Huawei: 2025-re már közel 100 milliárd IoT eszközt tartunk majd számon
A Huawei ismertette jövőképét az 5G hálózatokkal, okos- és önvezető autókkal, és a szupertelefonokkal kapcsolatosan
A Huawei szerint az elkövetkező időszakban hatalmas növekedés várható az Internet of Things (IoT, a „dolgok internete”) területén: nyolc év múlva már csaknem 100 milliárd IoT eszközt tudunk majd nyilvántartásban, és óránként 2 millió szenzor kerül majd telepítésre.
Az IHS piackutató cég előrejelzése szerint az IoT eszközök globális megrendelései 2020-ra meghaladják majd a 180 milliót, és piaci részesedésük 30 milliárd amerikai dollár körül lesz. Az ötödik generációs hálózatok hihetetlenül gyors piaci terjeszkedése a kapcsolódó üzletágak számára is kereskedelmi értéknövekedést okoz majd. A Huawei Technologies Hungary hagyományos, éves kamionos road showján vázolta fel az 5G-vel kapcsolatos új információkat.
„Az ötödik generációs mobilhálózatok kutatásfejlesztési, szabványosítási és kivitelezési folyamata kevesebb időt vesz igénybe, mint a 3G, 4G bevezetésekor” – mondta Vörös Zsolt, a Huawei Technologies Hungary vezeték nélküli hálózatfejlesztési igazgatója. Amikor 5G-ről beszélünk, mindenki a vezeték nélküli hálózatokra gondol, de a hátteret biztosító, átvitel-technikai – s már vezetéken zajló – összeköttetést is fejleszteni kell. Ezek alkotnak majd egy komplett egész 5G rendszert. Míg a korábbi technológiák esetében főleg a beszállítók voltak érdekeltek az újabb és újabb generációs hálózatok kiépítésében, hogy berendezéseiket, fejlesztéseiket minél előbb értékesíteni tudják, addig az 5G terjedésénél a különféle társadalmi és gazdasági igényekre kifejlesztett architektúra lesz a domináns hajtóerő. Ezért fontos a hálózatszeletelés (network sliceing), amellyel ugyanis rugalmasan biztosítható a rendszerkapacitás az éppen szükséges felhasználói igényeknek megfelelően. Tehát nem előre kiosztott, dedikált, és így „pazarolt” erőforrásokkal kell a távközlési szolgáltatóknak gazdálkodni, hanem az adott pillanatban leginkább használt applikációk, funkciók szerint lesz beosztható az erőforrásuk.
Huawei X Labs: 5,5 óra mobilozás 2025-ben
Régen az eszközöket egy-egy technológiára dedikáltan fejlesztették, ma már ugyanazok az eszközök szolgálják ki valamennyi technológiát (SingleRan). Az 5G-vel megvalósul majd az, hogy a hálózati erőforrások – eszközök, berendezések – is rugalmasan csoportosíthatóak lesznek, a hálózatszeleteléshez hasonlóan.
A jövőbeni 5G hálózattal szemben jelenleg a következő műszaki elvárások vannak a piacon: magas adatátviteli sebesség (10 Gbit/sec), alacsony késleltetés (1 msec), egy négyzetkilométerenkénti 1 millió kapcsolat (M2M, hívás, stb.). A Huawei szerint azok a cégek, akik ezekkel a jellemzőkkel tervezik a fejlesztéseket, sikeres digitális átalakulást tudhatnak majd maguk mögött.
A Huawei olyan partnerekkel közösen, mint a Vodafone, a Bosch, a KUKA, a Docomo megalapította és működteti az X Labs nyílt platformot, amelynek célja, hogy minél pontosabban megállapítható legyen, hogy milyen előfizetői igények várhatóak a jövőben. A trendek azt mutatják, hogy míg 2010-ben például napi fél órát töltöttünk mindössze mobilozással, a távközlési multi vezette 5G-s előrejelzések szerint 2025-ben ez az idő 5,5 órára emelkedik majd. A többletidőt természetesen már nem a telefonálás tölti ki, hanem leginkább az alkalmazások használata (biztonsági kamerák figyelése, hűtőellenőrzés, parkolóhelyek keresése, stb.) Mivel az applikáció fejlesztés, felhasználói igények vonják majd magukkal a hálózatoldali fejlesztéseket, a Huawei X Labs négy fő területet jelölt ki, amelyek az 5G bevezetésekor elsődleges alkalmazások lesznek, s amelyre elkezdett megoldásokat gyártani a vállalat: a vezeték nélküli virtuális és kiterjesztett valóság használata (560 Mb/s általános sebesség, 10 Gb/s sebesség a szem retináján), az összekapcsolt drónhálózat (1000 méteres magasságban max. 50 msec késleltetés), az önvezető autók és okos közlekedés, illetve a vezeték nélküli robotika, az automatizálás (orvostudomány, gyártás szektorai).
Önvezető autók – nulla késleltetési idő
Sándor Dénes, a Huawei Technologies Hungary vezető mérnöke elmondta, hogy az önvezető járműveket már nem autóként, hanem programozott robotokként kell elképzelni. Biztonságos működésükhöz az 5G hálózatoknak négyzetméterenként 10 Mb/s-os hálózati adatátvitelt kell majd produkálniuk, késleltetés nélkül, 500 kilométeres hatótávolságig.
„A közelmúltban Huawei is csatlakozott a Digitális Jólét Program Titkársága által indított hazai 5G Koalícióhoz” – mondta el Sándor Dénes - „amely nem csupán az új generációs hálózat minél korábbi magyarországi bevezetéséről, hanem az egyedülálló zalaegerszegi önvezető járművek tesztpályájának mielőbbi megvalósításáról is szól.”
IoT (dolgok internete): 180 milliárd okoseszköz 3 év múlva
Seth Wang, a Huawei Technologies Hungary fogyasztói üzletágának magyarországi igazgatója elmondta, hogy az Internet of Things (IoT) ágazatban hatalmas növekedés várható az elkövetkező öt évben. A Huawei szerint 2025-re már közel 100 milliárd IoT eszközt tartunk majd számon, és óránként 2 millió szenzor kerül majd telepítésre. Seth Wang elmondta, hogy ez a hihetetlenül gyors piaci terjeszkedés a kapcsolódó üzletágak számára is kereskedelmi értéknövekedést okoz majd.
Azonban a piaci fragmentáció és az ipari szabványok hiánya miatt az IoT penetrációja igen lassan haladt eddig. A Huawei szerint az IoT ágazatban egy benchmark modell kialakítására és univerzális szabványok létrehozására kellene összpontosítani ahhoz, hogy az átjárhatóság problémáját meg lehessen oldani. A vállalat álláspontja szerint ez az egyetlen módja annak, hogy lendületet adjunk az IoT piacnak.
A Huawei szerint az okosotthonok és az okosautók azok a területek, amelyekben a felhasználók a leginkább keresik majd az IoT eszközöket, ezért a vállalat ezt a stratégiai lehetőséget kihasználva dolgozik a fejlesztéseken.
A PC, tablet és viselhető okoseszköz ágazatok jövője: lehetőségek és trendek
Ahogy a mobilkommunikáció, a képalkotási technológiák és a mesterséges Intelligencia (AI) integrációja egyre inkább előtérbe kerül, a felhasználó-központú intelligens élet hamarosan valósággá válhat. Ez új lehetőségeket és kihívásokat hoz majd a PC és az egyéb mobil eszközök ágazatába is.
A Huawei szerint a számítógép iparágban három növekedési terület jelent meg nemrégiben: a könnyen hordozható és könnyűsúlyú modellek, az innovatív 2-az-1-ben gépek, valamint a rendkívül magas teljesítményű laptopok, amiket leginkább számítógépes játékokhoz használnak. A vállalat szerint további növekedés várható abban a hibrid kategóriában, ami a laptop és a tablet összeolvasztása.
A vállalat a tablet piacról is megosztotta jövőképét: bár jelenleg ezeknél az eszközöknél durva hanyatlás figyelhető meg a piacon, a niche piaci szegmensek azok, amelyek továbbra is lehetőséget kínálnak a növekedésre. Ilyen például a szórakoztatás: a Huawei szerint a mobil processzorok teljesítményének folyamatos fejlődése és a szórakoztató tartalmak iránti kereslet növekedése miatt a táblagép piac újjászületése várható.
Az okoseszközök területén jelenleg három akadályt kell leküzdeni: egyrészt azt, hogy csupán kevés olyan, már meglévő eszköz van, ami teljesen magától is képes digitális kapcsolódást biztosítani, többségüknek egy okostelefonra is szüksége van ahhoz, hogy minden funkciójuk használható legyen. A másik probléma jelenleg a hamar lemerülő akkumulátorok, valamint a vonzó tartalom hiánya is gondot okoz. A gyártóknak ezért olyan változtatásokat kell végezniük, amik segítségével az okoseszközök megfelelnek majd a fogyasztói keresletnek. Az egészséges életmód és a fitnesz ipar területén nemrégiben történt fellendülésnek köszönhetően az okoseszközök iránti kereslet stabilan emelkedik, így várhatóan az ilyen jellegű alkalmazások terén éleződik majd ki a verseny a gyártók között.
Szupertelefonok
A fogyasztói üzletág igazgató a vállalat által a jövő intelligens telefonjainak tartott készülékeiről, a szupertelefonokról is ismertette a Huawei jövőképét. Ezek az eszközök vadonatúj információkezelést valósítanak majd meg – ezáltal okosabbá és egyszerűbbé teszik számunkra az életet. „A szupertelefon nem csupán egy módja annak, hogy az internetre kapcsolódjunk, sokkal több annál. A sokféle IoT szenzorral ellátott mesterséges intelligencia technológiák kombinációja lehetővé teszi majd a kütyük számára, hogy észleljék és megértsék környezetüket. A felhő erejét kihasználva a szupertelefonok tulajdonképpen önmaguktól gondolkodnak és cselekednek majd. A Huawei Fogyasztói Trendkutató Intézete szerint a szupertelefon magát a készüléket, az internet kapcsolatot, a felhőt és az őt működtető chipet használja majd fel ahhoz, hogy lemásolja, sorrendben: az emberi test, a beszédnyelv, az agy és a szív működését. A Huawei jelenleg mind a négy technológia területén folytat kutatásokat, hogy megvalósíthassa a szupertelefont.” – mondta el Seth Wang.
Kapcsolódó cikkek
- Mobilbiztonsági kockázatok a roaming díj eltörlése után
- 6 milliárd potenciálisan sebezhető okos eszköz van világszerte
- 186 százalékos növekedés a prémium kategóriás Huawei okostelefonok szállításában
- Gyorstöltő a Huawei-től
- A Huawei nyert a fotós szakma „Oscar-gáláján"
- A Huawei okostelefon szállításai 21,6 százalékkal növekedtek 2017 első negyedévében
- Reklámfilmet készített a Huawei
- Huawei stratégia a digitális okoskorszakra
- Hosszú Katinka lett a Huawei új kampányának arca
- Szingapúrban is Vodafone IoT bringákat lehet használni
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.