E-business szolgáltatási portfólió az IBM-től

, 2000. október 30. 19:45
Az IBM Magyarországi Kft. e-business szolgáltatási portfóliója alapvetően az üzleti folyamatokhoz kapcsolódó szolgáltatásokat öleli fel, így például az értékesítést és a beszerzést. Az e-business azonban - mint ahogy minden más IT-megoldás - több, egymással szoros összhangban lévő szint egymásra épüléséből jön létre.
Vajon melyek ezek a szintek? Nos, a hardver, illetve alap-szoftverinfrastruktúra (pl. szerverek, operációs rendszerek, hálózat), az e-businesst elősegítő szoftverek (pl. adatbázis-kezelő, webszerver), az e-business alkalmazások (pl. e-kereskedelem vagy e-beszerzés), illetve maguk az üzleti folyamatok. Az IBM Global Services (GS) célja, hogy az első három szinten képes legyen szolgáltatásokat nyújtani, és bizonyos kiemelt - pl. banki - területen a negyedik szintet is integrálva komplett megoldást szolgáltasson.

Nem szabad megfeledkezni azonban arról, hogy bármilyen e-business szolgáltatás csak olyan IT-infrastruktúrán működik jól, amely skálázható, könnyen kezelhető, szabványokra épül, szerverközpontú, az alaprendszerekhez integrált, ugyanakkor menedzselhető. Az IBM szerverei és szoftvercsomagjai kielégítik a fenti követelményeket, azonban az ügyfél kérésére más gyártók termékei is integrálhatók.

Az első lépéstől az utolsóig

Az IBM GS az e-business projekt minden lépését (helyzetfelmérés, piacelemzés, architektúrakialakítás, részletes megvalósítási terv készítése, implementálás, működtetés) szeretné megvalósítani, akár belső erőforrásokkal, akár üzleti partnereken keresztül. A projekt lehet teljes, ahol a helyzetfelméréstől a működtetésig minden az IBM fővállalkozásában készül, vagy lehet részleges, ahol a lépések közül egyre vagy többre vállalkozik.

A fejlesztési projektek általában két fázisra bonthatók. A projekt tartalmának tisztázására, architekturális és részletes megvalósítási tervezésre, illetve implementálásra. Célszerű az e-business projektek szerződési rendszerét is a két fázisnak megfelelően szétválasztani, tehát két vagy több szerződést kötni az egyes elvégzendő lépéseknek megfelelően. Ezzel a módszerrel csökkenthető a projektek kockázata, hiszen mind az ügyfél, mind az IBM tudja, hogy mire vállalkozik. Ha a kockázat csökkenthető, úgy a projekt ára is csökken, ami az ügyfél számára kedvező.

Az alábbiakban azokat az alapvető e-business szolgáltatásokat vesszük sorra, amelyeket az IBM Magyarországi Kft. GS-szervezete megvalósít vagy saját, vagy alvállalkozói erőforrások bevonásával.

e-business infrastrukturális szolgáltatások

Az e-business infrastruktúra tanácsadás és felmérés során a megfelelő infrastruktúra kialakításához ad tanácsot az IBM. A teljesítmény- és kapacitástervezés kapcsán lényegében arról van szó, hogy a várható felhasználói igények alapján becsülni kell a várható kapacitásigényeket. Az e-business elindítása után szükség esetén teljesítményvizsgálatot is végeznek a szakemberek, ugyanakkor helyzetfelmérést készítenek az e-business szolgáltatáshoz kapcsolódó szerverek, szoftverek és alkalmazások rendelkezésre állásáról, javaslatot tesznek a fejlesztésre.

A tárolóhálózati szolgáltatások révén - mivel az e-business bevezetésével sokszorosra nő a tárolóigény, ezenkívül az adattárolók univerzális elérése is létkérdés - SAN-architektúra megvalósítása tesznek javaslatot.

A biztonságtechnikai megoldások szintén teljes körűek, magukban foglalják a biztonságtechnikai felmérést, tanácsadást, architekturális tervezést, tűzfalak, virtuális magánhálózatok kialakítását, betörési tesztelést, elektronikus aláírási rendszer kialakítását.

e-business alkalmazási szolgáltatások - elektromos kereskedelmi szolgáltatások

Az elektronikus kereskedelem terén ugyancsak teljes körű szolgáltatásportfólióval rendelkezik az IBM, amelybe a tanácsadás, a felmérés és az architekturális tervezés egyaránt beletartozik. A beszélgetések során felmérést készítenek a cég e-kereskedelmi lehetőségeiről, tanácsot adnak a lehetőségek kiaknázásához, valamint architekturálisan megtervezik a megvalósítandó rendszert.

A kiskereskedelmi webhelyek kialakítása Websphere Commerce Suite-alapon nyugszik. Ez esetben elsőként megtervezik az áruházat, a hozzá tartozó infrastruktúrát, installálják a WCS-t és a kapcsolódó termékeket, felvisznek néhány mintaterméket, amellyel tesztelik az áruházat, majd használati útmutatót készítenek. A kiskereskedelmi webhely lényeges eleme a marketinglehetőségek kihasználása, ami a nagykereskedelmi megoldásban kisebb szerephez jut. Utóbbi kialakítása a Websphere Commerce Suite csomag segítségével történik. Természetesen az első lépés itt is az áruház megtervezése (infrastrukturális tervezés, a WCS és kapcsolódó szoftverkomponensek installálása). Ezt követi a mintatermékek felvitele, az áruház tesztelése s végül a használati útmutató elkészítése. A nagykereskedelmi webhely lényeges eleme a nagykereskedők magas színvonalú kiszolgálása és olyan speciális funkciók megvalósítása (pl. hitelkonstrukciók, visszáru), amelyek alapvetően a nagykereskedelemben fordulnak elő.

Szintén érdekes lehetőség a kereskedelmi webhely integrálása vállalatirányítási (ERP) és más rendszerekkel, MQSeries-alapokon. Mivel a WCS beépített SAP-interface-szel rendelkezik, ez lehetőséget nyújt a gyors integrálásra. Az IBM MQSeries terméke azonban alkalmazható bármely más ERP- és egyéb rendszerrel történő integrációra. Ezt a terméket használta az IBM a Sunbooks projektben is az ERP és a postai logisztikai rendszer összekötésére.

Elektromos beszerzési szolgáltatások

Az e-procurement egyre népszerűbb szolgáltatás, amelynek bevezetése a korábbiakhoz hasonlóan konzultációval kezdődik. Ilyenkor az IBM felmérést készít a cég e-beszerzési lehetőségeiről, tanácsot ad a direkt és az indirekt módon beszerzendő termékekhez kapcsolódó lehetőségek kiaknázásához, majd architekturálisan is megtervezi a megvalósítandó rendszert. Belső beszerzési rendszer kialakítására az Ariba, a Lotus Domino és a Websphere Commerce Suite terméket ajánlják. A rendszerfejlesztés a tervezéssel indul, majd felépítik a beszerzési katalógust, megteremtik a kapcsolatot a beszerzési osztály, a vállalati beszerzésengedélyezési munkafolyamatok, az ERP és a beszerezési rendszer között. A beszállítói katalógust ugyancsak integrálják a rendszerbe, míg a beszerzési munkafolyamat kialakítását Domino Workflow-alapon végzik el.

Intranetszolgáltatások Lotus Domino-alapon

A Lotus alapú levelezési rendszer tervezése és implementálása mellett az IBM Domino alapú alkalmazásokat is fejleszt, amelyek a csoportmunka nélkülözhetetlen elemei (pl. tárgyalóterem-foglalás). Emellett lehetőség van belső dolgozói információs rendszer kialakítása is. A mai korszerű dolgozókiszolgálás alapja, hogy olyan belső, web alapú információs rendszer legyen, amely elősegíti a dolgozók információellátását, ügyintézését. A dolgozó hatékonyabban tudja a munkáját végezni, és fejlődik a vállalattal történő azonosulás. A Lotus Domino képességeinek kiaknázása ugyanakkor a belső, papír alapú formanyomtatványok kiváltása, illetve a komplex dokumentumkezelési rendszer kialakítása terén is megmutatkozik.

Elektronikus fizetési szolgáltatások, e-banki tanácsadás

Az e-kereskedelemhez kapcsolódó hitelkártyás és chipkártyás fizetési rendszerekhez kapcsolódó konzultáció éppúgy idesorolható, mint a kereskedelmi webhely elektronikus fizetési rendszerhez történő kapcsolása, illetve a banki rendszer kereskedelmi webhelyekhez csatlakoztatása. Az IBM tanácsadói elsőként felmérik, hogy a bank milyen módon tud a valós bankból kilépve új ügyfeleket szerezni és kiszolgálni az interneten, milyen banki folyamatok valósíthatók meg internetes technológiákkal.

Ügyfél-kiszolgálási és elektromos számlamegjelenítési megoldások

Manapság egyre népszerűbb a CRM, amelynek kapcsán számos lehetőség adódik. Így például telefonközpontok és számítástechnikai rendszerek összekapcsolása, automatikus ügyfél-válaszadói rendszerek kialakítása, kereskedői és marketingtevékenységek, valamint szolgáltatási és szerviztevékenységek számítástechnikai támogatása.

Az elektromos számlamegjelenítés és fizetés kapcsán az IBM kidolgozza az archiválási rendszert, amely az időszakonként keletkező számlákat visszakereshető és megbízható módon elektronikusan tárolja. Az időszakonként keletkező, ill. archivált számlainformációkat webes formátumra konvertálják, és megfelelő biztonsági intézkedések mellett megjelenítik a weben. Ezzel a megoldással az ügyfelek ellenőrizni tudják a számlák tartalmát, és számítógépen tudják tárolni a számlákat, ami időt és papírmunkát takarít meg. A megjelenített számlákról az ügyfél webes jóváhagyása alapján fizetési megbízást küld a banknak, amelynek alapján megtörténik a számla kifizetése. A megjelenített számlák mellett lehetőség nyílik az ügyfelek számára egyéb termékeket vagy szolgáltatásokat kínálni és azokat megvásárolni, tehát az ügyfél komplex szolgáltatásban részesül a weben keresztül.

Kulcsszavak: IBM-hu +céginfo e-commerce

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59