2019-re az épületek kétharmada okos lesz
Schneider Electric felmérések: hódítani fog az IoT az épületekben és a városokban
Ha informatikáról és „kütyükről” van szó, napjaink egyik legdivatosabb kifejezése az Internet of Things (IoT). Az internethez csatlakozó okoseszközök nem csak a közvetlen környezetünkben elérhető „kütyükön” keresztül képesek megkönnyíteni életünket, de az épületek, sőt egész városok szintjén is.
A Schneider Electric kutatása alapján az épületüzemeltetők 63%-a okos analitikai eszközökkel kívánja hatékonyabbá tenni létesítménye működését, és 88%-uk szerint 2019-re ez a beruházás meg is térül. Az amerikai létesítményvezetők, illetve üzemeltetésért, karbantartásért és energiafelhasználásért felelős szakemberek bevonásával végzett felmérés résztvevőinek 70%-a szerint az IoT egy éven belül hatással lesz az épületüzemeltetési és karbantartási házirendjeikre.
Tisztább, hatékonyabb, biztonságosabb
Világszerte a szervezetek közel kétharmada (63%) tervezi, hogy kihasználja az Internet of Things lehetőségeit arra, hogy elemezze ügyfeleinek viselkedését és ezen keresztül jobb szolgáltatásokat nyújtson. Az üzleti döntéshozók egyéb fontos előnyöket is látnak az IoT-eszközök alkalmazásában a Schneider Electric kutatása szerint, például az erőforrások jobb kihasználását, (20%) a nagyobb biztonságot (18%), valamint a munkavégzési és életviteli szokásaink megváltoztatását (16%). Szintén fontos tényezőnek számít a megkérdezettek szemében a vásárlók jobb kiszolgálása (12%), a légszennyezés csökkentése (10%) és a több szabadidő (10%).
IoT az épületekben
Az IoT nem csupán a közvetlen környezetünkben gondoskodik nagyobb kényelemről. Ha a lakásban található okoseszközöknél eggyel nagyobb egységet, például teljes (intelligens) épületeket vizsgálunk, az itt telepített szenzorok képesek érzékelni olyan fontos tényezőket, mint a hőmérséklet, páratartalom, jelenlét, szén-dioxid-szint és a közművek állapota. A fejlett épületautomatizálási és energiafelügyeleti rendszerek ezen információk alapján optimalizálni tudják a folyamatokat és az energiafogyasztást. A legjobb példa erre hazánkban a Nordic Light irodaház, ahol a Schneider Electric irodája is található. Az épület a vállalat energiahatékonysági és automatizálási megoldásainak is köszönhetően a hagyományos épületekhez képest átlagosan 30%-kal kevesebb villamos energiát használ fel évente, ami 100-110 kWh/m2-nyi fogyasztást jelent. Az eső- és szennyvizet kezelő intelligens rendszerek pedig éves szinten akár 75%-kal csökkentik a létesítményben az ivóvíz felhasználását. Az ilyen jellegű, intelligens rendszerek iránt egyre nagyobb az érdeklődés, amit a Schneider Electric friss kutatása is alátámaszt.
IoT a városokban
Az IoT a lakó- és irodaházakon túl nagyobb egységben, a városok szintjén is komoly lehetőségeket tartogat. Az időjárási körülmények alapos elemzésével pontosabb előrejelzések készíthetők, amelyek segítik a kockázatok csökkentését. A biztonság is növelhető videokamerás megfigyelőrendszerekkel, valamint az energiafogyasztás optimalizálásához és a fenntarthatóbb működés biztosításához is elérhetők intelligens rendszerek. A smart city szoftverek valós idejű adatokkal és elemzéssel segítik a döntéshozatalt és a folyamatok optimalizálását, legyen szó tömegközlekedésről, vízfelhasználásról és szennyvízkezelésről vagy éppen az adatközpontok és egyéb létesítmények optimálisabb üzemeltetéséről.
Kapcsolódó cikkek
- Sikeres volt a Kékszalag nyomkövetése az Antenna Hungária IoT hálózatán
- Huawei kutatás az okostelefonnal kapcsolatos nyaralási szokásainkról
- Ipar 4.0, mesterséges intelligencia és IoT
- A Cisco legfrissebb előrejelzése az elkövetkező évek adatforgalmi trendjeiről
- Az e-kereskedelem felborítja az ipari disztribúció megszokott rendszerét
- AI-jaj, ez itt és most a robotok őskora!
- A kisebb brandek figyelmesebbek vásárlóikkal
- A túlbuzgóságot fogadják el legnehezebben az Y generációtól a tapasztaltabb kollégák
- Huawei: 2025-re már közel 100 milliárd IoT eszközt tartunk majd számon
- 6 milliárd potenciálisan sebezhető okos eszköz van világszerte
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.