További összeolvadások és cégfelvásárlások várhatók a globális tech piacon
A globális IT piacon az elmúlt hónapokban lebonyolított nagy akvizíciók (Dell és EMC, S4E és ABC Data, Avnet és Tech Data) egy jelenlegi is zajló iparági átrendeződés hírnökei. A vállalatoknak a 2008-as pénzügyi válság óta formálódó új piaci környezet által diktált kihívásokhoz kell igazítaniuk üzleti modelljeiket.
A pénzügyi piacokat érintő 2008-as válság hatása még mindig érzékelhető a globális IT iparban. Habár a lakosság fogyasztásra szánt kiadásainak szintje megközelíti a krízis előtti időszakét, sok globális gyártónak drasztikusan csökkentenie kellett a kutatás és fejlesztés (R&D) befektetésekre szánt forrásokat. A jelenség nagyságrendjének érzékeltetése céljával a PwC nemrég publikált jelentést 2015 Globális Innováció 1000: Az innováció új világrendje címmel.
2009-ben a világ ezer legnagyobb vállalata 548 milliárd dollárt költött kutatás és fejlesztésre. Egy évvel később már csak alig több, mint 500 milliárd dollárt. A legjelentősebb visszaesés két iparágat érintett: az autóipart és a számítástechnikát. A számítástechnikai piac esetében a források az összeomlást követő három évben újra növekedni kezdtek, majd 2013-ban újra stagnáltak, vagy csökkentek. Ezzel együtt természetesen sok innovatív technológia jelent meg a piacon ebben az időszakban is, mint az például az okostelefonok, az okosóra, az OLED, a 4K technológia, vagy a 3D nyomtatás, és a VR technológiák.
2011-ben az okostelefonok és asztali számítógépek ára 420 és 552 dollár között mozgott. Négy évvel később 305, és 379 dollár között volt az áruk. Ebben az időszakban az okostévék ára 28%-kal csökkent, és további szegmensek is hasonló árcsökkenést tapasztaltak. Minél mindennapibbá és olcsóbbá válik a technológia, a gyártók annál inkább rákényszerülnek a változó környezethez való stratégiai alkalmazkodásra és a szereplők új lehetőségek után kutatnak a fejlődő IT szolgáltatások területén. A vállatok a prioritásokat más irányba terelik: a szoftverekbe és IT szolgáltatásokba irányított R&D befektetések a 2005-ös 20 milliárd dolláról 76 milliárd dollárra emelkedtek tíz éven belül. Az előrejelzések szerint a trend a következő években is fennmarad.
Az R&D források megcsappanása mellett a nagyszámú iparági fúzió és felvásárlás másik oka, hogy a már ismert technológiákhoz való hozzáférés egyre egyszerűbbé válik. A jelenséget jól szimbolizálja a tabletek diszkontokban való megjelenése. Mindezt a versenyképes termékek előállításához és piaci bevezetéséhez kapcsolódó alacsony belépési küszöb teszi lehetővé, ami miatt folyamatosan nő a versenytársak száma.
„Az utóbbi években a GTDC, a világ 22 legnagyobb IT disztribútorát tömörítő szervezet több mint 600 új gyártóval kezdett együttműködést. Ezek a vállalatok olyan márkákat kínálnak, amelyek kevésbé ismertek, viszont áruk nagyon kedvező. Ez a folyamat leginkább Ázsiában érzékelhető, de nem csupán ott van jelen" – mondta el Peter van den Berg, a világ legnagyobb IT forgalmazóit tömörítő Global Technology Distribution Council ügyvezető igazgatója.
Az új környezet új üzleti modellt kíván a piaci szereplőktől. Az ABC Data, a legnagyobb informatikai és szórakoztató elektronikai disztribútor Közép- és Kelet Európában a legnagyobb globális gyártó vállalatokkal működik együtt, akik sok esetben piacvezetővezető pozíciót töltenek be. A vállalat termékportfóliója több mint ezer márkát tartalmaz, és a nagy márkák mellett számos kisebb helyi gyártóval is együttműködik, mint a 3DGence, Kruger&Matz, Lark, Spectrum Group és a Smart 3D. Ezek a gyártók Lengyelországból származnak, okostelefonokat, tableteket, navigációs eszközöket, nyomtatókat, videókamerákat, televízókat és hangszórókat kínálnak: olyan jó minőségű termékeket, amiket széles rétegek engedhetnek meg maguknak.
Az árak esése a gyártók mellett a disztribútorokat is érinti és csak a piacok érettségének megfelelően mutatkoznak különbségek. A közép és kelet-európai piacok még nem olyan telítettek, mint Nyugat-Európa, vagy az USA. Az IT termékek piacának bővülését Közép- és Kelet Európában 2018-ig 20%-ra prognosztizálják, szemben a nyugat-európai 5%-kal.
Az ABC Data, Közép- és Kelet Európa legnagyobb disztribútora, közvetlenül nyolc kulcs piacon működik: a Cseh Köztársaság, Észtország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Szlovákia, Románia és Magyarország. Az ABC Data több mint 130 000 partnerrel működik együtt az egész régióban – mely értékesítési hálózat a CloudLink platform bevezetésével tovább fog bővülni. A vállalat ezzel egyidőben folyamatos fejlesztéseket végez az értéknövelt szolgáltatások terén. Nemrég vásárolta fel a legnagyobb értéknövelt disztribútort a régióban, az S4E-t.
„A tranzakció eredményeképpen 2018-ig 1,5 milliárd PLN bevételt várunk az értéknövelt szolgáltatások értékesítéséből. Biztos vagyok benne, hogy az S4E megszerzése pozitív hatással lesz az IT disztribúciós piaci részesedésünkre is. A globális gyártóknak, akik értéknövelt szolgáltatások fejlesztésébe fektetnek, a disztribúciós oldalon is hasonló tapasztalattal rendelkező partnerekre van szükségük" – mondta Ilona Weiss, az ABC Data ügyvezető bizottságának elnöke.
A növekvő szakértelem a fejlettebb IT szolgáltatások területén nem jelenti a hagyományos disztribúció végét. A számítástechnikai, vagy szórakoztató elektronikai cikkek szállítása szerves részét fogja képezi az üzleti modellnek, többek között a progresszív digitalizálódás miatt is. Évek óta szoros kapcsolatot figyelhetünk meg a digitalizáció és a hardverek növekvő keresletének tekintetében. A játékok egyre gyakrabban a felhőbe költöznek, de a játékosoknak egyes alkatrészeket és kiegészítőket meg kell vásárolniuk. A kereslet a mobil eszközökre sok piacon csökken, de a növekvő számú letöltött applikáció, amelyek az okostelefonokon és tablet akkumulátorát gyorsabban lemerítik, elősegítik a hordozható töltők eladását. Az összefüggés a két tendencia között akkor vált jól érzékelhetővé, amikor a Pokemon Go-ért megőrült a világ. Mindemellett egyre többet kommunikálunk az interneten keresztül, ami miatt nő az igény a jobb minőségű a hálózati megoldásokra és webkamerákra.
"Az elmúlt években a számítástechnikai iparágban jelentős változások voltak tapasztalhatók. A 2008-as pénzügyi válság és a digitalizáció alapjaiban alakítja át a piaci környezetet. A piac szereplőinek folyamatosan alkalmazkodniuk kell: új környezethez kell igazítsák üzleti modelljeiket. Minél hamarabb hajtják végre a szükséges változtatásokat, annál hatékonyabban tudnak szembenézni a technológiai és üzleti kihívásokkal" - mondta el Kováts Tamás, az ABC Data Hungary marketing menedzsere.
Kapcsolódó cikkek
- Felhőbe költöznek a HR rendszerek
- Az ABB meghirdette az IdeaHub innovációs pályázatot
- Fujitsu Fórum 2016
- Versenyben az okosautókért
- CES 2017: 35 innovációs díjat nyert a Samsung
- Két globális kihívást is megoldana Magyarországról az ITSH
- Kihirdették a „Digitális Esély 2016” pályázat nyerteseit
- Minden közösségi mutatóján javított a Xerox az elmúlt évben
- Az Accenture technológiai szolgáltató központot nyit Magyarországon
- Már dolgoznak a jövő kihívásainak megoldásán az innovátorok
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.