A Bosch munkatársakká változtatja a robotokat
Finoman megfogja a fém alkatrészt, majd átadja kollégájának, eközben nagyon figyeli a másik minden mozdulatát, hogy megállhasson, mielőtt egymásnak ütköznének. 175 centiméteres magassága ellenére könnyed, ám gondos mozdulatokkal dolgozik, és soha nem hibázik. Ez nem más, mint az APAS-asszisztens, a robot, amely képes fizikai kontaktus nélkül együtt dolgozni az emberekkel. Az asszisztensrobot az idei Hannover Messén bemutatott Bosch Munkahely 4.0 átfogó koncepció része, amely szerint a jövő ipari munkahelyei teljesen össze lesznek kapcsolva egymással, és elsősorban a munkavállalók igényeire összpontosítanak.
„Az elkövetkező évtizedek alapvető változásokat hoznak majd a gyártóipari munkákban. Ipar 4.0 szakértőként és vezető innovátorként a Bosch a változás élére áll. Aktívan alakítjuk a jövő munkahelyét, ember és gép között minden eddiginél szorosabb és gördülékenyebb munkakapcsolatra törekszünk, amely során az Ipar 4.0 és a hálózatba kapcsolt világ vívmányai elsősorban a dolgozókat támogatják, megkönnyítve a munkájukat és munkahelyi életüket” – mondta Dr. Stefan Hartung, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja.
A dolgozóhoz automatikusan alkalmazkodó munkaállomás
A Bosch a dolgozókhoz alkalmazkodó Munkahely 4.0 munkaállomását is bemutatta: a munkafelület például a megfelelő magasságra állítja be magát, a dolgozók pedig személyre szabottan, egy általuk meghatározott sebességű vetítés formájában kaphatják meg az utasításokat. A hálózatba kapcsoltságnak és az APAS-hoz hasonló gyártási asszisztenseknek köszönhetően az ipari szektorban a munka nemcsak biztonságosabb és könnyebb, hanem termelékenyebb is lesz. Az autógyártók és a gépjárműipari beszállítók – csakúgy, mint a fogyasztási cikkek előállítói – már most használnak a Bosch APAS-asszisztenséhez hasonló, együttműködő robotokat.
Mesterséges intelligencia támogatja a dolgozókat a termelési környezetben
A Munkahely 4.0 ember és gép szoros együttműködését valósítja meg – ennek egyértelmű bizonyítéka az APAS-ellenőr is. Tanulási képfeldolgozó funkciójának segítségével az APAS-ellenőr automatikusan érzékeli, ha egy gyártási alkatrész felülete nem felel meg a specifikációnak. Csupán egyszer kell a gépnek megtanítani, hogy mekkora eltérés engedélyezhető, és hogy mikor kell leselejtezni az alkatrészt. A mesterséges intelligenciának köszönhetően a gép a tanultakat ezután már képes minden minőségellenőrzésnél alkalmazni és azokat önállóan végezni, vagyis az embert helyettesíteni ebben a monoton munkakörben és valamennyi alkatrész esetében következetesen magas minőséget biztosítani.
A hálózatba kapcsoltság lehetővé teszi a gépadatok állandó figyelését
A hálózatba kapcsoltságnak köszönhetően a Munkahely 4.0 által generált gépadatok összegyűjthetők, elemezhetők és megjeleníthetők: a termelési környezet állapotára vonatkozó információkat a dolgozók egyetlen képernyőn, például ciklusidő-elemzés, illetve alkatrész- vagy hibaszámlálók útján figyelhetik. Így bármikor ellenőrizhetik, hogy minden a terv szerint történik-e.
A gyártósorok automatikusan érzékelik a szükséges munkafázisokat
Manapság az ipari vállalkozásoknak és munkatársaiknak gyorsan kell reagálniuk az új követelményekre és a piaci változásokra, egy rugalmas gyártóeszköz segítségével még jobban meg tudnak felelni az aktuális igényeknek. Jó példa erre a Bosch gyártósora Homburgban, ahol a Bosch több mint 2 000 különböző alkatrészből 200 különböző hidraulikus modult képes gyártani. A hálózatba kapcsoltságnak köszönhetően az alkatrészek egymás utáni rendelése automatikusan történik, a teherautókba és traktorokba beszerelt modulok vezérlik az olyan üzemi és hajtási hidraulikákat, mint a rakodófelületek döntése vagy az eke felemelése. A gyártósor kilenc állomása egy okoshálózaton keresztül van egymáshoz kapcsolva.
Az állomások a minden munkadarab részét képező RFID azonosító chip alapján tudják, hogy a készterméket miként kell összeszerelni, és hogy milyen további munkafázisokra van szükség. A hidraulikus alkatrészek összeszereléséhez szükséges munkatervek lehívása és megjelenítése a monitorokon kép vagy videó formájában, automatikusan, az adott munkatárs anyanyelvén és képzési szintje szerint, testre szabottan történik.
Kapcsolódó cikkek
- Az önvezető technológia az autóvásárlást is ösztönözheti
- A mesterséges intelligencia feltartóztathatatlanul terjed
- UR+ néven indított új platformot a Universal Robots
- A robotika aranykora
- Robotok fogadják az utasokat a dél-koreai reptéren
- A nemzetközi First Global Challenge robotépítő versenyét magyar fiatalok nyerték
- Miért fejlesztenek az emberek robotokat?
- A UR+ lett 2017 legjobbja
- Ipar 5.0 – Az emberi érintés visszatér
- Egy robot az új kollégád – és Te vagy a főnök
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.