A szelfiző legalább az ismerősei körében híres akar lenni
Egy friss kutatás szerint a fiatal felnőttek heti öt órát töltenek azzal, hogy a legkülönbözőbb élethelyzetekben fotókat készítsenek magukról, közösségi oldalakra töltsék fel és kommenteljék őket.
A fiatal felnőttek nagy része naponta többször, minden élethelyzetben, utcán, bulizás vagy nyaralás közben, barátokkal vagy egyedül készít szelfit, amit azonnal posztol is a közösségi oldalakra. A szelfikészítéshez elengedhetetlen az okostelefon első kamerája, valamint egy szerkesztőprogram.
Szvetelszky Zsuzsa szociológus véleménye szerint a fiatalok egész napja azzal telik, hogy szelfiket készítenek, a képek közül kiválogatják a legjobbakat, feltöltik a közösségi oldalakra, kommentelik és lájkolják az ismerőseik fotóit. Aki felteszi a szelfit, egyfajta nyilvánosságot szeretne magának, legalább az ismerősei körében „híres” akar lenni. A képek feltöltése egyúttal az ismerőseink, a csoportunk tesztelése is – azt kérdezzük tőlük, hogy "hogy nézek ki?", vagy "mit szólsz ahhoz, ha így nézek ki?" Az ezekre a kérdésekre adott válaszokból tanulhatunk, bár természetesen mindenki arra vágyik, hogy elismerő, elragadtatott kommentek érkezzenek - s rendre ilyeneket is kap, amelyekről ő maga is tudja, hogy a válaszok nagy része hamis vagy udvarias reakció.
Képszerkesztő programokkal a fotókon sokat lehet javítani, a szociológus szerint azonban nem nagyon érdemes sokkal szebb képet festeni magunkról, mint amilyenek a valóságban vagyunk, mert az irónia tárgya lehet a társaságban.
A szociológus szerint a jelenség viszonylag friss ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket lehessen levonni belőle, de a szelfikészítés és a képek posztolása, lájkolása nagyon bonyolult folyamatokat indít el a csoport-szociálpszichológia szintjén és a személyközi kapcsolatokban is, magyarázta Szvetelszky Zsuzsa. Olyan kérdések vetődnek fel, hogy vajon egy ismerős megsértődik-e, ha valaki nem lájkolja a szelfijét, vagy éppen az sértődik meg, aki nincs jóban azzal, akinek a fotóját lájkolják.
Kisházi Gergely munkapszichológus hangsúlyozta: a szelfik nagyon sok mindent elárulnak rólunk, egy HR-es számára fontos információt hordoznak. Akinek van állása, annak a szervezeti kultúra függvényében érdemes elgondolkodnia azon, milyen képeket oszt meg magáról. Aki pedig éppen munkát keres, ha már szelfiket tölt fel magáról, akkor jól teszi, ha tudatosan válogatja ki azokat az önarcképeket, amelyek azt az információt sugallják, hogy megfelelő lenne egy-egy adott állás betöltésére.
Egy múlt évi amerikai kutatás szerint alapvetően generációs kép rajzolódik ki abból, hogy milyen korosztály körében divat a szelfi. A Z- és az Y-generáció körében sem haladja meg a szelfikészítők aránya az ötven százalékot, az idősebbek pedig sokkal ritkábban tesznek fel önarcképeket magukról a közösségi oldalakra, magyarázta Pintér Róbert, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa, internetkutató.
Forrás: hirado.hu / Kossuth Rádió, Napközben
Kapcsolódó cikkek
- Csatlakoztatja az internethez karján növesztett fülét Stelarc
- Szelfi: a budapesti nők a legfüggőbbek
- Szelfikből alkotott mozaikot William Shatner
- A többség szerint az okostelefon változtatta meg leginkább az életet
- Benedict Cumberbatch kitiltatta a mobilokat a Hamletről
- A britek már okostelefonjukról használják a legtöbbször az internetet
- Okosabbak a magyar nők? A kütyüfelmérés szerint is
- Alig néhány napot bírt a felnőtt tartalom tiltása
- Öt év múlva itt a szupertelefon!
- Amerika sok embere nem menni online
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.