Magyar Ifjúsági Robot Kupára lehet jelentkezni
Négy kategóriában, március 14-éig várják a robotkészítő csapatok jelentkezését az áprilisban Nyíregyházán megrendezendő Magyar Ifjúsági Robot Kupára (MIRK).
A Nyíregyházi Főiskola által szervezett minősítő versenyen futball, a menekítő és a tánc kategóriában mérkőznek meg Magyarország legügyesebb robotkészítő csapatai. Az április 17-i selejtezőn a legjobb eredményt elérő csapatok a Kínában július 17. és 23. között megtartandó RoboCup Junior robotikai világbajnokságon képviselhetik Magyarországot - tájékoztatta Simon Béláné főiskolai tanár, a RoboCup Junior nemzeti képviselője az MTI-t.
A RoboCup, vagyis Robot Kupa nevű kutatási-oktatási projektet 1997-ben az Amerikai Egyesült Államok, Japán és Németország indította útjára azzal a céllal, hogy összemérjék és serkentsék a robotikai kutatásokat és fejlesztéseket a világban. A projekt nem csak verseny, mivel nem az egyéni pontszerzés a legfontosabb: a csapatok belenéznek egymás munkájába, ami segítheti fejlődésüket. Magyarországon 2007-ben szervezték meg az első minősítő versenyt, az idei MIRK lesz a kilencedik robotikai megméretés a nyírségi megyeszékhelyen.
Simon Béláné hangoztatta, a junior versenyeket és a szimpóziumokat azért indították, hogy tanuljanak egymástól és a felnőttektől a világ különböző tájairól érkező ifjúsági csapatok. A versenyszámok után az összetett csapatok, úgynevezett super teamek versenye következik, illetve a világbajnokság utolsó napján tudományos tanácskozást is tartanak.
A nyíregyházi válogatóversenyre a minimum kétfős csapatok felnőtt mentorukkal jelentkezhetnek. A minősítés a nemzetközi szabályok figyelembevételével alakul ki, emellett külön díjazzák az először versenyzőket is.
A hivatalos versenykiírás alapján a robotokat nem lehet távolról irányítani, a feladatokat kizárólag a rátöltött szoftver segítségével, önállóan kell végrehajtaniuk. A futball-ligában két robot, egy kapus és egy csatár játszik kétszer 10 perces félidőt egy zöld padlófilccel borított futballpályán, a robotoknak az infravörös sugarat kibocsátó elektronikus labdát kell a 14 centiméter magas kapuba lőni.
A menekítő A ligában egy robottal indulhatnak a jelentkezők, a versenyen időre kell teljesíteni mentési feladatot egy katasztrófahelyszínt szimuláló, három teremből álló tesztpályán. A menekítő B ligában egy 30 centiméternél alacsonyabb robotnak egy labirintusban kell eligazodnia önállóan, és nyolc perc alatt meg kell találnia az áldozatokat.
A táncligában egy zenés, illetve egy drámai táncjelenetet kell előadniuk a robotoknak két-két percben. A táncelőadásban a zene ütemére koreografált mozgást végeznek az emberi és a robotszereplők, a drámai előadásban egy történetet kell elmondaniuk. A szakmai zsűri itt a szórakoztató jelleget, a technikai és szoftveres megoldásokat, a díszletet, a kosztümöt, a szenzorhasználatot és az idő betartását pontozza.
A részletes szabályok és a tájékoztató a http://pingvin.nyf.hu/robojun és a http://rcj.robocup.org honlapról tölthetőek le.
Tavaly a brazíliai Joao Pessoában megrendezett RobocupJunior világversenyen negyedik lett a nyírbogdányi Kazinczy Ferenc Baptista Általános Iskola három diáklányból álló csapata a Rescue (katasztrófamentés) kategóriában.
Kapcsolódó cikkek
- Maciképű robot gondozót fejlesztettek ki Japánban
- Nemzetközi robotprogramozási verseny: cseh, lengyel és határon túli magyar csapatok a döntőben
- Nemzetközi robotprogramozási verseny lesz Debrecenben
- Arcfelismerő robotokkal működő szálloda nyílik
- Az unalmas feladatokat is ellátja az új gyártórobot
- Vezeték nélkülivé vált az Atlas robot
- Harminc év múlva általánosak lesznek az embereket helyettesítő és kiszolgáló robotok
- Cápa formájú víz alatti robotot fejlesztett az amerikai haditengerészet
- Közzétették a Philae landolásának első képét
- Mérföldkövek: közel a Google Lunar XPRIZE
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.