„Az emberiség történelmében még nem volt akkora fejlődés, mint az elmúlt 24 évben”
Az Országos Marketing Konferencián jártunk
November 6-án rendezték még immáron 25. alkalommal az Országos Marketing Konferenciát, ezúttal Budapesten. Az idei diskurzus a jövő trendjeire fókuszált, arra keresték a választ, merre tart a szakma, milyen kihívásokkal kell szembenézni az elkövetkezendő években.
Számos téma és kérdéskör előkerült az idei Marketing Konferencián, ahol már az elején elhangzott, mennyire felgyorsult a világ, és bizony a szakembereknek sem könnyű lépést tartani az aktuális piaci trendekkel. A technikai fejlődés elképesztő méreteket ölt, az új megoldásoknak immáron csak a fantázia szabhat határt.
Hinora Ferenc, a Magyar Marketing Szövetség elnöke merész kijelentéssel élt, amikor azt mondta, „az emberiség történelmében még nem volt akkora fejlődés, mint az elmúlt 24 évben”. Talán kicsit sarkított a mondat, de a marketingre szűkítve valóban az elmúlt évtizedek hoztak jelentős előrelépést. Tonk Emil fogalmazott a technikai fejlődés kapcsán: „a gondolkodás a régi, csak új köntösben”
Ma már egyre inkább az kerül fókuszba, hogy a hirdetők közelebb kerüljenek a fogyasztói motivációkhoz, az emóciók, a szórakoztatás, a nyerő ötletek hekyeződnek előtérbe. Ma már egy kreatív ötlet nem is biztos, hogy leíró szinten kötődik magához a termékhez, azonban átvitt értelemben egy egészen metaforikus világot tud köré építeni. A termék maga nem csak egy tárgy, amit megveszünk és használunk, hanem életérzés lesz.
Tartalomban kell gondolkozni
Nos, akárhogy is tervez a hirdető, bármilyen felületet, csatornát választ, ma már nem az számít, mire képes egy adott termék, mit nyújt egy szolgáltatás, a kulcs a tartalomban van. Fel kell építeni egy koncepciót, amely megérinti az embereket, megmozgatja fantáziájukat. A Coca-Colának és a Pepsinek voltak és vannak hasonló reklámjaik, ahol a kólafogyasztás életérzés lett, de nem feltétlenül az íz miatt, hanem mert összehozta az embereket.
De ott volt például a Microsoft Surface 2 bemutatója a Time Square-en. A helyszín, a várakozás, a köré épülő misztikusság, a leleplezés élménye volt fontos, és nem az, hogy mit is tud valójában a masina, hiszen azt nem is lehetett tudni. Mégis tömegeket vonzott az esemény.
A kiszámítható fogyasztók kora lejárt
Ha a hirdető biztosan tudja, mit akar a fogyasztó, nagyon téved, legalábbis a hagyományos értelemben. Túl vagyunk már azon a korszakon, hogy ismerjük a fogyasztási szokásokat, az egyre több kínálati elem a kiszámíthatatlan, majd a válságfogyasztók irányába billentette a mérleg nyelvét.
Vagyis az eladó, hirdető ma már egyáltalán örül annak, ha a fogyasztó egyáltalán vásárol, mert elvek szerint döntenek. Sőt, ezen is továbblépve egyre inkább a „megokosodott fogyasztók” kora következik, ahol már annak örülnek, ha a fogyasztó nem „bánt”. Hiszen a vásárló nem csak mérlegel, hanem gondolkodik, kritizál is, így könnyen maga a vásárló döngölheti a földbe az adott terméket vagy szolgáltatást.
Online és offline egy hajóban evez
Ma már túlléphetünk azon a meglátáson, hogy fekete vagy fehér, esetleg feketefehér. Legyen inkább szürke! Vagyis miért ne ötvözhetnénk a két megoldást már a kezdetektől fogva? A szakértők szerint a két irány nem ellentéte egymásnak, és nem is válnak el olyan élesen, mint ahogy azt sokan gondolják, inkább kéz a kézben egymást kiegészítve vannak jelen.
Gondoljunk például csak egy egyszerű esetre, az internetes vásárlásra. Megrendeljük az intereneten a terméket, de nem akarunk napokat várni rá. Milyen jó, amikor be tudunk menni egy átvevőpontba még aznap, és mérsékelt sorban állással hozzájuthatunk. Vagy például ott van az Amazon hamarosan induló megoldása, melynek során drónok szállítják házhoz az adott csomagot, akár már fél óra alatt.
De hirdetések frontján is vannak egészen kreatív ötletek. Bár a lenti példa kimondottan nem hangzott el egyik előadásban sem, de szerintem sokan ismerünk hasonló megoldásokat. Egy nyomtatott lapban vagy egy plakáton megjelenő reklámra gond nélkül helyezhető QR-kód, melyek az erre alkalmas készülékkel beolvasva egy látványos display hirdetésre vagy kreatív anyagba botlunk, immáron az online térben.
Hirdetés mint feature
A jó marketing az, amiről nem tudják az emberek, hogy valóban reklámról van szó. Az a jó hirdetés tehát, amelyen nem érződik reklámszag, mint például a Foursquare-en a kiemelt találatok esetén.
Sok helyen maga a reklám a marketingmódszer, hiszen nem arról beszélnek, milyen az adott termék, hanem a fogyasztó mivel lesz több, ha azt választja. Tehát maga a tartalom, üzenet egyben a módszer is, amellyel közelebb hozzák a fogyasztókat, és kialakul a kötődés. Hiszen már nem a vevőszerzés az elsődleges cél, hanem hosszú távon a vevőkötődés kialakítása.
Megállíthatatlan fejlődés
A konferencia Digital Hack szekciójában a népszerű trendek, irányvonalak kerültek fókuszba, többek között a hordható okoseszközök, amelyek már nyomon követik mindennapi tevékenységünket, és telefonunkat is helyettesítik alap szinten.
Ha hihetünk a Google számainak, akkor a világ összes adatának 90%-a az elmúlt két évben kreálódott, amely megdöbbentőnek hat, ám egyből árnyalódik, amikor rájövünk, hogy maguk a fogyasztók is tartalomelőállítóttá lépnek elő a közösségi oldalakon, blogokon stb.
A közösségi aktivitás mint marketing
A konferencia egyik (Piac és Profit szekció) kerekasztal beszélgetése éppen ezt a témát boncolgatta, hiszen ezek a felületek ugyanannyira, csak más módon járulnak hozzá a vállalati sikerhez. Megkerülhetetlenek, azonban tudatosan kell megválogatni őket. Nem minden vállalkozás profiljába passzol például a Facebook, de ha mégis, akkor a megfelelő eszközrendszerrel környezetet lehet teremteni a célcsoportnak.
A hirdetőknek tehát rengeteg út áll rendelkezésükre, csak ki kell választani a megfelelőt, miután eldöntötték ,higyan haladnak rajta végig, és legfőképpen az a nagy kérdés, mi is az úti cél valójába.
Források:
Marketing trendek 2015 - Innováció vezérelt marketing - Dr. Piskóti István, MMSZ, elnökségi tag, Miskolci Egyetem, Marketing Intézet, intézetvezető
Fogyasztói trendek 2015 - Dr. Törőcsik Mária, Dr. Törőcsik Marketing Inspiráció, ügyvezető igazgató
A MARKETING MARKETINGJE avagy: Jön a Unique Marketing Position?- Sas István, KOAK és Dr. Papp-Váry Árpád, MMSZ alelnök, Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, inézetvezető, docens
Wearables: Google Glass, Pebble, Myo: Ahol Te vagy, amit szeretnél, amit csinálsz! - Béres Ferenc Attila, Egészségkommunikációs Központ, marketing tanácsadó
Merre tart a szakterületed? - Perényi András, Growthery, CEO
Merre tart a mobil marketing és a mobilfejlesztések piaca? - Marosi Gergely, Mito Europe Kft., senior szövegíró
Mit tervez a Google, milyen projektjeik vannak, amik a távoli jövőt célozzák meg? Szelei Szabolcs, Google Hungary, marketingigazgató
Kapcsolódó cikkek
- Új trendek fókuszban a Digitális Mesterkurzuson – 1. rész
- Tíz százalék fölött nő az idén a német PC-piac forgalma
- Jövőbe tekint az Országos Marketing Konferencia
- Ember alapú marketinggel újít a Facebook
- A kormány ötödik harctere az informatikai felhő
- Az Epson „okos” gyártási megoldásai átalakítják a fotókidolgozást
- Internet Hungary: újrahuzalozza világunkat a digitális ipari forradalom
- Tervezzük együtt a jövő évet az Országos Marketing Konferencián
- Hatékony értékesítés a legújabb trendek szerint
- KKV-AKADÉMIA: a reklámadótól a tartalommarketingig
Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!
’Az Év Honlapja’ verseny izgalmas lehetőséget kínál mindazok számára, akik az elmúlt időszakban új honlapokat, applikációkat, digitális- és technológiai megoldásokat hoztak létre!
Az idei pályázat 2024. november 15-ig várja a nevezéseket. Itt az idő, hogy a TE projekted is a digitális világ reflektorfényébe kerüljön!
Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen
Közel kétezer versenyző regisztrált már a legnagyobb hazai informatikai versenyre, az idén nyolcadszorra megrendezett Országos IT Megmérettetésre. Az október 31-én kezdődő, ötfordulós versenyen nemcsak saját szakterületükön próbálhatják ki magukat és csapatukat a senior és junior IT-sok, hanem tanulásra is használhatják a versenyfeladatokhoz kapcsolódó magyarázatokat. Az állandó önképzés a szervezők tapasztalatai szerint napjainkban már a tudás szinten tartásához is elengedhetetlen, hiszen a mesterséges intelligencia már most minden negyedik IT-szakember munkáját elveheti. Az Országos IT Megmérettetésen MI-t használó alkalmazások is részt vesznek, így az indulók nemcsak a többi informatikus átlagához tudják viszonyítani saját tudásukat, hanem a géphez is.
Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja
A Vatera.hu új aloldalán, a Vatera Galérián szakértő régiségkereskedők, művészeti galériák kínálják kiváló állapotban fennmaradt, vagy szakszerűen restaurált műtárgyak és lakberendezési tárgyak ezreit. A francia barokk szekrényektől kezdve az ezüst étkészleten át a kortárs alkotásokig terjedő, folyamatosan változó online katalógus minden darabjának eredetiségére garanciát vállalnak a szakértő eladók.
Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők
Bár drámainak tűnik a digitális visszaélésekben ellopott pénzek összege, ám az elektronikus pénzforgalom is drasztikusan bővül. 1 millió forintnyi utalásból 30 forintot szereznek meg a csalók, míg 1 millió forintnyi kártyás fizetésből 383 forintot – ami fájó, hogy a fenti összegnek egyre nagyobb része a kártya- és számlabirtokos kára lesz – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re
Október 11-én pénteken tartják a 7. Service Design Day-t Budapesten, mely az elmúlt években az egyik legfontosabb üzleti konferenciává nőtte ki magát. Az eseményen a szűken vett designer szakma mellett a marketing, HR, piackutatás, vállalati transzformáció, ügyfélélmény, ekereskedelem és az adattudomány képviselői is kaphatnak inspirációt a 10 teremben zajló több, mint 200 előadás alatt.