Két világ, egy Nap
A Curiosity 2012. augusztus 6-án landolt a Mars felszínén. Azóta minden nap – egy marsi „nap” 24 óra és 39 perc – küld információkat a tevékenységéről. Ezek között vannak egy nagy felbontású színes kamerával, a Mastcammal készített felvételek is.
Számos jó minőségű képek készített már a Curiosity, mióta a Marson tengeti napjait. Nem meglepő módon rengeteg kő van a képeken. De végre a 956. marsi napon (2015 április 15-én kedves Földlakók) a Mastcam kamerának sikerült megörökítenie a naplementét a vörös bolygón.
A felvételek nagyon különböznek a mi narancssárga-vörös színárnyalatú naplementéinktől. Ennek oka a Mars atmoszférájában lévő finom por. A képek a viharok közötti csendben készültek, de a légkör még ekkor is tele van az apró porszemcsékkel. A felvételek lehetővé teszik a kutatóknak a Mars atmoszférájában lévő porrétegek vizsgálatát.
„A finom por épp olyan méretű, hogy a kék színű fény könnyebben hatol át a légkörön.” – mondta Mark Lemmon, a Curiosity csapatának tagja a Texas A&M egyetemen.
„Ahogy a kék fény szétszóródik a porszemcsékről, közelebb maradnak a Nap irányához, mint a többi szín. Az ég többi része sárga – narancssárga árnyalatú, mivel a vörös és a sárga minden irányba szétszóródik.”
A képeket a Curiosity fekete fehér változatban küldi vissza. Ha közelről megnézzük, a kép mintázata az úgynevezett Bayer mátrix. Ennek segítségével kódolja minden digitális kamera a színeket.
A Bayer filter sok színes szűrő a Mastcam detektorán. Minden pixel piros, kék vagy zöld színű, és amikor exponál, a fény minden egyes szűrőn keresztül megy. Maga az érzékelő nem tudja értelmezni a színeket. A digitális kamerákban van egy beépített szoftver, ami dekódolja a szürkeskálán létrehozott mátrixot. A Curiosity képeit általában a Földön dekódolják.
Ezeket a képeket az űrfelvételek iránt rajongó Damia Bouic dekódolta. A színek dekódolásához a Gimp and G’MIC programot használta, majd a Pixelmator segítségével eltűntette a fehér csíkokat, és kiszűrte a zavaró részeket.
A Curiosity fedélzetéről ezek az első képek, azonban 2010-ben már készült felvétel a marsi naplementéről, a NASA Jet Propulsion laboratóriuma tette közzé az Opportunity által készített videót.
Forrás: cnet
Kapcsolódó cikkek
- Jennifer Lopez dekoltázsa hívta életre a Google képkereső funkcióját
- Jennifer Lopez dekoltázsa hívta életre a Google képkereső funkcióját
- Amikor a betörők figyelnek meg minket saját biztonsági kameránkon
- Amikor a betörők figyelnek meg minket saját biztonsági kameránkon
- Új hálózati kamerákat mutatott be a Canon
- Új hálózati kamerákat mutatott be a Canon
- Kiszivárgott képen a Microsoft új böngészője
- Kiszivárgott képen a Microsoft új böngészője
- A kitartásról üzent Instagram oldalán a brit graffitiművész a francia támadás után
- A kitartásról üzent Instagram oldalán a brit graffitiművész a francia támadás után
Prim.hu - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Az LG ismét a TOP 100 márka között
Az LG Electronics (LG) jelentős előrelépést tett a globális piacon innovatív márkastratégiájával, ennek köszönheti, hogy ismét a legkiemelkedőbb globális márkák között szerepelhet.
Megalakult az ITMP Patrónus Konzorcium az informatikai képzés jövőjéért
Megalakult az ITMP Patrónus konzorcium, egy új, példaértékű és az egész országra kiterjedő együttműködés az informatikaoktatás fejlesztése és modernizálása érdekében. Ingyenes képzést és mentorálást kapnak azok a pedagógusok, akik részt vesznek a konzorcium által támogatott képzési programban. A kezdeményezés közel háromezer informatika szakos tanárnak segít felkészülni a technológiai változásokra, amelyek gyökeresen és gyors ütemben alakítják át a munkavégzést és az oktatást.
Egyre több vállalat válik kibertámadások célpontjává
Október az Európai Kiberbiztonsági Hónap (ECSM), amelyet 2012 óta az Európai Unió Hálózatbiztonsági Ügynöksége (ENISA) szervez, és 2016-tól Magyarország is részt vesz benne. A kampány célja, hogy egy hónapon át fokozza a cégek kiberbiztonsági tudatosságát, és felhívja a figyelmet az online térben leselkedő veszélyekre.
Novák Pétert választották meg az MRSZ elnökének
A Magyar Reklámszövetség tisztújító közgyűlése Novák Pétert szavazta meg az egyesület elnökének az elkövetkezendő hároméves ciklusra. Novák Péter 6 év után váltja az elnöki székben Gulyás Jánost, a Wavemaker Hungary vezérigazgatóját. A Premier Kultcaféban tartott közgyűlésen a Reklámszövetség tagsága megválasztotta a 24 tagú Elnökségének tagjait, valamint a Felügyelő Bizottság 3 tagját is. Az MRSZ három alelnöki* székét a hirdetők delegáltjaként Mérő Ádám, a média szektor képviseletében Vidus Gabriella és a szolgáltató szektorban Gulyás János foglalhatja el a következő időszakban. A közgyűlés kezdetekor a Reklámszövetségben való tisztségviselői munkáktól közel 20 év után búcsúzó Hivatal Pétert a Reklámszövetség korábbi elnöksége a MRSZ Tiszteletbeli Örökös Tag kitüntetéssel jutalmazta.
Új elnököt választott az Ecommerce Hungary
Az Ecommerce Hungary Egyesület elnökének, Dr. Bőgel Györgynek, elnöki mandátuma 2024. szeptember 30-án lejárt, ezért az egyesület küldöttgyűlésének új elnököt kellett választania.