserélhetnek egymással. Az USA-ban a sok hobbikutató mellett számtalan erre szakosodott cég foglalkozik hivatásszerűen családfakutatással, ott ennek óriási piaca van, ami érthető is egy olyan országban, ahol szinte a teljes lakosság bevándorlók leszármazottja.

- Ügyfeleik tehát nagyrészt külföldiek, akik a távolból, gyakran nyelv- és helyismeret hiányában képtelenek lennének a keresett információkat megszerezni, ezért szívesen bízzák a kutatást profi itthoni kutatókra. A rendszerváltást követő években idehaza is egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik a családeredet-kutatás iránt. Érzik-e ezt a tendenciát, milyen kapcsolatuk alakult ki a hazai közönséggel?

- Valóban fokozott érdeklődést tapasztalunk, bár hazai megrendelőink száma elenyésző a külföldiekhez képest. Sokkal inkább jellemző, hogy aki kíváncsi a gyökerekre, maga próbál kutatni, és ehhez kér útmutatást. Mint említettem, a családfakutatás nem egy elvont tudomány, sokkal inkább praktikus ismereteket igényel, tehát bárki sikerre viheti saját kutatását, ha van ideje és kitartása, s tudja, hova forduljon információkért. Ez utóbbiban mi is tudunk segíteni. Honlapunkat is részben azzal a szándékkal hoztuk létre, hogy a genealógia iránt érdeklődők, illetve a szakterület művelői kiindulópontnak használhassák kutatásaikban. Emellett kb. egy éven belül tervezzük egy olyan CD megjelentetését, ahol iránytűt adunk a forrásokhoz, a kutatás folyamatához. Igény esetén tanfolyamokat szervezünk - ezt is meghirdettük honlapunkon -, ahol személyesen tudjuk átadni tapasztalatainkat az érdeklődőknek. Ráadásként elmondhatom, hogy két évvel ezelőtt indítottunk egy levelezőlistát Hungarian Roots néven, ahol a családfájuk kutatása iránt érdeklődők megvitathatják egymással a felmerülő, kutatással kapcsolatos kérdéseket, és további információkhoz juthatnak. Ez a levelezőlista egyelőre angol nyelvű, de mivel igény mutatkozik iránta, főként a hazai közönség kedvéért, tervezzük egy magyar változat indítását is.

A minap üzenetem érkezett Amerikából, bizonyos Wesselényi Elisabethtől. A hölgy reménykedik, hátha segítségemmel sikerül fellelnie távoli rokonait. Azt hiszem, ideje lesz mélyebbre ásni a témában...

Kulcsszavak: onlineszolg

Új üzlet és vállalatoknak szánt, prémium szolgáltatás az iCentre-nél

Az iCentre megnyitotta új üzletét Óbuda első számú bevásárlóközpontjában. Az eseményen a cég új iCentreCare szolgáltatásának részleteit is ismertette, amely segítségével a vállalatok egyszerűen és hatékonyan kezelhetik Apple eszközeiket, és maximálisan kihasználhatják azok előnyeit az üzleti működésük során.

2024. november 16. 17:48

Felújított műszaki cikkek a fókuszban a Vatera idei Black Weeksén

A Vateránál a fekete péntek nem a mértéktelen költésről szól, a bizonytalan gazdasági helyzethez igazodóan a piactér idén november 15. és december 1. között olyan speciális Black Weeks kampányt rendez, amelynek keretében felújított (refurbished) termékeket árusító partnerkereskedők több ezer felújított okostelefonja, laptopja mellett vaterás eladók termékei is elérhetők lesznek akciós áron.

2024. november 16. 16:30

A K&H innovatív IT technológiájával a SZÉP kártya digitális használata is lehetővé vált

A digitális SZÉP kártya, mint innovatív technológia költségmentesen elérhető a K&H Csoport ügyfelei számára. Csupán pár kattintás szükséges a mobilbankban és máris rendelkezésre áll a digitális fizetési megoldás. A technológiai megoldás bizonyította kulcsfontosságú szerepét a piacon, több mint 100 ezer tranzakció áll a fejlesztés mögött egyetlen év alatt. A forradalmi megoldás nemcsak kényelmet, hanem számos informatikai és technológiai előnyt is kínál.

2024. november 16. 15:02

Jó fizetés, jó társaság – vágyálom a munkahelyen?

Az alapbér mellett a magánélet tiszteletben tartása és a jó hangulatú, támogató közeg számít munkahelyválasztáskor – derül ki a PwC nyolcadik alkalommal elkészített Munkaerőpiaci preferencia felméréséből, amiben idén több mint 90 000 tapasztalt munkavállaló, egyetemi hallgató és közoktatásban vagy szakképzésben tanuló diák vett részt. Az Év Legvonzóbb Munkahelye Díjat a Mercedes-Benz kapta.

2024. november 16. 13:36

Közepes kialakítású Thermaltake toronyház rejtett csatlakozós alaplap-támogatással

A Thermaltake, a prémium PC-hardvermegoldások vezető márkája bejelentette a Ceres 350 MX közepes kialakítású toronyház megjelenését, amely 7 színben érhető el: fekete, Snow, Matcha Green, Hydrangea Blue, Racing Green, Bumblebee és Bubble Pink. A Ceres 350 MX egy ATX-toronyház, melynek tervezésekor a vizuális megjelenés volt fókuszban. Támogatja a legújabb rejtett csatlakozós alaplapokat a kiváló kábelmenedzsment érdekében. Ezenkívül ez a gépház két cserélhető előlapi panellel érkezik, lehetővé téve a PC-rajongóknak az általuk preferált kialakítás kiválasztását. A felhasználók a Ceres 350 MX-et egy 2,1 hüvelykes, kör alakú LCD-panelkészlettel is bővíthetik egy még szemkápráztatóbb build eléréséért.

2024. november 16. 13:31

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06