Hat tanács a biztonságos BYOD stratégia kialakításához
A BYOD évek óta az egyik leggyakrabban emlegetett jelenség a vállalati IT-szakemberek körében. A hazai szervezetek többsége azonban még mindig csak részben vagy egyáltalán nem gondoskodik arról, hogy biztonságossá tegye a privát vagy vállalati tulajdonú mobil készülékek használatát a vállalaton belül. Pedig a megfelelő eszközök és intézkedések bevezetése nem csupán biztonságossá, de egyszerűbbé és hatékonyabbá is teszi a mobil munkavégzést. A NetIQ Novell SUSE Magyarországi Képviselet, a téma egyik hazai szakértője az alábbi lépéseket és megoldásokat javasolja az átfogó BYOD stratégia kialakításához:
1. Oktassuk a felhasználókat!
A biztonságos BYOD stratégia egyik alappillére, hogy a vállalat vezetői és alkalmazottai egyaránt tisztában vannak a saját eszközök használatából eredő veszélyekkel, illetve a különféle biztonsági intézkedések okaival. Egyszerűen, mindenki számára világosan érthetően kell vázolni a teendőket és elvárásokat, és folyamatosan oktatni a felhasználókat az újonnan felmerülő fenyegetésekről is. Bizonyos időközönként pedig érdemes tesztelni az alkalmazottak tudását és reakcióit, hogy lássuk, a gyakorlatban is eleget tesznek-e minden előírásnak és tanácsnak.
2. Tartassuk be a hozzáférés-felügyeleti házirendeket!
Érdemes meggyőződni arról, hogy csak a megfelelő személyek és eszközök számára biztosítsunk hozzáférést a cég adataihoz és alkalmazásaihoz! Ne engedjük, hogy egy adott okostelefon vagy táblagép elérje a vállalati erőforrásokat, ha a rendszerek nem tudják azonosítani a felhasználót, ha a készülék nem felel meg valamilyen compliance előírásnak (például nincs rajta beállítva a PIN-kód és a képernyő-feloldási kód használata), illetve ha nem futnak rajta a kötelezően előírt szoftverek (például vírusirtó program). Távoli hozzáférés esetén azt is célszerű ellenőrizni, hol található az eszköz, és titkosított kapcsolatot használ-e.
Mindez egyszerűen megvalósítható egy olyan dedikált megoldással, mint például a NetIQ Access Manager, amely rugalmas, szerepköralapú jogosultságkezelést tesz lehetővé, számos különféle hitelesítési eljárást támogat, a felhasználók számára pedig egypontos bejelentkezési lehetőséget kínál a mobil készülékekről is.
3. Felügyeljük a mobilról történő hozzáféréseket!
Gondoskodjunk a nem szabványos készülékekről elért és használt vállalati információk felügyeletéről. Külön beállításokat alkalmazhatunk többek között olyan esetekre, amikor az alkalmazottak távoli helyről dolgoznak az adatokkal. Ilyenkor érdemes figyelni arra, hogy a céges fájlokat soha ne a készülékre mentse a rendszer, így biztonságban maradnak az érzékeny adatok.
A mobilról történő hozzáférés egyszerűen biztonságossá tehető például a NetIQ MobileAccess megoldással, amely a vállalat irányelveit és az alkalmazottak már meglévő jogosultságait alkalmazza az okostelefonok és tabletek használata során.
4. Használjuk a SIEM megoldások monitorozási képességeit!
A biztonsági információ- és eseménykezelő (SIEM) rendszerek segítségével monitorozható minden eszköz, amely hozzáfér a vállalati erőforrásokhoz, így azonnal felhasználható, személyazonosságokhoz köthető és szükség esetén auditálható információkat kapunk.
A NetIQ Sentinel egyszerűen lehetővé teszi mindezt, ráadásul az adatok gyors elemzéséről és kiértékeléséről is gondoskodik, így valós időben reagálhatunk az esetleges szabályszegésekre.
5. Terjesszük ki az eszközfelügyeletet a mobil készülékekre is!
Ha az alkalmazottak az okostelefonokat és a tableteket ugyanúgy használják napi munkájukhoz, mint az asztali számítógépeket, akkor ezeket a mobil készülékeket ugyanúgy kell felügyelni, mint a biztonságos vállalati infrastruktúrán belül található eszközöket.
Ezt egyszerűen és jól átláthatóan megvalósíthatjuk például a Novell ZENworks Mobile Management segítségével, amely egyetlen felügyeleti konzolon elérhető, fejlett eszközvezérlést és házirendkezelést biztosít az iOS, Android, Symbian, Windows Mobile rendszerű és egyéb ActiveSync-kompatibilis készülékek felett.
6. Titkosítsuk az érzékeny adatokat!
Célszerű titkosítva tárolni minden olyan, nem szabványos eszközön tárolt adatot, ami céges tulajdonnak számít, beleértve az alkalmazottak vállalati e-mail üzeneteit. Így akkor sem kerülnek illetéktelen kezekbe a céges információk, ha elveszítik vagy ellopják a készüléket.
Kapcsolódó cikkek
- Öt tanács a biztonságos vállalati fájlmegosztáshoz
- Az elszabadult BYOD - Hogyan tovább?
- GroupWise 2014: hatékony, biztonságos munkavégzés bárhonnan, bármikor
- BYOD policy – kihívás és veszélyforrás
- BYOD: A mobilbiztonság aktuális trendjei
- Új Novell ZENworks Suite: mindenre kiterjedő felügyelet egy csomagban
- Elérhető az új Novell Open Enterprise Server
- Sok vállalat szerint a BYOD trend egyre nagyobb veszélyt jelent
- A Dell innovatív szoftverei a legfontosabb IT kérdésekre fókuszálnak
- A NetIQ Novell SUSE eredményei és tapasztalatai a jogosultságkezelésről
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.