A Fujitsu AI-technológiája hatékonyabbá teszi a klinikai döntéshozatalt
A madridi San Carlos Klinikai Kórházban sikeresen tesztelt új Fujitsu-megoldás javítja a klinikai döntéshozatalt.
A megoldás azokra a mélyreható kutatásokra épül, amelyek során a Fujitsu Laboratories a fejlett adatanalitika egészségügyi alkalmazásának lehetőségeit vizsgálta. Ennek során a vállalat szorosan együttműködött a San Carlos Klinikai Kórház egészségügyi szakembereivel, és a közös, kreatív munka, a „co-creation” elveit követve teremtett kézzelfogható értéket a mentálhigiéné terén. A rendszer a Fujitsu Laboratories fejlett adatanonimizáló technológiáit és a Fujitsu adatanalitikai technológiáit hasznosítva teljesíti a spanyol egészségügyi szektor speciális követelményeit. Ez lesz az alapja annak az új egészségügyi API-nak, amelyet a jövőben a Fujitsu felhőjében vagy helyben, privát fürtben vagy felhőben lehet majd használni.
Kunio Suzuki, a Fujitsu spanyolországi innovációs igazgatója szerint az új megoldás fontos lépést jelent a fejlett egészségügyi megoldások bevezetéséhez vezető úton: „A San Carlos Klinikai Kórház orvosaival folytatott együttműködés rávilágított, milyen fontos új utakat keresni a klinikai döntéshozatali folyamat támogatására. A jövőben az új egészségügyi API azonnali hozzáférést biztosít majd az orvosok számára a klinikai és külső adatforrásokból gyűjtött aggregált és integrált adatokhoz. Korábban ez az információ csak papíron, több forrásból, többféle formátumban volt elérhető. A próbaüzem során bebizonyosodott, hogy megoldásunk több mint duplájára tudja gyorsítani a betegadatok előszűrését, így az orvosok jóval több időt tudnak magukkal a betegekkel tölteni. Nagyon izgalmas fejlesztésről van szó, sokféle alkalmazási lehetőséggel, például az új orvosok képzése terén.”
A fél éves próbaüzem a San Carlos Klinikai Kórházban zajlott, mentális betegekkel foglalkozó gyakorlott orvosok részvételével, egy több mint 36 ezer anonim betegadatot tartalmazó alap-adatbázis felhasználásával. A Fujitsu ennek az adatbázisnak a felhasználásával dolgozta ki fejlett klinikai kutatási információs rendszerét, amely a vállalat mesterséges intelligencia, azon belül az adatanalitika és a szemantikai modellezés terén felhalmozott szakértelmére épül. A próbaüzem során a klinikai szakemberek az alapdiagnózis, a komoribiditás, a potenciáIis öngyilkossági kockázat, a kábítószerrel és alkohollal való visszaélés kérdéseivel, és a betegek egészségügyi rendszer igénybevételével kapcsolatos előtörténetével foglalkoztak. A Fujitsu rendszere rendkívül nagy pontosságot ért el a kockázatértékelésben, és felgyorsította illetve szisztematikusabbá tette a fontos klinikai adatok ellenőrzését és a fennálló klinikai problémák azonosítását. Több mint 85%-os pontossággal azonosította az öngyilkosság és a kábítószerrel való visszaélés kockázatát.
Dr. Julio Mayol, a San Carlos klinikai kórház orvosi és innovációs vezérigazgató-helyettese szerint a Fujitsu egészségügyi API-ja forradalmasíthatja a klinika döntéshozatal folyamatát. „A Fujitsuval közösen végrehajtott projekt eredményeként kézzelfogható értékhez jutottunk, jelenleg pedig azon dolgozunk, hogy a megoldást skálázva és kiterjesztve, még több pszichiáter számára tegyük elérhetővé a rendszer képességeit a kórházban. A megfelelő kezelés előírásához fontos, hogy a klinikai szakemberek tisztában legyenek az egyes betegek egészségügyi kockázataival. Ehhez figyelembe kell venniük a beteg egészségügyi előtörténetét, jelenlegi helyzetét, amihez átfogó egészségügyi kockázat- és diagnózisértékelésre van szükség. Ezt a kritikus tevékenységet több mint 250 ezer klinikai orvos végzi naponta Spanyolországban. A különböző részlegektől – pl. az ügyeletről, a kórházi fekvőbeteg-osztályokról és a pszichiátriai részlegről – származó adatok integrálásának képessége például azonnal teljes képet ad a betegről. Ráadásul a korábban jellemző órák helyett másodperceken belül, így az amúgy is túlterhelt orvosoknak több idejük jut a tényleges gyógyító tevékenységre.”
A nyílt innováció és a „co-creation” alapvető szerepet játszanak a Fujitsu azon célkitűzésében, hogy fejlett analitika alkalmazásával valóban integrált egészségügyi megoldást hozzon létre. „A San Carlos Klinikai Kórházzal folytatott együttműködés révén felgyorsíthattuk az innovációs folyamatokat, fontos eredményeket érhettünk el, és sokkal gyorsabban és eredményesebben meg tudtunk oldani valós problémákat, A próbaüzem sikere kulcsszerepet játszott az új egészségügyi API kidolgozásában, bemutatva, hogyan lehet a K+F és innovációs folyamatot rövid időn belül kézzelfogható üzleti megoldássá alakítani. Tovább dolgozunk az egészségügyi API technológiájának tökéletesítésén, hogy igazoljuk, fejlett AI-szakértelmünket a társadalom javára váló, korszerű megoldásokban lehet hasznosítani” – nyilatkozta Dr. Tsuneo Nakata, a Fujitsu Laboratories of Europe vezérigazgatója.
Ábra: A Fujitsu klinikai döntéshozatalt támogató eszköze – jellemző workflow a San Carlos Klinikai Kórházból
Kapcsolódó cikkek
- Fujitsu Fórum 2016
- A Telekom mobiljátéka áttörést hozott a demenciakutatás területén!
- A Fujitsu válasza a kibertámadásokra: a megelőzés
- Új mobilalkalmazás segíti a cukorbetegeket
- Korunk „digitális betegsége” és high tech látáskorrekciós eszközök
- A Zyxel bemutatja új Nebula felhő portfolióját
- A Fujitsu új SURIENT megoldása kiberbiztonságot kínál felsőfokon
- A Samsung ARTIK Smart IoT platform a vállalatok kezébe adja az IoT-fejlesztésben rejlő lehetőségeket
- A Gartner méltatta a Fujitsu PRIMEFLEX integrált rendszereit
- A Fujitsu szupergyorssá teszi a szoftveresen definiált adatközpontok kiépítését
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.