A szülőknek is megterhelő a tanévkezdés
Vatera-felmérés a felhasználók iskolakezdéshez kapcsolódó vásárlásairól
Augusztusban hagyományosan az iskolakezdés pörgeti a kiskereskedelem motorját. Ahogy pedig a Vatera legfrissebb felméréséből kiderül, a szülők közel fele (45 százalék) nyár végére hagyja a tanszerek beszerzését.
A válaszadók 55 százaléka egy, 34 százaléka pedig két iskoláskorú gyermeknek vásárol iskolaszereket. Többségük 15.000–25.000 forintnyi összeget szán az iskolakezdésre, míg 72 százalékuk kizárólag új árucikkeket vásárol gyermekének. Ez egybecseng a KSH adataival, amelyek szerint az őszi tanévkezdés egy magyar családnak átlagosan 19.600 forintjába kerül gyermekenként.
A Vatera felmérésében részt vevő felhasználók többsége (35%) 15.000 és 25.000 forint közötti összeget áldoz a beiskolázásra gyermekenként. A válaszadók közel harmada (27%) 10.000–15.000 forintot költ tanszerekre, míg 20 százalékuk akár 25.000–40.000 forintot is hajlandó erre a célra szentelni. Elenyésző, mindössze 9 százalék azok aránya, akik 10.000 forint alatti összegből hozzák ki a kötelező iskolaszer-vásárlást.
Gyermekenként legalább 15 ezerrel számolhatunk
Az adatokból az is kiderül, hogy a többség által megjelölt, 15.000–25.000 forintos gyermekenkénti összeg abban az esetben sem változik számottevően, ha több gyermek számára kell iskolafelszerelést venni. Sőt, még akkor sem, ha a család nehéz anyagi helyzetben van: a saját bevallásuk szerint rossz vagy átlag alatti keresetűek esetében is 28 százalék a gyermekenként 15.000 és 25.000 forint között költők aránya.
Az eggyel magasabb, 25.000-40.000 forintos árkategóriában érdekes módon még kisebb a különbség: a rossz és átlag alatti anyagi helyzetűek 22 és 16, az átlagos, jó vagy kifejezetten jó anyagi helyzetűek pedig 21, 20 illetve 25 százaléka költ ennyit a tanszerekre. Vagyis egy bizonyos összeg alatt semmiképp nem lehetséges megoldani a tanszervásárlást.
Használt és új – közbeszól az anyagi helyzet
A felmérés szerint a vaterázók 72 százaléka inkább új termékeket vesz gyermekének, míg 27 százalékuk újat és használtat is vegyesen. Mindössze a felhasználók 1 százaléka vásárol kizárólag használt tanszereket. Utóbbiak körében a legkelendőbbek a mágnes- és parafatáblák (26%), az iskolatáskák (18%) és tornazsákok (14%), de ezek aránya még mindig csekély az új termékekéhez képest.
A használt termékek iránti érdeklődés összefügg a család anyagi helyzetével: a kevésbé tehetősek 50 százaléka használt és új árut együttesen vásárol iskolakezdésre, míg az átlagos keresetűek csupán 27 százalékáról mondható el ugyanez. A kimondottan rossz anyagi helyzetűek pedig hatszor nagyobb arányban vásárolnak kizárólag használt termékeket és kétszer nagyobb arányban használtat és újat együttesen, mint az átlagos keresetűek.
Egyre kelendőbbek a tanszerek online
A családok többsége (72%) még mindig ragaszkodik a fizikai boltokhoz iskolakezdés előtt, ám egyre többen (26%) nyitottak az internetes tanszervásárlásra. 62 százalékuk a kényelem, 60 százalékuk az ár-összehasonlítás lehetősége, 53 százalékuk pedig a tolongás elkerülése érdekében választja az iskolaszerek beszerzésének ezen módját. Interneten a legszívesebben uzsonnás dobozt, kulacsot (38%), iskolatáskát (37%) és tornazsákot (36%) szereznek be a szülők, ezek ugyanis azok a kategóriák, ahol a legnagyobb az összes vásárláson belül az internetes vásárlás aránya.
„Augusztus hónapban jelentős érdeklődés mutatkozik az iskolakezdéssel kapcsolatos termékek iránt: a tavalyi évben július és augusztus hónap között 32 százalékos növekedést tapasztaltunk az eladott darabszámban. Ugyanakkor az iskolakezdéshez szükséges termékek ára átlagosan 13 százalékkal volt alacsonyabb ebben az időszakban (12.091–10.638 forint). Az árcsökkenés betudható az online kereskedők tanévindító akcióinak, illetve a vásárlók tudatos spórolásának is” – mondta Szanitter Áron, a Vatera ügyvezetője.
Nem csak veszünk, el is adunk
A válaszadók 26 százaléka iskolakezdés előtt szeretne túladni gyermeke feleslegessé vált, megunt vagy kinőtt iskolai dolgain. A Vaterán ebben az időszakban a kategórián belül leggyakrabban eladásra kínált termékek az iskolatáska (70%), a tornaruha, tornacipő, váltócipő (53%) és a tornazsák (30%). Ezek jellemzően egybeesnek a használt árukat kereső vásárlók igényeivel: 18 százalékuk keres használtan iskolatáskát, 13 százalékuk tornaruhát, tornacipőt, váltócipőt, 14 százalékuk pedig tornazsákot.
Kapcsolódó cikkek
- Keveset költünk társasjátékra, pedig segíthetne az iskolakezdésnél is
- Fizetne-e a lakosság mobiltelefonnal?
- Digitális gyermekkor – tablettel már hétévesen
- Az önvezető technológia az autóvásárlást is ösztönözheti
- PayPal: Úton a virtuális próbafülke felé
- Thycotic kutatás: A cégek fele bukásra áll kiberbiztonságból
- Online is pörögnek a nyári slágertermékek
- Biciklis nemzet a magyar
- Már villamost is vehetünk a Vaterán
- Megbízható szállítóra vágynak az online vásárlók és eladók
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.