Megmentett emberéletek és tisztább levegő a hálózatba kapcsolt járműveknek köszönhetően

forrás: Prím Online, 2017. január 5. 08:19

A fentebb, címszavakban vázolt jövőkép nem a tudományos-fantasztikus irodalom szüleménye, a járművek között megteremtett M2M-kapcsolat révén mindez hamarosan valósággá válhat. 

A küszöbön álló, legtöbbünk életét átformáló változások miatt a Bosch és a Prognos tanácsadó cég Connected Car Effect 2025 című tanulmánya közelebbről megvizsgálta, hogy a hálózatba kapcsolt technológia milyen hatással lehet Németország, az USA és Kína nagyvárosaira. 

 

A kutatás eredményei rávilágítanak a technológiai – és egyben életmódbeli – paradigmaváltás legfontosabb tendenciáira is.

 

 

Adatforrássá válnak az ismert segéd- és biztonsági rendszerek

A hálózatba kapcsolt technológiai forradalom „rejtett hősei” azok a segédrendszerek és kényelmi funkciók, amelyeket a legtöbben már most is ismernek és használnak. 

 

Dr. Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának témafelelős tagja kiemelte: „A számítógépes modelljeink alapján például az ESP menetstabilizáló rendszerek 2025-ig a három vizsgált ország új járműveinek 90 százalékában megtalálhatóak lesznek, a szenzoros vészfékező és sávtartó rendszerek pedig az új személyautók akár 40 százalékának kelléktárában szerepelnek majd. A fokozott kényelmet biztosító rendszerek az autók többsége esetében szintén a felszereltség részét képezik majd: 2025-re nagyjából minden második új jármű infotainment rendszerébe integrálható lesz majd a felhasználó okostelefonja.”

 

Az ilyen rendszerek növekvő száma, valamint a hálózatba kapcsolt technológiai megoldások térnyerése miatt ezek a berendezések lényegesen többet nyújthatnak majd a részeik összességénél. Az ESP érzékelői a jövőben a lefagyott útszakaszokat is jelentik, a jármű kamerái pedig összegyűjtik a sebességkorlátozásokra vagy épp a ködre vagy viharra vonatkozó adatokat is – az internetalapú parkolóhely-adatbázisokról vagy a forgalommal szemben közlekedőre közel valós időben figyelmeztető rendszerekről nem is beszélve.

 

 

A Connected Car Effect 2025 tanulmány részletes eredményei a hálózatba kapcsolt technológiai megoldások hatásait illetően:

  • Évente több mint 260 ezer személyi sérüléssel járó baleset kerülhető el (Németország: 30 ezer, USA: 210 ezer, Kína: 20 ezer) – hozzávetőlegesen ennyi személyi sérüléses közúti baleset történik Magyarországon 16 év leforgása alatt (a KSH 2015-ös adatai alapján).
  • Ebből fakadóan pedig csaknem 352 ezerrel kevesebb személyi sérülés történhet közlekedési balesetek miatt (Németország: 37 ezer, USA: 290 ezer, Kína: 25 ezer) – mintha Magyarországon 16 éven keresztül nem történne személyi sérüléssel záruló közúti baleset (a KSH 2015-ös adatai alapján).
  • A hálózatba kapcsolt segédrendszerek (mint amilyen például az e-Call segélyhívó rendszer) körülbelül 11 ezer ember életét menthetik meg. 
  • Akár 4,3 milliárd euróval kisebb lehet a tárgyi és baleseti kár, ráadásul mindez egyértelmű megtakarítást eredményezhet a biztosításokat illetően is, így minden egyes vezető pénztárcájára közvetlen hatással bírhat. 
  • A hálózatba kapcsolt funkciók körülbelül 400 ezer tonna szén-dioxid kibocsátását előzhetik majd meg.
  • A közösségi adatokon alapuló parkolás és az aktív parkolóhely-menedzsment akár 380 millió kilométerrel csökkentheti a parkolóhely-keresésre fordított utakat, ami jelentős üzemanyag-megtakarítást és egyben a károsanyag-kibocsátás csökkenését is eredményezheti.
  • A hálózatba kapcsolt parkolási funkciókkal körülbelül 70 millió órányi autózás takarítható meg a tanulmányban vizsgált három országban. 
  • A németek átlagosan 39,5 órát töltenek évente az autópályákon, míg az amerikaiak az USA államközi autópályáin 43 órát, a kínaiak pedig Kína gyorsforgalmi úthálózatán 26 órát. Az automatizált vezetés és az internetkapcsolat jóvoltából azonban 2025-re a vezetésre fordított idő körülbelül 80 százalékát a sofőr más feladatokkal is töltheti: olvashat, e-maileket írhat, videokonferenciát tarthat, vagy épp filmet nézhet. 

 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01