Jelentős e-egészségügyi beruházásokra készülhet a versenyszféra
Az egészségügyet is elérő bürokráciacsökkentés hatására átalakuló intézményi struktúra és az ágazatba érkező uniós forrás informatikai téren is sok változást hoz magával, és egyúttal alkalmat ad a létező rendszerek modernizálására, illetve új digitális szolgáltatások indítására. A 20 milliárdos IT fejlesztési keret révén számos XXI. századi megoldás kerülhet bevezetésre Magyarországon, és ebben az állam a versenyszférára is számít.
Behozhatjuk a lemaradást
Várhatóan novemberre fog kiderülni, milyen EU-s forrásból támogatott konkrét fejlesztésekre lehet számítani az e-egészségügy területén a 2014-2020-as finanszírozási ciklusban. Dr. Máté Attila, az INFOTÉR e-Health munkacsoportjának vezetője úgy látja, éppen ezért itt az ideje innovációkban gondolkodni, illetve olyan létező megoldásokat felkutatni, amelyek már működnek máshol a világban, vagy akár hazánkban, és könnyen implementálhatók lennének a beteginformációs alkalmazásoktól kezdve a kórházi döntéstámogató rendszerekig. Az INFOTÉR egyesület több kezdeményezéssel is igyekszik támogatni ezt a folyamatot.
Új infrastruktúra épül
Dr. Máté Attila szerint az egyik legjobb példa az állami e-egészségügy és a versenyszféra lehetséges együttműködésére a telemedicina szolgáltatások területe, melyek során az ellátásban részesülő és az ellátó nem találkoznak közvetlenül, hanem online kapcsolaton keresztül kommunikálnak. Ezek a szolgáltatások jellemzően valamilyen digitális diagnosztikai, terápiás, távfelügyeleti eszköz és a hozzá tartozó alkalmazás segítségével működnek. Ugyanakkor ahhoz, hogy a különféle berendezések egységesen, bárhol használható információkat tudjanak produkálni, az adatok továbbításához, feldolgozásához, tárolásához és előkereshetőségéhez szükség lenne egy szabványos, közös informatikai platformra és a telemedicina folyamatokat meghatározó módszertanra is. Mindez egy új ökoszisztémát jelent, amelyben több alapvető definíció meghatározásra vár, mint ahogy az is fontos, hogy az egyes szereplők számára milyen előnyöket kell kínálnia egy ilyen rendszernek.
Szenzitív adat kontra statisztika
Szintén fontos kérdés az e-egészségügy területén a személyes adatvédelem, és az adatok felhasználásának kérdése is – teszi hozzá dr. Máté Attila. A konkrét beteghez kötődő információkat harmadik félnek nyilván nem lehet kiadni, de ezek az adatok „megfosztva” személyes jellegüktől kutatási és statisztikai célokat is szolgálhatnak. Ezt csak úgy lehet megvalósítani, ha az adatokat gyűjtjük és korszerű, big data elemző eszközökkel ún. adatbányászatot végzünk. Túllép a statisztikán már, ha az állampolgárok aktuális egészségi állapotát infokommunikációs eszközök segítségével felmérnénk, és az elemzésekből megmutatnánk és elmagyaráznánk számukra kockázataikat, és egyben a megfelelő kezelés lehetőségét is felajánlanánk nekik.
Hogyan kéne jól csinálni
Az INFOTÉR egyesület az e-egészségügyet illetően szakmai, innovációs transzfer és kommunikációs tevékenységet is folytat. Szakmai műhelymunkájuk eredményeként júniusban 30 pontból álló projektjavaslatot készítettek arról, hogy milyen konkrét fejlesztéseket javasolnak az e-egészségügyben az elkövetkezendő években. Javaslataik hat terület fejlesztését célozzák: lakossági digitális kommunikáció és kompetenciafejlesztés, telemedicina megoldások bevezetése, ágazati adatvagyon hasznosítása, adat és információbiztonság javítása, központi vezetői döntéstámogató rendszerek- és a népegészségügy informatikai fejlesztése. A javaslatcsomagot eljuttatták a döntéshozóknak is.
Fórum az egyeztetésre
November 8-án, a már hetedik éve megrendezett INFOTÉR konferencia nulladik napján a tavalyi sikereken felbuzdulva ismét külön tematikus e-health konferenciát szerveznek, amelyen az állami-, üzleti- és civil szféra szakemberei egyeztethetik álláspontjaikat, elképzeléseiket az e-egészségügy jelenéről, jövőjéről.
A konferencia fő célja, hogy a résztvevők első kézből, a forrásokért felelős intézmények vezetőitől kapjanak hiteles információkat a következő évek ágazati e-egészségügyi fejlesztéseiről. A rendezvény idejére az ágazat vezetése várhatóan már konkrét elképzelésekről tud majd beszámolni.
A rendezvény másik, nem kevésbé fontos célja, hogy az ágazat szereplői számára bemutassa a hazai egészségügyi innovációs KKV műhelyekben és start up-okban folyó magas szintű munka eredményeként megvalósuló hazai innovatív technológiákat, melyeknek méltó helye lenne a magyar egészségügyben.
Szintén ezen a konferencián fogják ismertetni annak a kutatásnak az eredményét, melyben a hazai orvosok digitális eszközök felhasználási szokásait vizsgálja. A konferencián bemutatkozik egy innováció, mely az egészségügyi megoldásokat szemüvegen keresztül a virtuális térben mutatja be.
Kapcsolódó cikkek
- Felhőbe költöznek a HR rendszerek
- Dell EMC adatvédelmi kiterjesztés szoftver- és felhőalapú előnyökkel – a modern adatcentrumok számára
- A só megy tovább: SUSE – SaltStack együttműködés a még jobb automatizációért
- A Dell EMC innovációi a digitális átalakulás jegyében
- Deloitte Technology Fast 50: Tizedik helyen Magyarország leggyorsabban növekvő technológiai vállalata
- A Fujitsu szupergyorssá teszi a szoftveresen definiált adatközpontok kiépítését
- Mobilra költözik a céges informatika
- 10 dolog, ami megváltozott a pénzügyi és informatikai világban az elmúlt 10 évben
- Összeolvadás a lízing piacon
- A középfokú, technikusi képzés segítheti az informatikushiány megoldását
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.