Az USA helyett az EU-ba vihetik személyes adatainkat a cégek
Az Európai Unió Bírósága egy közelmúltban hozott ítéletével érvénytelenítette az Európai Bizottság Safe Harbour („Biztonságos Kikötő”) rendszert megalapozó határozatát, amely az USA-ba történő adattovábbítás elsődleges módját szabályozta. A döntés kimondta, hogy az amerikai jog nem biztosítja a személyes adatok megfelelő védelmét, így alapjaiban kell újraszabályozni az Egyesült Államokba irányuló adattovábbítás módját. A döntés minden olyan vállalkozásra hatással van, amely valamilyen formában adatot továbbít az USA területére és azt korábban a Safe Harbour rendszerre alapozta.
„Számos hazai vállalat is igénybe vesz egyesült államokbeli székhelyű felhőszolgáltatót, így minden vállalkozásnak érdemes még egyszer ellenőriznie, hogy az általa kezelt személyes adatokat továbbítja-e az USA területére” – hívja fel a figyelmet Szabó Levente Antal, a KLART Szabó Legal alapító partnere. Hozzáteszi: az adatkezelőknek proaktív módon kell eljárniuk annak érdekében, hogy csökkentsék az esetleges offshore adatkezelésből származó jogi és üzleti kockázatukat.
Amennyiben a vállalat továbbra is folytatni kívánja az USA-ba történő adattovábbítást az adatkezelőnek ajánlott mielőbb átállnia valamilyen alternatív jogi megoldásra. „Az ilyen alternatív megoldások alkalmazása esetén azonban az adatkezelő maga köteles ellenőrizni, hogy a személyes adatok megfelelő védelme az irányelv alapján megvalósul-e, ez pedig jelentős erőforrásokat - jogi kockázatok kezelése, anyagi források - vonhat el a vállalatoktól” – jegyzi meg Dudás Gábor, a KLART Szabó Legal partnere, adatvédelmi szakértője. Hozzáteszi: a KKV szektor számára a megfelelés különösen megterhelő lehet, tekintettel arra is, hogy a kisvállalatok a „kötelező szervezeti szabályozás” elnevezésű jogi megoldás előnyeit jellemzően nem tudják kihasználni.
Amennyiben egyes adatkezelők a döntés hatására eltávolítják a korábban továbbított személyes adatokat az USA-ban található szerverekről, és valamely más, EGT-n kívüli országba, különösen Indiába, Malajziába, vagy Thaiföldre tervezik kiszervezni az adatok további feldolgozását, akkor érdemes azt is figyelembe venniük, hogy bár az Európai Bíróság ítélete kifejezetten az EU-USA viszonyára vonatkozik, az európai cégeknek más országokban fennálló adattovábbítási kapcsolatait is indokolt lehet hasonló alapon felülvizsgálni.
„A fentiekben bemutatott bizonytalan jogi környezet miatt célszerű, hogy a cégek az adatkezelésüket a helyzet tisztázásáig teljes egészében az EU területére helyezzék át” – javasolja Szabó Levente Antal. Hozzáteszi: az EU területén található adatközpontok és szerverparkok igénybevétele számottevő üzleti előnnyel járhat az uniós vállalatok számára, valamint az adattovábbítás jogszerűségét is ez a megoldás szolgálja a leginkább.
Kapcsolódó cikkek
- Az eltüntethető elektronikával kísérletezik a Xerox
- Rábólintott az Országgyűlés az arcképnyilvántartásra
- Előírnák a böngészőadatok tárolását
- 256 személyes adatot ellopó mobilalkalmazást törölnek az App Store-ból
- A WikiLeaks közzétette a CIA-igazgató személyes adatait
- Nemcsak a Facebookot érinti kellemetlenül a Safe Harbor ügy
- A Kaspersky szerint a DDoS támadások 26 százaléka vezet adatvesztéshez
- Megállapodott az Európai Unió az Egyesült Államokkal a személyes adatok védelméről
- Hálózati támadások: védekezés az ismerttel és az ismeretlennel szemben
- Átadták az FBI-nak Hillary Clinton magán e-mail-szerverét
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.