Még van hová terjeszkednie a hazai felhő alapú technológiának
A magyarországi cégek 8 százaléka használ jelenleg felhő alapú technológiát, amellyel jelentős mértékben elmarad az Európai Unió 19 százalékos átlagától. Az alacsony penetráció oka legfőképpen a technológiával és a jogi környezettel kapcsolatos ismeretek hiányával, illetve a biztonsági kérdésekkel összefüggő tévhitekkel magyarázható. A tőzsdén jegyzett Externet távközlési szolgáltató cég ügyfelei körében végzett felmérése azonban rámutat arra, hogy a vállalatok aggályaik ellenére is kíváncsiak a felhő alapú technológiára.
Az európai szintű felmérésből kiderül, hogy a legtöbb cég biztonsági aggályok és a jogi környezet ismeretének hiánya miatt marad távol a technológiától, a kis- és középvállalatok emellett a felhővel kapcsolatos ismeretek hiányára és a szolgáltatás költségeire hivatkoznak. Utóbbi már csak azért is meglepő, mert e megoldás felhasználói egyik nagy előnyként éppen a költséghatékonyságot emelik ki.
„A felhő alapú technológia egyelőre bizonytalan területnek számít a magyar vállalkozások körében, de tapasztalataink azt mutatják, hogy a cégek kíváncsiak, és nyitottak az innovációra. Felmérésünk rámutat arra, hogy a magyarországi szinthez képest sokan, ügyfeleink 16 százaléka tervezi szervereinek virtualizálását. Jelentős többségük (89%) tisztában van azzal, hogy a felhőkkel jelentősen csökkenthetik költségeiket, és többségük érdeklődik is a technológia iránt, azonban a kevés ismeret és a biztonsági aggályok miatt egyelőre nem mernek váltani. Pedig a felhő biztonsági szintje magasabb, mint a fizikai adattárolóké. Ugyanis amíg egy szerverparkban egy meghibásodás ellehetetleníti az adatok elérését, addig a felhő fragmentált felépítésének köszönhetően az ilyen szolgáltatást igénybe vevő cégek nem is érzékelik a hibát, a szolgáltatás problémamentesen működik tovább – magyarázza Lévay Örs, az Externet Nyrt. vezérigazgatója.
Az ismeretlen nemzetközi jogi kitettség erős visszatartó tényező lehet
A felhőszolgáltatást nyújtó és igénybevevő jogi környezete körüli bizonytalanságot az európai nagyvállalatok közel fele, a kkv-nak pedig közel az egyharmada nevezi meg problémaként. Mivel a felhő alapú technológia nem korlátozódik országhatárok közé, a vállalatoknak adaptálniuk kell a nemzetközi jog, illetve az érintett országok jogrendszerének vonatkozó részeit. Így a cégek óvatosságból, vagy kényelemből inkább maradnak a megszokott, de költségesebb fizikai megoldások mellett. A problémára megoldást jelenthet, ha a szolgáltatást igénybe venni kívánó ügyfél hazai szolgáltatóhoz fordul. Mivel mind a kiszolgáló, mind a felhasználó ugyanabban az országban van, kizárólag a magyar jogrendszer vonatkozó jogszabályai érvényesek a két félre. „A hazai felhőszolgáltatás kezdeti elterjedésének kulcsát abban látjuk, hogy a vállalatok felismerik a szolgáltatók által kínált értékajánlatokat, növekszik bizalmuk az új technológia iránt” – teszi hozzá Lévay Örs.
A KPMG 500 nagyvállalat és multinacionális cég körében végzett decemberi felmérése alátámasztja, hogy a felhő alapú technológia adaptálásával a cégek rendkívül sok előnyre tettek szert. A vizsgálatban részt vevő vállalatok 35 százaléka használja már a technológiát, ezek 73 százaléka pedig az üzleti teljesítmény javulásáról számolt be. A legjelentősebb pozitív változások közé a cégek a költséghatékonyság javulását, a mobil munkaerő hatékonyabb adaptálását, az ügyfelek és partnerek összehangolását, illetve az adatok jobb kihasználtságát sorolták.
Kapcsolódó cikkek
- Felhőbe is ment a DataTraveler Locker+ G3 USB-meghajtó
- A felhő alapú szolgáltatások és a felhasználóbarát irányítási megoldások dominálnak idén
- A kábelnet piacra is belép az Externet
- Így spórolhatnak milliókat a cégek az IT-költségeiken
- NetIQ CloudAccess 2.1: megújult, egypontos bejelentkezés a felhőszolgáltatásokba
- Az Office 365 felhasználók korlátlan OneDrive tárhelyet kapnak
- Hive – ingyenes és korlátlan felhőtárhely
- Az IFS globális felhőalapú megoldást indít Microsoft Azure platformon
- Több mint 30 vállalat csatlakozott a Cisco globális Intercloud felhőhálózatához
- Új szoftvereket mutatott be Xerox
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.