A webes értékesítés legújabb trendjei
Az elmúlt években jelentős fejlődésnek indult az e-kereskedelem. Egyre többen vásárolnak webáruházakban, és a vevőcsalogatási trendek is egyre kifinomultabb módszereket igényelnek. A Piac & Profit konferenciáján számos új megoldással megismerkedtünk a legfrissebb mutatók mellett.
A BKIK Székházában tartotta a Piac & Profit KKV Akadémiájának hatodik rendezvényét „Értékesítés a weben. A webáruház új trendjei” címmel, ahol a résztvevők nem csak a legújabb trendekkel, megoldásokkal ismerkedhettek meg, hanem jogszabályok dzsungelébe is betekintést nyertek, valamint a legújabb mutatókkal is képbe kerülhettek.
Nő az online vásárlások száma
Tény, hogy hazánk még nem jár élen a webes értékesítés területén, ám itthon is egyre nagyobb teret nyernek a webáruházak, melyek jelenleg az e-kereskedelem 70%-át teszik ki. A PayU adatai szerint míg hazánkban a kereskedelmi forgalom 2,8%-át adja az e-kereskedelem, addig nyugaton ez 5%. Bár a legfrissebb adatok feldolgozása még folyamatban van, az viszont ezekből is látszik, hogy még nem zárkóztunk fel teljesen. Kiss Ervin Egon, a SzEK.org előadásában azonban kiemelte, hogy bár nálunk még a lakosság 97%-a offline vásárol, azonban a G20 országaiban is csak 6% az online vásárlók aránya.
Néhány évvel ezelőtt még kevesen vásároltak mobilról, mostanra azonban ez is növekvő tendenciát mutat. Számos felmérés készült már arról, mennyire aktívak az emberek mobilról, és úgy tűnt, hogy kevesen viszik végig a vásárlási folyamatot mobileszközről, inkább a termékek felkutatásában jut nekik fontos szerep. Azonban a phabletek és táblagépek ezt az ágazatot is egyre inkább átformálják, melyhez a webáruházak üzemeltetőinek is igazodnia kell.
Elengedhetetlennek bizonyul manapság, hogy az adott oldalnak mobilra optimalizált változata is legyen, hiszen egyre többen érkeznek mobilról. Lukács Ádám József, online marketingspecialista beszélt arról, hogy nemcsak a mobillátogatások száma nőtt meg az elmúlt években, hanem a tényleges vásárlások száma is. 2012-ben 5% érkezett mobilról és 3%-ra volt tehető a tényleges vásárlások száma, addig 2013 ez a szám 10-12%-ra duzzadhat (még nincsenek pontos adatok a tavalyi évről), és a vásárlások száma is elérheti az 5-6%-ot.
Hogyan lehet kiemelkedni a tömegből?
A kérdés immáron már nem az, van-e jövője az ágazatnak, hanem az, hogy a több mint 6000 hazai webshop hogyan nyerje meg a fogyasztók kegyeit. A teljes felnőtt lakossághoz viszonyítva elenyészőnek tűnhet ez a szám, ám a tényleges online vásárlók aránya csupán 3% körül mozog.
Számos egyszerű dologgal elnyerhető a fogyasztói szimpátia. Lukács Ádám József előadására visszautalva, nem mindegy például, hogyan szerepel az adott termék a webáruházban, és milyen leírást talál hozzá a potenciális vásárló, vagy bevetnek-e kuponos kedvezményeket egyes termékeknél.
Kulcsár István Róbert, a WebShop-Experts Kft. vezető tanácsadója szerint érdemes minél több érzékszervi információt adni az adott termékről, hiszen a webes vásárlás során nincs lehetőség a közvetlen kontaktusra. Ilyenkor egy háromdimenziós termékkép vagy egy bemutató videó is sokat segíthet, valamint az, ha visszavásárlási garanciát biztosítunk a megvásárolt árura, hiszen ezekkel mind a fogyasztó bizalmának növekedését érhetjük el. Emellett a folyamatos ügyfélszolgálat biztosítása is elengedhetetlen, hiszen, ha a vásárló bizonytalan vagy problémája akad, azonnal tud hova fordulni.
Az sem elhanyagolható szempont, mennyit kell várnia a fogyasztónak, hogy megérkezzen a rendelt áru. Az azonnali vagy egynapos szállítás vonzó lehet, hiszen ilyen tekintetben már a hagyományos boltokkal is versenyre kelhet: nem kell kimozdulni a lakásból, viszont a várakozási idő sem vészes.
A másik fontos pont a fizetés kérdése. Bár jelenleg az itthoni tendenciák még a postai utánvét és a készpénzes fizetés irányába mutatnak, az online bankkártyás fizetési megoldás épp ilyen fontos kell, hogy legyen, hiszen gyors és egyszerű, és azonnal megvalósul a tranzakció.
Gondoljunk csak a Cinema City mozikra. Szándékosan ezt a példát hozom fel, mert – mint megtudtuk –, szerencsére már ők is elkezdték használni a PayU megoldását, vagyis azonnal kifizethetjük mozijegyünket. Eddig csak lefoglalni tudtuk az oldalon, és fél órával korábban oda kellett érnünk, hogy kifizessük a helyet, különben átadták valaki másnak.
Ezek mind-mind alapvetőnek tűnnek, ha egy kicsit jobban belegondolunk, de elengedhetetlenek ahhoz, hogy a kapcsolat létrejöjjön a fogyasztóval. Utána pedig jöhetnek a különféle praktikák, technológiai fejlesztések, melyek egyre inkább a nyugaton már bevett gyakorlatnak számító okos webshop irányába mutatnak.
Az okos webshop fortélyai
Ez már az a terület, ahol valódi szakértelem és kifinomult technológiai háttér szükséges. Kulcsár István Róbert mellett Pető Róbert, a CorinCloud ügyvezető igazgatója beszélt azokról a praktikákról, melyeket nemzetközi szinten már egyre több helyen alkalmaznak, és a hazai webáruházak számára is jó kitörési lehetőség.
Ott van például a Geo IP targetálás – melyet Kulcsár István Róbert is kifejtett előadásában –, amikor a felhasználót IP címe alapján beazonosítja a rendszer, és saját nyelvén szólítja meg. Ez a megoldás akkor hasznos, ha a webshop szállít az adott országba, és ez megnyugtatja az oldalra érkezőt, ha az oldalon rendel, megkapja a terméket.
részlet Kulcsár István Róbert előadásából
Az okos webshop kitalál, következtet, például az egér mozgásából arra, ha valaki el akarja hagyni az oldalt. Ilyenkor valami különleges ajánlat jelenhet meg a felhasználónak (Exit Overlay), például egy kedvezmény, vagy egy olyan termék, amivel máskülönben nem találkozna. Ha pedig úgy hagyja el az oldalt, hogy elkezdte a folyamatot, de végül nem vásárolt, később üzenhetünk neki, hogy emlékeztessük arra, hogy járt nálunk, és érdeklődött az adott termék iránt, esetléeg más hasonló ajánlatot küldehetünk számára.
részlet Kulcsár István Róbert előadásából
Online vásárlás – más terület
Ahogy Kiss Ervin Egon kifejtette, míg korábban a vásárlás a Maslow-piramis csúcsán helyezkedett el, addig mára egyre inkább alapszükségletté kezd válni, és mostanra kétféle vevőtípus van jelen a piacon: a klasszikus és az internetes vásárló, akik meghódítására különböző stratégiákat kell alkalmazni. A webes értékesítés korlátait – amennyire csak lehet – le kell számolni , és kihasználni a technológia nyújtotta lehetőségeket a siker érdekében.
Kapcsolódó cikkek
- Új korszakot nyit a Sanoma a hazai e-kereskedelemben
- IAITAM ACE konferencia Budapesten
- A webáruház új trendjei
- BYOD: A mobilbiztonság aktuális trendjei
- Smartmobil 2014: hazai startupok a világsiker küszöbén
- Fontos az ár: külföldi webshopokban vásárol a magyar
- Marketing eszközök arzenálja
- Már külföldön is terjeszkednek a nagy hazai e-kereskedők
- A rezsicsökkentés miatt webshopot indított a Prímagáz
- A SzEK.org fontosnak tartja a piaci verseny tisztaságának védelmét
Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Először készült felmérés a magyarországi retail media helyzetéről
A PwC Magyarország az IAB Hungary szakmai közreműködésével 2024 novemberében alapozó kutatást végzett az e-kereskedők körében a retail media jelenlegi helyzetéről, amelynek eredményeit a november végén tartott Digital Hungary Klub retail media témájú szakmai rendezvényén mutatták be. A felmérés fontosabb megállapításai az alábbiakban olvashatók.
Változások a Magyar Telekom felsővezetésében
Szerződése lejártával távozik a Magyar Telekomtól Daria Dodonova gazdasági vezérigazgató-helyettes és Igazgatósági tag. Lubor Zatko műszaki vezérigazgató-helyettes pedig a Deutsche Telekom Csoporton belül más pozícióban folytatja karrierjét. A gazdasági vezérigazgató-helyettesi pozícióra a Deutsche Telekomtól André Lenz érkezik a társasághoz 2025. március 1-i hatállyal, a műszaki vezérigazgató-helyettesi feladatkört pedig 2025. január 1-től Nagy Péter látja el, aki jelenleg a Magyar Telekom műszaki kiszolgálásért felelős vezetője.
December 15. éjfélig lehet nevezni Az Év Honlapja pályázatra!
Meghosszabbítja a jelentkezési határidőt ’Az Év Honlapja’ pályázat, amely évről évre megmutatja a hazai digitális világ legjobbjait! A pályázat új nevezési határideje: 2024. december 15. éjfél! Még van lehetőség a vállalatok és kreatív ügynökségek számára, illetve mindazoknak, akik friss projektjeiket és egész éves munkájuk termését meg szeretnék mutatni a közönségnek és a zsűrinek.
Megvannak az idei év legjobb webshopjai
Ismét megrendezték az Év Webshopja Konferenciát és Versenyt, ahol a díjátadó gála mellett a szakma legjobbjai tartottak előadásokat a rekordszámú résztvevőnek. Az idei nyertesek között megtalálható nyomdai szolgáltatásokat kínáló, egyedi ajándékokat készítő, állategészségügyi és kozmetikai termékeket árusító webshop is.
Megjelent a legfrissebb, immár 27. Ericsson Mobility Report
Elérte az 55%-ot az 5G globális lefedettsége, de Európa lemaradásban van a legfejlettebb mobilhálózatok kiépítésében – derül ki az Ericsson Mobility Report 2024 novemberi kiadásából. A jelentésben két esettanulmány mutatja be, hogyan kezdik kiaknázni az úttörő mobilszolgáltatók az 5G hálózatok „felszeletelésében” rejlő lehetőségeket arra, hogy a tömegrendezvényeken vagy épp a tűzoltók számára mindig gyors és megbízható mobilkapcsolat álljon rendelkezésre. A svéd technológiai vállalat szakértői vizsgálták azt is, hogyan hathat az AI-forradalom a mobil adatforgalom lankadó növekedésére.