Cisco: közel háromszorosára nő az internet éves adatforgalma 2018-ra
Az elkövetkező négy évben megháromszorozódik az internetes adatforgalom - derül ki a Cisco Visual Networking Index előrejelzésből. A felmérés szerint 2018 adatforgalma egymagában meghaladja majd az 1984-től 2013-ig tartó időszak összesített adatforgalmát.
2018-ban a globális hálózatok már nagyobb adatforgalmat bonyolítanak majd le, mint a korábbi internetkorszak éveiben együttvéve: míg 1984 eleje és 2013 vége között 1,3 zettabájt végfelhasználói IP alapú adatforgalom keletkezett világszerte, a Cisco VNI Visual Networking Index (VNI) előrejelzése szerint 2018-ra az IP alapú adatforgalom elérheti az 1,6 zettabájtot.
A "Minden a hálón" (Internet of Everything - IoE) is egyre nagyobb lendületet kap, és 2018-ra közel annyi gép-gép közötti (M2M) kapcsolat lesz, mint a Föld lakóinak száma.
Az előrejelzés főbb megállapításai
Regionális trendek:
Kelet-közép-európai regionális trendek
Kelet-közép Európában 2013 és 2018 között az IP alapú adatforgalom háromszorosára bővül, ami 24%-os éves növekedési ütemet jelent.
Az internetes adatforgalom 2018-ban 103-szor akkora lesz, mint a régió 2005-ös teljes internetforgalma.
Ezen belül a mobil adatforgalom 2013 és 2018 között a 12-szeresére emelkedik. A mobil eszközök 2018-ban az IP alapú forgalom 18%-át adják majd a régióban, szemben a 2013 évi 4%-kal.
A teljes internetes videoforgalom (üzleti és lakossági forgalom együttesen) 2018-ban a teljes internetes adatforgalom 64%-át adja majd, szemben a 2013. évi 42%-kal.
Kelet-közép Európában 2018-ban várhatóan 831 millió hálózatba kapcsolt eszköz lesz, ez megközelítőleg 2,7 hálózatba kapcsolt eszközt jelent majd egy személyre lebontva.
2018-ra várhatóan az IP alapú adatforgalom 50%-át generálják a régióban a személyi számítógépek (ez az arány 88% volt 2013-ban), 6%-át a televíziók, 40%-át a hordozható eszközök (okostelefonok, táblagépek), és 3%-át az M2M kapcsolatok.
A régióban az átlagos szélessávú hálózatok sebessége 2,4-szeresére, azaz 18,4 Mbp/s sebességről 44 Mbp/s-ra, növekszik majd 2013 és 2018 között.
A globális internet forgalom alakulása és a szolgáltatások elterjedésének mozgatórugói
Internet Protocol (IP) alapú forgalom és a forgalmat generáló eszközök
· 2018-ban az IP forgalom túlnyomó része mobil és hordozható eszközökön zajlik majd. Míg 2013-ban a nem személyi számítógép (PC) jellegű eszközök adták az IP alapú adatforgalom 33 százalékát, addig ez az arány 2018-ra 57 százalék lesz. A személyi számítógépekhez köthető forgalom átlagos éves növekedési rátája (CAGR – compound annual growth rate) 10%-os növekedést fog mutatni, ugyanakkor más eszközök esetében ennél jelentősen magasabb növekedés várható. A televíziók 18, a táblagépek 74, az okostelefonok 64, a gép-gép közötti kapcsolatok (M2M) terén pedig 84 százalékos növekedés prognosztizálható.
· A csúcsidős internetforgalom gyorsabb ütemben növekszik az átlagos internetforgalomnál: míg a csúcsidős internetforgalom 32 százalékkal növekedett 2013-ban, az átlagos internetforgalom növekedése 25 százalék volt.
Növekvő szélessávú sebességek
· A globális átlagos szélessávú sebesség a 2013 végén mért 16 Mbp/s sebességről 42 Mbp/s-re növekszik 2018-ra.
· 2018-ra a szélessávú kapcsolatok többsége – becslések szerint 55 százaléka – átlépi majd a 10 Mbp/s-os értéket. Japánban és Koreában az átlagos szélessávú sebesség 2018-ra megközelíti a 100 Mbp/s-ot.
Videoforgalom
2018-ra az IP videó aránya a teljes IP alapú forgalmon belül várhatóan 79 százalékra fog nőni , szemben a 2013-ban mért 66 százalékkal.
Wi-Fi és mobilkapcsolatok
A Wi-Fi- és mobilkapcsolattal rendelkező eszközök 2018-ra az IP forgalom 61 százalékát fogják generálni, amelyből a Wi-Fi 49 százalékot, a mobilhálózat-alapú megoldások pedig 12 százalékot fognak kitenni. 2013-ban az IP alapú forgalom 41 százaléka zajlott Wi-Fi-n, a mobil részesedése 3 százalék, a vezetékesé pedig 56 százalék volt.
Eszközök és kapcsolatok
· 2018-ra világszinten átlagosan 2,7 hálózati kapcsolat, vagy eszköz fog jutni egy főre, míg 2013-ban ez a szám csupán 1,7 volt.
· 2018-ban a gép-gép közötti (M2M) kapcsolatok száma 7,3 milliárd körül lesz, azaz 7,6 milliárdos össznépességgel számolva meg fogja közelíteni az egy főre eső egy darabot.
· Az IPv6-kompatibilis vezetékes és mobil eszközök száma a 2013-es 2 milliárdról várhatóan 10 milliárdra emelkedik majd 2018-ra.
Leggyorsabban fejlődő szolgáltatások
· A Cisco prognózisa szerint az online videó lesz a lakossági internethasználat leggyorsabban fejlődő szolgáltatása. A video-felhasználók száma várhatóan 1,2 milliárdról 1,9 milliárdra fog nőni 2013 és 2018 között, ami 10 százalékos átlagos éves növekedési rátát (CAGR) jelent.
· A mobil szolgáltatások közül a helyzetfüggő szolgáltatások (LBS: location-based service) fejlődnek leggyorsabban, felhasználóinak száma 236 millióról várhatóan több mint egymilliárdra fog nőni 2013 és 2018 között, 36 százalékos átlagos éves növekedési rátát (CAGR) produkálva.
· Az üzleti internethasználat leggyorsabban fejlődő területe a videokonferencia lesz. A felhasználók száma ezen a területen 37 millióról több mint 238 millióra fog az előrejelzés szerint nőni 2013 és 2018 között, amely 45 százalékos átlagos éves növekedési rátát (CAGR) jelent.
A Cisco VNI adatai szolgáltatói szemszögből
· A szolgáltatói hálózatoknak fel kell készülniük az egyre növekvő számú gép-gép közötti (M2M) kapcsolat, valamint a táblagépek, okostelefonok és más mobil eszközök kiszolgálására. Ezeknek az eszközöknek a vezetékes- és mobil-hálózatelérése biztonságos hitelesítést igényel.
· A fejlett videoszolgáltatások, így például a HD/ultra HD videó elterjedése újfajta kihívások elé állíthatja a szolgáltatókat a sávszélesség és a skálázhatóság tekintetében. A lakossági-, üzleti- és mobilfelhasználók továbbra is igényelni fogják a fejlett videoszolgáltatásokat az összes hálózat- és eszköztípuson. Ezen a területen a szolgáltatás minősége, könnyű kezelhetősége és ára lesz a siker kulcsa.
· Az üzleti videoalkalmazások, mint például a HD- és a web alapú videokonferenciák, valamint az igény szerinti videoszolgáltatások (VoD) folyamatos terjedése tovább erősítheti a hálózatvirtualizációt és az internet videoátviteli felhasználását, amely hatással lesz a szolgáltatók és az OTT (over-the-top) tartalomszolgáltatók hálózataira is.
· A 4G hálózatok növekedése és a szolgáltatás elterjedése nagyobb ütemben növekedhet, mivel a mobilfelhasználók továbbra is a vezetékeshez hasonló szolgáltatásokat és tartalom-felhasználói élményt várnak el mobilhálózatuktól.
· Az IP hálózatoknak intelligens és rugalmas módon kell alkalmazkodniuk az egyre gyorsabban terjedő alkalmazások támogatásához mind vezetékes, mind mobil rendszereken. Több szolgáltató is aktív együttműködést alakított ki alkalmazásfejlesztőkkel annak érdekében, hogy minél egyedibb szolgáltatásokat tudjanak nyújtani.
Kapcsolódó cikkek
- Portfólióban kerülhetnek arab piacra a legújabb magyar informatikai megoldások
- Új korszak a televíziózásban
- A Cisco bemutatta új Android-alapú asztali kommunikációs megoldásait
- 2018-ra az e-könyvek uralkodnak majd Nagy-Britanniában
- IDC: jobbak az idei PC-eladások a vártnál
- Brüsszel a robotika kulcsszereplőjévé tenné Európát
- Ericsson: 2015-re több mobil-előfizetés lesz, mint ahány lakosa van a Földnek
- 8 éves csúcson az online kiskereskedelmi forgalom
- Hamburg a Ciscoval okosodna
- Nem robban be a virtualizáció
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.