Élen járnak a svéd vállalatok a magyar nők foglalkoztatásában
Saját hazájuk gazdaságára a svéd nőknek van a legnagyobb befolyása, őket közvetlenül követik a magyarok, megelőzve például a norvég és osztrák nőket – derül ki egy idei felméréséből.
A svéd vállalatok Magyarországon is az otthoni mintát követve építik és gondozzák munkatársaik karrierjét. Tapasztalataikat és már bevált gyakorlataikat vitatták meg a Svédország Nagykövetsége, a Svéd Kereskedelmi Kirendeltség, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, valamint vezető svéd vállalatok által szervezett Innovative Women Workshop-on.
A Bisnode nemzetközi cégminősítő által készített kutatásból az is kiderül, hogy minél nagyobb vállalatot vizsgálunk, annál kevesebb nőt látunk a vezetők között. Épp ezért több Magyarországon működő svéd vállalat dolgozott ki átfogó foglalkoztatási programot. A női foglalkoztatás kiemelt fontossággal bír nemzetközi szinten is, hiszen az Európai Unió arra törekszik, hogy 2020-ig a tőzsdén jegyzett európai vállalatok vezetésében 40 százalékot kell elérnie a nők arányának.
„A kormány és a vállalatok közös célja, hogy megkönnyítsék a munkahelyi teendők és a családi élet összeegyeztetését, amely alapvető érdeke a munkaadóknak, hiszen kiegyensúlyozott munkaerővel jóval hatékonyabban lehet dolgozni; a munkavállalóknak, mivel családi életük és munkájuk harmonikusabbá, életük kiegyensúlyozottabbá válik; s közvetetten az egész társadalomnak - hiszen a gyarapodó családok és az értékteremtő munka a nemzet két legfontosabb erőforrása. A családbarát szemléletmód mellet fontos, hogy a vállalatok a nőkre teljes értékű munkavállalóként tekintsenek. Éppen ezért meg kívántuk teremteni a választás lehetőségét, hogy az édesanyák eldönthessék, minél hamarabb visszatérnek a munkaerőpiacra vagy pedig otthon maradnak gyermekükkel akár annak hároméves koráig.” – mondta Dr. Pacsay-Tomassich Orsolya, Nemzetközi és Európai Uniós ügyekért felelős helyettes államtitkár, Emberi Erőforrások Minisztériuma.
A fent említett kutatás 10 országot vizsgált az alapján, hogy az adott országban élő és céget vezető nők milyen befolyással vannak hazájuk gazdaságára. A cég által létrehozott index alapján átlag felett sorban Svédország, Magyarország, Ausztria, Lengyelország és Szerbia teljesített. Átlag alatt rangsorolta Norvégiát, Belgiumot, Horvátországot, Csehországot és Szlovéniát.
Őexc. Niclas Trouvé, Svédország magyarországi nagykövete a sajtótájékoztatón egy ismert svéd mondást említett: “kvinnor kan”, melyet magyarra úgy fordíthatunk, hogy “a nők meg tudják csinálni”. „Meg vagyok győződve arról, hogy nem lehet teljes értékű egy olyan társadalom, melynek működésében a nők nem vesznek részt száz százalékban.” – tette hozzá a Nagykövet Úr.
Jó példával járnak elől
Svédországban a legtöbb vállalat a nemek közötti esélykiegyenlítésre törekedve igyekszik a nőket nagyobb arányban foglalkoztatni a magasabb pozíciókban is.
„A sokszínűséget világszerte az innováció egyik elemének tekintik, amiben a nőknek is nagy szerepe van. Az Ericsson vállalása, hogy 2020-ra minden harmadik munkatársunk hölgy lesz a vállalat vezetői szintjein is. Számos kezdeményezésben veszünk részt, így például a Lányok Napjában, de szervezünk lányoknak szóló programozói táborokat és diáknapokat valamint speciálisan nőknek szóló workshopokkal, tréningekkel segítjük a nálunk foglalkoztatott hölgyeket, hogy teljes és sikeres karrier utat járjanak be. Ennek is köszönhetjük, hogy idén mi lettünk az egyik legjobb női munkahely Magyarországon.” – mondta Dibuz Sarolta, Főosztályvezető, K+F Központ Budapest, Ericsson Magyarország.
Egyre több hazai és nemzetközi fórumon foglalkoznak a nők helyzetével, várhatóan a jövőben a hölgyek szerepe tovább fog nőni a cégvezetésben. Ahhoz, hogy a vállalatok elinduljanak ezen az úton, olyan fontos kérdésekre kell megtalálni a választ, mint hogy hogyan tud a vállalat abból profitálni, hogy női vezetőt alkalmaz. A közép- és felső vezetői szinten alkalmazott nők munkában elért sikerei másoknak is példát mutathatnak, amivel így tovább bővíthető a hölgyek száma más pozíciókban is az adott cégben.
„A Sigma Technology Magyarország Kft. mérnöki szolgáltatásokat nyújt nemzetközi K+F vállalatok számára. IT középvállalatként azt gondolom, egyedülállóak vagyunk abban, hogy a felső vezetés kétharmada jelenleg is nőkből áll, és a tágabb értelemben vett menedzsmentpozíciók felét szintén nők töltik be a vállalatnál. Mindez nem valamiféle pozitív diszkrimináció következménye: csak a teljesítményt értékeljük és ismerjük el most is, és a jövőben is. Sosem törekedtünk „ideális” arányokra a nemek között, mégis sokatmondó, hogy a világ 11 országában jelen lévő Sigma csoportban így is 35% a női munkavállalók aránya” – mondta Nagy György, a Sigma Technology Kft. Ügyvezető Igazgatója
Dr.Kaszás-Korén Andrea, az Autoliv Kft. HR vezetője szerint „a nők foglalkoztatását érintően a munkaerő-piacon ki nem használt tartalékról van szó. Hiszek abban, hogy a legjobb üzleti eredményeket kiegyensúlyozott munkavállalók tudják nyújtani hatékony munkavégzésük és lojalitásuk révén, amely alacsonyabb fluktuációt és a munkaadói márka javulását is eredményezi. A családbarát szemléletben élenjáró szervezeteknél a releváns intézkedések (el)ismertté teszik a vállalatot, a worklife balance kérdés kiemelten fontos, és a munkavállalók ezt kedvezően értékelik. Mindez a vezetők elkötelezett támogatása nélkül nem valósul meg.
Az Autoliv Kft-nél különös hangsúlyt fektetünk arra, hogy a különböző vezetői pozíciók betöltése során a kompetencia-alapú, nemsemleges megközelítés érvényesüljön; és kiemelt figyelmet szentelünk arra, hogy a női dolgozóink teljes értékű anyák és munkavállalók is lehessenek, az ezt támogató intézkedéseink révén.”
A program fő támogatói az Ericsson, a Sigma Technology és az Autolív. További partnerek a Skanska, az IKEA, a Logiscool, a Duelbox, valamint a NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont Nonprofit Kft.
Kapcsolódó cikkek
- Mobil Weekend Budapest 2016 - Magyarország elsőszámú mobilpiaci eseménye
- Jubileumi évet nyit 'Az Év Honlapja' pályázat!
- Látványos workshop az együttműködő robotok előnyeiről
- Szakmai előadások és workshop a háromdimenziós nyomtatásról
- Hamarosan jön Az Év Honlapja Workshopja
- App!mobile 2013: szélcsend vagy elemi forradalom?
- Elérhető a Budapest BI Fórum részletes programja
- Humánia: A HR szakma hírnöke
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.