Ki nyeri a mobil gyorsasági versenyt?
A Facebook nem az első, és nem is az utolsó pofonját lesz képes elszenvedni. Van, amikor a Youtube mér rá csapásokat, és most a Google ismét nem kíméli. Mindazonáltal a Facebook fejlesztői egy pillanatra sem pihenhetnek. Hol a videók nézettségének és betöltésének sebességén csúsznak el, hol pedig a weboldalak betöltési sebességén. Ez utóbbi történt most.
A Google ismét nagyot alkot, és ahogy lassan megszokottá válik, a Facebook lohol utána. Évekkel ezelőtt a Wordstream már foglalkozott a Google Adwords és a Facebook hirdetési hatékonyságával, melyben a közösségi média ismét alul maradt. AMP kontra SDK következik most, azaz gyorsasági futamverseny a legjobbak között. Erre azonban nem jellemző a fej - fej melletti haladás.
Mint ahogyan arról a kulcsszo.hu is beszámolt, a Google ismét leelőzi a Facebookot a mobil weboldalak letöltési versenyében.
Már 1 éve van a Google gyorsított mobil oldala
Egy évvel ezelőtt alkották meg az AMP-t, (Accelerated Mobile Page-t) mely nem más, mint gyorsított mobil oldal. Míg egy átlagos oldal megnyitásának sebessége akár 5,3 másodperc alatt töltődik be, addig az AMP-t használó oldalak letöltési sebessége átlagosan kevesebb, mint 1,4 másodperc.
Azt is hozzá kell tenni a kutatás eredményéhez, hogy az oldal látogatók 53%-a, 3 másodperc után feladja a várakozást és nem marad tovább az adott oldalon. Vált, mást keres. Ez azonban a webáruházak és egyéb kereskedelmi tevékenységet folytató oldalak számára hatalmas profit kiesés.
De nézzük, mi is az AMP egészen pontosan?
Speciális, nyílt forráskódú slim - line tipusú projekten alapuló weboldal. Kiemelkedő gyorsaságát annak köszönheti, hogy teljes egészében statikus, az oldal AMP része azonban nem a kiadó oldaláról tölthető le, így helyet nem foglal, ezáltal nem lassítja az oldalt.
A cikkek és minden egyéb tartalmak a világ tárolt szerverein vannak elhelyezve, melyek bármelyik pillanatban a felhasználóhoz legközelebbi szerverről töltődik be, így szinte valóban egyetlen pillanat alatt láthatóvá válik a betöltött oldal a mobilon.
A Google álláspontja szerint a weboldalak életképessége a gyorsaságon múlik.
Az AMP egy éve él, létezik és tarol
Az AMP-t használó oldalak gyorsasági aránya az elmúlt 12 hónapban, 35%-os javulást produkált, ezzel az e-kereskedelem egyik legfontosabb szempontjává lett. Az oldalt látogatók türelmetlensége elmúlt, többet költenek, és hosszabb ideig maradnak az AMP-s oldalakon.
- A 2017 májusi számadatok alapján jelenleg 2 milliárd oldalon, több, mint 9000.000 domain foglal helyet, míg ez a szám egy évvel ezelőtt csak 125 millió volt az AMP oldalakon.
- Az AMP támogatottsága kiemelkedő, hiszen ezt használja többek között a Twitter, Tumblr, QZone, Weibo, Pinterest, Linkedln, Bing, Feedly.
- Egy AMP oldal betöltése alig kevesebb, mint egy másodperc alatt történik meg. Ez azért lehetséges, mert tízszer kevesebb adatot használ, mint egy normál mobil oldal.
- Az AliExpress betöltési ideje 36%-kal csökkent, mióta az AMP-t használja, ezáltal növelhette a rendeléseit 10,5%-kal, a konverziós rátája pedig 27%-kal növekedett. Nem kell nagyon számolni, hogy ez az egyébként is milliárdos bevételű cégnél micsoda hatalmas plusz profitot jelent.
A Facebook vette a kihívást a Facebook Instant Articles-el
Természetesen a Facebook is mindent elkövet annak érdekében, hogy gyorsaságban utólérje az AMP-t, ezért kifejlesztette a saját alkalmazását, melyet közösen az Apple-el használnak. A Software Development Kit (SDK) elnevezésű alkalmazás után a Facebook cikkei is gyorsabban letölthetőkké váltak, hasonlóan az AMP-hez.
A válasz természetesen meglehetősen frusztráló, és lenéző volt az AMP részéről, akik javasolták a Facebook fejlesztőinek, hogy próbálkozzanak meg a különböző tartalmakat, különböző platformokon létrehozni a még eredményesebb gyorsaság növekedés érdekében. Az AMP fejlesztő csapata kijelentette, nem lesz náluk gyorsabb, köszönhető ez a folyamatos fejlesztéseiknek.
Alig fél évvel ezelőtt a Youtube és Facebook betöltési gyorsasága volt tesztelés alatt. Ebben a megmérettetésben a Facebook bizony majdnem alul maradt, így bár hamar rájöttek, ha szinten akarnak maradni, gyorsan és hatékonyan kell a sebességet növelniük, mégsem sikerült az élen végezniük.
Bár az AMP-nek tablettre nincs statisztikája, ez azonban semmit nem von le a győztes mivoltjából, tekintettel arra, hogy a Facebook egyes statisztikai adatait a SDK születése óta homály fedi.
A gyorsasági futamot eldönteni hivatott Chartbeat, 360 helyszínen, 50.000 oldalon keresztül tesztelte a két fejlesztést. A teszt egyetlen kérdése annak eldöntése volt, melyik gyorsabb, az AMP, vagy az SDK?
A kutatások azt bizonyítják, hogy egy átlagos mobil weboldalt 5,3 másodperc alatt töltenek be, de az AMP-vel, ez csupán 1,4 másodperc. Ez természetesen nem fénysebesség, de a Google szerint már hatalmas, négyszeres javulás.
A Facebook Instant Articles, tehát a Facebook instant oldalainak betöltési sebessége a normál oldalakéhoz képest csupán 0,001 másodperccel gyorsabb, szemben az AMP - t használó oldalakkal, ahol alig egyetlen másodperc alatt töltődik be az oldal. A látogatók adott oldalakon eltöltött ideje is az AMP irányába dönti el a meccset a maga átlagos 48 másodpercével, szemben a Facebook által preferált alkalmazással, ahol ez az idő csupán 36 másodperc.
Az oldalon eltöltött hasznos idő versenyszámot tehát szintén az AMP nyerte a maga 35%-os növekedésével. Azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy azon oldalak, akik nem gyorsítottak, a betöltés időtartama 5,3 másodperc, mely a fenti adatok fényében már irreálisan hosszúnak tűnik.
Nem véletlen tehát, hogy az AMP jelenleg is térhódító szerepet tölt be, annál is inkább, mert a gyors letöltés már-már elvárássá növi ki magát. Így a nagyobb oldalak váltottak és AMP támogatással, tehát külső szerverrel oldják meg az oldalaik gyorsaságának növelését.
- WordPress,
- Reddit,
- Bing (iOS és Android támogatással),
- Ebay (ahol az AMP-nek köszönhetően akár kategóriánként 15 millió terméket is képes az oldal betölteni)
- Pinterest (akik saját AMP-vel rendelkeznek)
Az AMP azon kívül, hogy az e-kereskedelem mérhető bevételét hatalmas mértékben volt képes az egekig növelni, a látogatottság és a visszatérő olvasók számát is ugrásszerűen növelte.
AMP-t használók eredményei:
- A Washington Post saját felmérése szerint az AMp használata óta a mobillal történő látogatottságuk 23%-os növekedést mutat. Ők 7 napon belül visszatérnek az oldalra.
- Slate. A havi egyedi látogatójuk száma 44%-kal nőtt, a visszatérő látogatottság ebből 73% az AMP használata óta.
- Gizmodo. 80%-os forgalom növekedés, melyet a megjelenítések 50%-os növekedése emel a csúcs közeli állapotra.
- Relay Media. Csak az elmúlt 30 napban több, mint 2,5 millió oldalon jelent meg, olyan oldalakon köszöntek vissza, mint a The Daily Dot, Hearst Television, vagy a The Miami
Valószínűleg a verseny még korántsem lefutott, mivel az internetezési szokásaink a mobil irányba tolódtak el és ezért mindkét cég ezekre az eszközökre fog fókuszálni.
Kapcsolódó cikkek
- Begyorsít a Facebookon a 24.hu
- Elektronikus bulik várnak az EFOTT-on
- Az EFOTT sajtótájékoztatóján mérkőztek meg a ’80-as, ’90-es évek sztárjai
- Sean Paul az EFOTT fellépői között
- Friss hírek a közelgő Telekom VOLT Fesztiválról
- Facebook, Google: A 100 millió dolláros csalás - megelőzhető lett volna?
- Paramore a Telekom VOLT Fesztiválon!
- Növekszik az Android népszerűsége
- Mozduljunk ki a Szigetre!
- P!nk jön a Szigetre
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.
A gyermekeket is megszólította az Internet Hotline őszi kampánya
Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az intenzív médiajelenlétnek köszönhetően októberben jelentősen megnövekedett a hotline-hoz fordulók száma, minden jel szerint célba ért tehát a kampány fő üzenete: merj segítséget kérni, van hová fordulni online bántalmazás esetén.
Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte
Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.
Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?
Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.