A privilégium nem jár mindenkinek

Kiemelt fiókok és jogosultságok kezelése 4 lépésben

forrás: Prím Online, 2017. augusztus 19. 11:13

A legtöbb vállalatnál tisztában vannak vele, hogy túl sok rendszergazdai jogosultság kiadása kockázattal jár, mégsem fordítanak kellő figyelmet a területre. A veszély jelentőségére a Verizon „Data Breach Investigations Report" anyaga is rámutatott. 

A kutatás szerint a hackeléssel elkövetett adatszerzések 81 százalékánál ellopott hozzáféréseket vettek igénybe. Kiemelt jogosultságok birtokában pedig az okozott károk még súlyosabbak lehetnek. A NetIQ Novell SUSE Magyarországi Képviselet szakértő szerint megfelelő stratégiával és pár egyszerű lépéssel hatékonyan kézben tartható a kiemelt fiókok és személyazonosságok felügyelete.

 

 

1. Azonosítsuk a kiemelt fiókokat!

Ahhoz, hogy minden privilegizált hozzáféréssel rendelkező személy tevékenységét felügyelni lehessen, először is tudnunk kell, kik ők. Összesítenünk kell, hogy kik, illetve milyen alkalmazások használnak kiemelt fiókokat és személyazonosságokat, hányan vannak, és pontosan milyen jogosultságokkal bírnak.

 

2. Készítsünk tervet a problémák és panaszok elhárítására!

Ha sok extra jogosultsággal rendelkező felhasználói fiók van a vállalatnál, akkor az ideális és biztonságos helyzetet nem egyetlen nap alatt fogjuk megteremteni. A felhasználók általában nehezteléssel fogadják, ha csökkentik a jogosultságaikat, különösen olyan esetekben, amikor nem értik, miért van erre szükség, vagy esetleg azt érzik, hogy nem tudják hatékonyan végezni a munkájukat az új intézkedések következtében. 

 

Fel kell készülnünk arra, hogy megfelelően kezeljük ezeket a helyzeteket: továbbra is biztosítsuk a megfelelő eszközöket a munkához, illetve megértessük a felhasználókkal a lépések szükségességét és előnyeit.

 

3. Szűrjük ki, ami szükségtelen és monitorozzuk, ami szükséges!

Amennyiben elkészültünk a tervvel, nekiláthatunk a megvalósításnak. Meg kell vizsgálnunk, mely feladatok és munkakörök ellátásához nincs szükség a korábban kiosztott, kiemelt hozzáférésekre, és ezeket meg kell szüntetnünk. Ilyenkor derülnek ki például olyan esetek, amikor egy-egy felhasználó csupán egy korábbi, időszakos feladat ellátásához kapott admin jogokat, és azóta már más munkakörbe került. Az ilyen ellenőrzések során szúrhat szemet az is, ha egy külsős partner, beszállító vagy alvállalkozó a szükségesnél több jogosultsággal rendelkezik.

 

Természetesen nem vonhatunk vissza minden jogosultságot, hiszen az üzemeltetési feladatokhoz elengedhetetlenek a kiemelt hozzáférések. Ezek felügyeletére célszerű inkább valamilyen dedikált szoftvert igénybe venni, például a NetIQ Privileged Account Managert. Egy ilyen megoldás hatékony monitorozó eszköz lehet, emellett a fejlett termékek már például azt is lehetővé teszik, hogy a rendszergazda a saját fiókját használva végezzen el admin feladatokat, ami szintén csökkenti a folyamatos kiemelt hozzáféréssel járó kockázatokat, és követhetővé teszi a módosításokat.

 

4. Tartsuk fent a monitorozást!

A terv végrehajtása után is folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiemelt hozzáféréseket a teljes hálózaton belül. Csak így előzhetők meg például az olyan esetek, amikor a felhasználók az idő elteltével szépen lassan egyre több jogosultsághoz jutnak, vagy amikor hackerek hozzáférést szereznek egy fiókhoz, és akcióba kezdenek a hálózaton belül. Szintén érdemes azt is figyelemmel kísérni, hogy az egyes kiemelt felhasználók megpróbálnak-e olyan rendszereket is elérni, amelyek nem tartoznak a saját hatáskörükbe.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01