Felhasználatlan adatok a cégeknél
Ibrahim Sinan Emon, a Lexmark közép-kelet-európai régiós vezetője
A vállalkozások adatainak átlagosan 80 százaléka strukturálatlannak tekinthető a Gartner piacelemző cég szerint. De mit jelent ez pontosan, és melyek azok az adatok, amelyeket nehéz rendszerezni?
Az adatbázison kívül tárolt adatok az oroszlánrészét képezik az összes vállalati információnak. A rengeteg strukturálatlan adat és tartalom miatt a tudásmunkások el vannak zárva azoktól az információktól, amelyekre szükségük lenne a produktív működéshez. Ilyen strukturálatlan dokumentumok lehetnek például a hitelkérelmek, a biztosítási kárigények, a hallgatói tesztek vagy az álláspályázati űrlapok. Ezeket a papír alapú információkat be kell vinni az üzleti rendszerekbe, gyakran azonban strukturálatlanok maradnak.
A kihívás
Nem csupán sok strukturálatlan adat található a szervezeteknél, az új adatok létrejötte soha nem volt még ilyen megosztott, és egyre gyorsabb ennek az információnak a mozgása a hálózatok és tárolóeszközök között.
A strukturálatlan adatok felügyelete kivételesen fontos, ha egy vállalat növelni akarja a hatékonyságot – valamint csökkenteni a tárolási és a megfelelési költségeket. Ez a feladat fájdalmasan nehéz volt eddig azon jelentős idő-, erőforrás- és költségigény miatt, amely a hatalmas mennyiségű adat manuális beviteléhez, feldolgozásához és rendszerezéséhez szükséges. Ráadásul ez a folyamat nem csak időt rabló, hanem hibázásra hajlamos is.
Ez a munka magától nem lesz könnyebb. A strukturálatlan vadállat ketrecbe zárására tett legjobb erőfeszítések ellenére is ennek a fajta adatnak a mennyisége egyre csak növekszik. A Gartner elemzőinek becslése szerint a strukturálatlan adatok hatalmas mértékben, 800 százalékkal nőnek majd az elkövetkező öt évben.
Ez valódi kihívást jelent azon szervezetek számára, amelyek automatizálásra és üzletmenetük jobb megértésére törekszenek, fel akarják kutatni, hogy mit hoz a jövő, valamint gyorsan kívánnak reagálni a kockázatokra és lehetőségekre. Ha a vállalatok nem rendelkeznek a megfelelő szoftverrel az ezekre a tartalomkezelési problémákra való felkészüléshez, itt az ideje, hogy elkezdjenek csinálni valamit ezzel kapcsolatban.
A „Digitalizálni mindent” megközelítés
Súlyosbítja a helyzetet, hogy a vállalati folyamatok nagy része strukturálatlan információként az alkalmazottak fejében található, és nincs szisztematikus megközelítés a bevitelre, felügyeletre, kommunikációra, mérésre és fejlesztésre vonatkozólag. Amikor maguk a munkafolyamatok strukturálatlanok, a munkavállalók napról-napra történő viselkedéséből hiányzik az összetartás és a hatékonyság.
Sok vállalat számára a reflexszerű reakció erre a helyzetre megpróbálni minden információt digitalizálni, és megőrzésre eltárolni. Ez azonban nem oldja meg a strukturálatlan adatok problémáját, sőt, még ronthat is a helyzeten. Ha ugyanis ezt az információt nem címkézik meg és katalogizálják megfelelően, a bevitt tartalmakat manuálisan kell átböngészni, valahányszor valaki meg akar találni valamit.
Napjaink információ által vezérelt környezetében annak a módja, ahogyan feldolgozzuk a kritikus adatokat, felépítheti, de le is rombolhatja vállalkozásunkat. Ha jól csináljuk, aranyra lelünk. Egyetlen rossz adatbevitel, és időt, pénzt, vásárlókat veszíthetünk. Ezért kritikus fontosságú megszerezni a megfelelő információt, és eljuttatni azt a megfelelő embereknek, a megfelelő időben, a megfelelő formátumban.
A strukturálatlan adatok felszámolása
A létfontosságú elem az intelligencia és az automatizálás bevezetése az adatbeviteli folyamatba. Ekkor ahelyett, hogy tovább növelnék a strukturálatlan adatok halmazát, a dokumentumok tartalmuk alapján rendeződnek, a kritikus információ pedig szövegösszefüggése alapján kiemelődik, érvényesítődik és hézagmentesen bekerül az alapvető üzleti alkalmazásokba és munkafolyamatokba.
A nagy pontosságú, intelligens adatbevitel egy csapásra strukturálttá változtatja a strukturálatlan adatokat. Mint ilyen, részévé válik egy adatmodellnek, amely indexelhető és integrálható.
Ráadásul ez a folyamat az adatbeviteli pontnál elvégezhető, még elosztott környezetekben is. Lehetővé válik egy végponttól végpontig terjedő információ-beviteli, -feldolgozó, -elosztó, -tároló és -visszakereső megoldás létrehozása. Ez pontos, automatizált és intelligens módon oldja meg a strukturálatlan adatok problémáját.
Következtetés
Ha ezt a megközelítést megfelelően és zökkenőmentesen valósítják meg, lehetővé válik a költséges, hibázásra hajlamos folyamatok átalakítása karcsúsított, bevételtermelő és értéknövelő műveletekké. Ezeknek a folyamatoknak az automatizálása révén a személyzetnek több ideje marad azokra a tevékenységekre, amelyek igazán számítanak – a vállalkozás bevételének és a vásárlói elégedettségnek a növelésére.
Hasonlóképpen a vállalaton belüli strukturálatlan információ mennyiségének csökkentésével könnyebbé válik hozzáadott értéket kivonni a tartalomból. Nem csupán az eljárások és munkafolyamatok lesznek jobban automatizáltak, hanem ugyancsak lehetővé válik a vállalati silókban lévő tartalom felkutatása, megtekintése és elemzése.
Kapcsolódó cikkek
- A gyártóknak fontos az átláthatóbb, optimalizált adatkezelés
- Itthon is megkerülhetetlen téma a big data
- Flash technológiával gyorsítja az adatfeldolgozást az IBM
- IBM innovációk: hozzáférhetőbb és felhasználásra kész Big Data
- A Funai megvette a Lexmark tintasugaras üzletágát
- Megérkezett a SAS Visual Analytics új verziója
- A „nagy adat" megszelídítése ügyfélintelligenciával
- A Lexmark felvásárolja a Brainware-t
- Fujitsu megoldás intézmények belső adatainak konszolidálására
- Lexmark: a magyar alkalmazottak is szorgalmaznák az újrahasznosítást
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.