Uniformist húznának a felhasználókra a tech cégek - El akarják törölni a határokat (1. rész)

MTI Sajtóadatbank, 2012. április 14. 08:22

Régebben sportolás közben mindenki zenét hallgatott az iPodján. Vagy ha akadt egy üres perce az irodában, rávetette magát a windowsos PC-jén futó Google-ra, hogy megtudja, mik a legfrissebb fejlemények a celebek világában. Esetleg írt valamit a Facebook üzenőfalára. Vacsora után pedig megnézett egy netflixes dvd-t, vagy elmerült egy, az Amazontól aznap érkezett letehetetlen könyv olvasásában. Ez a szemléletmód, amelyen belül minden gyártónak és minden eszköznek önálló szerepe volt, egészen 2011-ig általánosnak számított.

    A legnagyobb tech cégek azonban többé már nem elégednek meg azzal, hogy valamiféle tartalommal hozzájárulnak az egyes napszakok tevékenységeihez. El akarják törölni a határokat, és ugyanarra törekszenek, mint a többiek: ki akarják sajátítani a felhasználók minden ébren töltött pillanatát.
    Az új stratégiának megfelelően először eszközt építenek, eladják azt a felhasználóknak, azután eladnak hozzá különböző tartalmakat, hogy legyen mivel szórakoznia. (És persze ezekhez olykor bőven társul hirdetés is.)
    A Google nemrégiben adott hírt arról, hogy készül az első "saját márkás" - alapvetően zenetovábbításra szolgáló - otthoni szórakoztató eszköze. Bár ez igen távolinak tűnik a cég fő profiljától - az internetes keresés és a reklám világától -, de kiválóan illeszkedik az iparág egészére jellemző trendbe: mindegyik technológiai vállalat azt szeretné, ha egész álló nap az ő eszközeik szolgáltatásait élveznék a felhasználók.
    "Ennek a jelenségnek semmi köze a márkákhoz, az eszközökhöz vagy platformokhoz - mondta a The New York Timesnak Michael Gartenberg, a Gartner elemzője. - Az ötlet lényege sokkal inkább az ökoszisztéma: a felhasználókat, amennyire csak lehet, hozzá kell kötni ehhez az ökoszisztémához, és saját tartalmat kínálva nekik lényegében be lehet zárni őket a rendszerbe."

Okostelefon, mobilitás, televízió

    Így például a Facebook - mivel felhasználóinak fele mobileszközökről éri el a közösségi oldal szolgáltatásait - megtette tapogatózó lépéseit az okostelefonok felé, és kijelentette, szándékában áll cégszinten is még határozottabban elmozdulni ebbe az irányba. Az Apple, amely egykor csupán számítógépgyártó volt, ma már profitjának legnagyobb részére a mobileszközökből tesz szert, és olyan televízió gondolatával kacérkodik, amelyen az iTunesról származó tartalom futna.
    Jól illik ebbe a sorba az Amazon is: miután elkészült a Kindle Fire táblagéppel, már arról folynak a találgatások, hogy egy Kindle Phone kifejlesztése következik. Ezt látszik alátámasztani egy személyi hír is: Brandon Watson, aki a Microsoftnál igazgatóként a Windows Phone fejlesztéseit irányította, átigazolt az Amazonhoz. Mint közölte, ez egy olyan nagy lehetőség volt számára - részletekbe nem bocsátkozott -, amelyet egyszerűen nem lehetett kihagyni. A Microsoft - amely azért fűzte szorosabbra a kapcsolatait a Nokiával, hogy ismét meghatározó szereplője legyen a telefonszoftver-piacnak - ugyanakkor több millió otthonban van jelen a szórakoztató funkciót betöltő Xboxával.
    Az új Google-eszköz bejelentésének híre épp akkor érkezett, amikor a keresőóriás lezárni készül a Motorola Mobility 12,5 milliárd dolláros felvásárlását, közvetlen irányítást szerezve ezáltal egy olyan vállalatban, amelyik az ő Android operációsrendszer-platformjára épít - és ezzel vélhetően a platform hatókörzetének kitágítására is lehetősége nyílik.

Titkokat "fecseg ki" az álláshirdetés


    E vállalatok egyike sem szereti felfedni, hogy mit tervez a jövőre. (Sőt az Amazon még arról sem nyilatkozik, hogy mi történt a közelmúltban - pedig sokan lennének kíváncsiak rá, hány darabot értékesítettek a Kindle Firesből.) A Google-eszközről szóló hírek is csak azt követően váltak nyilvánossá, hogy egy blogger rátalált egy erről szóló feljegyzésre az amerikai Szövetségi Kommunikációs Bizottságnál (Federal Communications Commission - FCC).
    A cégek személyzeti politikája ugyanakkor sok mindent elárul. Álláshirdetéseik között szép számmal szerepelnek ugyan a különböző szoftvereseknek szóló ajánlatok, de tömeges kereslet inkább villamosmérnökök és hardvertervezők iránt mutatkozik. A Google-nél mindez annak a szükségességét is jelzi, hogy létrehozza termékeinek hordozható verzióit: a Facebookhoz hasonlóan a Google sem engedheti meg magának, hogy lemaradjon a mobilfejlesztésekben.
    Az egymással összehangolt rendszerek eljövetele előtt a szórakoztatóipari cégek vezetői behálózott otthonokról és konvergenciáról zagyváltak mindenfélét, szinte vég nélkül. Megpróbálták elérni, hogy mindez megvalósuljon, de egyiküknek sem volt egy fia olyan hardvere - és tartalma -, amelyet zökkenőmentesen egymáshoz lehetett volna illeszteni. Az úttörő - és talán az ihletadó - ezen a területen Steven Jobs, a korábbi Apple-vezérigazgató volt, akinek olyan egyszerűnek tűnő eszközök megalkotása köszönhető, mint amilyen az iPad és az iPhone.
    Jobs filozófiája akár a következőképpen is összefoglalható: álmodj meg valamit, készítsd el hozzá a megfelelő szoftvert, szervezd ki a gyártást, értékesítsd prémiumtermékként, és figyeld, hogyan válik a céged a földkerekség legértékesebb vállalatává.

Roncstemető helyett ötéves terv

    Ugyanakkor a technológiai "roncstemető" tele van azoknak a cégeknek az eszközeivel, amelyek megpróbáltak ellesni valamit az Apple-féle varázslatból. Erről - a táblagépekkel szerzett keserves tapasztalataikról - az RIM, a HTC vagy a Hewlett-Packard vezetői sokat tudnának mesélni... (folyt.)

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Philips bővíti a GO sport termékcsalád kínálatát

A Philips Sound 2022-ben bővíti sportfejhallgató sorozatát az egyedülálló "hibrid" Philips A7507-es valódi vezeték nélküli, ANC fülhallgató bevezetésével. Emellett a márka, első alkalommal, új kategóriaként a hordozható Bluetooth hangszórókat is felveszi a kínálatba az új Philips S4807-es és S7807-es modellek bevezetésével. 

2022. január 29. 13:20

Innovatív, olcsó és praktikus megoldás azoknak, akik haladni akarnak a korral

Az utóbbi évtizedekben az adathordozók elképesztő fejlődéstörténetet tudhatnak magukénak: a floppyn, a pen drive-on, a CD és DVD lemezen, a Blu-rayn keresztül számos változatát ismertük és használtuk. Ez azonban mind a múlté, ugyanis már nem használjuk a lemezlejátszásra alkalmas gépeinket. Mi a jövő? Magyarországra is berobbant a letöltőkártya, ami számos újszerű funkciója mellett a zeneiparban kiválthatja a CD lemezek kiadását is.

2022. január 29. 11:15

Vásárlási kisokos a Vaterától

Milyen jogai vannak a használt terméket interneten vásárló felhasználóknak? Elállhatunk-e a vásárlástól, ha magánszemélytől veszünk műszaki cikket? Eltérő-e ilyen esetben a garancia? Hogyan fizethetünk biztonságosan egy ismeretlen eladónak? A Vatera szakértői összegyűjtötték a legfontosabb tudnivalókat az online piactereken való biztonságos vásárláshoz.

2022. január 29. 09:26

Valósággá vált az Ipar 4.0 a Boschnál Hatvanban

Önvezető járművek szállítják az alkatrészeket, a késztermékeket és a csomagolóanyagokat a Bosch két hatvani épülete között. Digitális, felhőbe integrált rendszer követi a termékek útját, automata jármű-beléptetés, speciális hordozható nyomtatók, valamint drónok is segítik a munkatársakat – a jövő logisztikai központja a Bosch hatvani telephelyén már valóság. A Connected Hubban már elindultak az automatizált járművek is, ezzel pedig teljessé vált az Ipar 4.0 koncepció megvalósítása. 

2022. január 28. 20:31

Beutatkozik a Philips Performance sorozata

A Philips TV 2022-ben felfrissíti sikeres Philips Performance sorozatát az új, nagyobb teljesítményű Philips 8807-es Ambilight TV és az új, többfunkciós Philips B8507 3.1 Dolby Atmos soundbar bevezetésével. Az új Philips TV és soundbar megjelentetése tovább erősíti a népszerű „The One” üzenetet, amely egyértelműen azonosítja a Philips Performance sorozat termékeit. Ezek a TV-k a prémium modellekhez hasonló teljesítményt, azok minőségi európai formatervezését és főbb funkcióit kínálják, mindezt középkategóriás, rendkívül versenyképes áron. 

2022. január 28. 19:06

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új elnökséget választott az IAB Hungary

2022. január 21. 16:55

Ez a három újdonság határozza meg az online marketinget 2022-ben

2022. január 18. 15:29

Jön Magyarország legnagyobb e-kereskedelmi konferenciája

2022. január 12. 15:07

Már lehet regisztrálni az NMHH mobilkészülék-csere programjára

2022. január 7. 13:58