A magyar dokumentumkezelési piac tavalyi trendjei

forrás: Prím Online, 2015. február 19. 08:21

A magától értetődő forgalombeli hatások mellett, a dokumentumkezelési piacot szerkezetében is megbolygatta a gazdasági világválság – globális és hazai viszonylatban is. Az előrejelzések szerint, forgalmukat a gyártók nagyobb tudású eszközeikkel, illetve dokumentumkezelési szolgáltatásaikkal tudják újra fellendíteni a következő években.

A gazdasági világválságot követő visszaesés és stagnálás évei után, a hazai dokumentumkezelési piacon a felívelés időszaka következhet. Az elmúlt években mért piaczsugorodás drámai volt: a GKI üzleti és fogyasztói bizalmi indexének mozgását követve, a magyar dokumentumkezelési piac forgalma dollár tízmilliókkal csökkent – az IDC adatai szerint 2009-ben 31%-kal, azaz 27 millió dollárral, 2012-ben pedig ismét 20%-kal, azaz 12 millió dollárral csökkent a forgalom hazánkban.

 

A kilábalás egyértelmű jele, hogy a piac, a válság második fázisa után növekedési pályára állt, és tavaly forgalomban, már a 2009-es szintet tudta hozni, körülbelül 60 millió dollárral. A fellendülés mögött a globális gazdasági növekedésbe vetett erősödő bizalom, illetve a válság ideje alatt elöregedő géppark szükségessé váló cseréje húzódik: 2014-ben az új gépek értékesítése darabszám, illetve forgalom tekintetében is növekedésnek indult. A Xerox ezt a változást a piaci részesedésének növelésével mind értékesített darabszám, mind forgalom tekintetében meg tudta élni.
 

 

Kép: Piac és Profit

 

Új berendezésekkel és szolgáltatásokkal a hatékonyabb munkáért

 

Fontos trend, hogy az új gépek tekintetében a vásárlók azokat a nagyobb tudású berendezéseket keresik, amelyek több embert, kevesebb eszközzel, de hatékonyabban tudnak kiszolgálni. A Xerox a gépértékesítés területén e berendezésekben látja a jövőt, szemben azokkal a forgalmazókkal, sőt újabban gyártókkal is, amelyek egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a használt berendezések értékesítésére. A használt eszközök használata nem csak minőségbeli aggályokat vet fel, de technológiai fejletlenségük miatt alkalmatlanok a kor igényeinek megfelelő, a munkafolyamatok hatékonyságát növelő menedzselt nyomtatási szolgáltatások, illetve mobil- és felhőszolgáltatások ellátására.

 

A használt berendezések és az utángyártott kellékanyagok hatalmas szeletet szakítanak ki a piacból: egyes felmérések szerint, tavaly minden második értékesített gép használt volt, míg a kellékanyagok értékesítésének 45%-át az utángyártott termékek tették ki. „A Xeroxnál a dokumentumkezelési piacon a szolgáltatási szegmensben látjuk a jövőt: a használt termékek előtérbe kerülése mellett már nem lehet kizárólag a berendezésekre és a kellékanyagokra koncentrálni. Másrészt a szolgáltatásaink között találhatóak olyan eszközök, amelyekkel partnereinket még inkább hozzásegíthetjük ahhoz, hogy alaptevékenységükre koncentrálhassanak" – mondta el Udvardi Gábor, a Xerox Magyarország marketing vezetője.

 

A gyártó hazai értékesítésének tavalyi nettó árbevétele a 2013-as eredményhez hasonlóan alakult, melynek nagyobb része a technológiai portfolió értékesítéséből származott. Globális trendeket elemezve a Xerox szakértői úgy látják, hogy a közeljövőben világszerte megnő az igény a felhő-megoldásokra, illetve az alkalmazásokra a dokumentumkezelés terén is. Ehhez kapcsolódóan a mobilnyomtatás és menedzselt nyomtatási szolgáltatások mindennapos megoldásokká válhatnak a vállalatoknál.

 

Az A4-es és az A3-as berendezések piaca

 

Az új A4-es és A3-as berendezések értékesítésének arányában nagyságrendbeli változás nem történt a magyar piacon: a két szegmens évek óta darabszám tekintetében körülbelül 92-8% arányban teljesít, árbevétel tekintetében 40-60%-os arány figyelhető meg.

 

Az IDC felméréséből ugyanakkor kiderül, hogy az A3-as piacon darabszám tekintetében 13%-os, forgalom tekintetében pedig 2,8%-os csökkenés mérhető, melynek okai a használt A3-as piac erősödésében, valamint az A4-es berendezések funkcióbővülésében keresendők. Az A3-as piacon a Xerox darabszám tekintetében 17,8%-os (2,5% növekedés 2013-hoz képest), forgalom tekintetében pedig 26,5%-os (3,5% növekedés) részesedéssel bír. Az arányaiban nagyobb bevételt a Xerox a prémium kategóriás termékeinek köszönheti: a gyártó a 70 lap/perc feletti sebességű berendezések piacán 2014-ben átvette a vezetést darabszámban (+218%) és értékben (+184%) is.

 

Az A4-es piac Magyarországon 6,1%-ot nőtt darabszámban és 4,3%-ot értékben. A Xerox mindkét értéket jócskán túlszárnyalta, 70, illetve 90%-os növekedést elérve. Az így 6, illetve 8%-os piaci részesedést kiszakító gyártó sikerét versenyképes, középkategóriás, új, fekete-fehér portfoliójának, győztes tendereknek, valamint belépőszinten újragondolt értékesítési stratégiájának köszönheti.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne

Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.  

2024. december 21. 13:49

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ázsiai autóipar lehagyta digitalizációban Európát

2024. december 21. 10:22

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32