A szülőknek is megterhelő a tanévkezdés

Vatera-felmérés a felhasználók iskolakezdéshez kapcsolódó vásárlásairól

forrás: Prím Online, 2017. augusztus 28. 11:59

Augusztusban hagyományosan az iskolakezdés pörgeti a kiskereskedelem motorját. Ahogy pedig a Vatera legfrissebb felméréséből kiderül, a szülők közel fele (45 százalék) nyár végére hagyja a tanszerek beszerzését. 

A válaszadók 55 százaléka egy, 34 százaléka pedig két iskoláskorú gyermeknek vásárol iskolaszereket. Többségük 15.000–25.000 forintnyi összeget szán az iskolakezdésre, míg 72 százalékuk kizárólag új árucikkeket vásárol gyermekének. Ez egybecseng a KSH adataival, amelyek szerint az őszi tanévkezdés egy magyar családnak átlagosan 19.600 forintjába kerül gyermekenként.

 

A Vatera felmérésében részt vevő felhasználók többsége (35%) 15.000 és 25.000 forint közötti összeget áldoz a beiskolázásra gyermekenként. A válaszadók közel harmada (27%) 10.000–15.000 forintot költ tanszerekre, míg 20 százalékuk akár 25.000–40.000 forintot is hajlandó erre a célra szentelni. Elenyésző, mindössze 9 százalék azok aránya, akik 10.000 forint alatti összegből hozzák ki a kötelező iskolaszer-vásárlást.

 

Gyermekenként legalább 15 ezerrel számolhatunk 

Az adatokból az is kiderül, hogy a többség által megjelölt, 15.000–25.000 forintos gyermekenkénti összeg abban az esetben sem változik számottevően, ha több gyermek számára kell iskolafelszerelést venni. Sőt, még akkor sem, ha a család nehéz anyagi helyzetben van: a saját bevallásuk szerint rossz vagy átlag alatti keresetűek esetében is 28 százalék a gyermekenként 15.000 és 25.000 forint között költők aránya.

 

Az eggyel magasabb, 25.000-40.000 forintos árkategóriában érdekes módon még kisebb a különbség: a rossz és átlag alatti anyagi helyzetűek 22 és 16, az átlagos, jó vagy kifejezetten jó anyagi helyzetűek pedig 21, 20 illetve 25 százaléka költ ennyit a tanszerekre. Vagyis egy bizonyos összeg alatt semmiképp nem lehetséges megoldani a tanszervásárlást.

 

Használt és új –  közbeszól az anyagi helyzet

A felmérés szerint a vaterázók 72 százaléka inkább új termékeket vesz gyermekének, míg 27 százalékuk újat és használtat is vegyesen. Mindössze a felhasználók 1 százaléka vásárol kizárólag használt tanszereket. Utóbbiak körében a legkelendőbbek a mágnes- és parafatáblák (26%), az iskolatáskák (18%) és tornazsákok (14%), de ezek aránya még mindig csekély az új termékekéhez képest.

 

A használt termékek iránti érdeklődés összefügg a család anyagi helyzetével: a kevésbé tehetősek 50 százaléka használt és új árut együttesen vásárol iskolakezdésre, míg az átlagos keresetűek csupán 27 százalékáról mondható el ugyanez. A kimondottan rossz anyagi helyzetűek pedig hatszor nagyobb arányban vásárolnak kizárólag használt termékeket és kétszer nagyobb arányban használtat és újat együttesen, mint az átlagos keresetűek.

 

 

Egyre kelendőbbek a tanszerek online 

A családok többsége (72%) még mindig ragaszkodik a fizikai boltokhoz iskolakezdés előtt, ám egyre többen (26%) nyitottak az internetes tanszervásárlásra. 62 százalékuk a kényelem, 60 százalékuk az ár-összehasonlítás lehetősége, 53 százalékuk pedig a tolongás elkerülése érdekében választja az iskolaszerek beszerzésének ezen módját. Interneten a legszívesebben uzsonnás dobozt, kulacsot (38%), iskolatáskát (37%) és tornazsákot (36%) szereznek be a szülők, ezek ugyanis azok a kategóriák, ahol a legnagyobb az összes vásárláson belül az internetes vásárlás aránya.

 

„Augusztus hónapban jelentős érdeklődés mutatkozik az iskolakezdéssel kapcsolatos termékek iránt: a tavalyi évben július és augusztus hónap között 32 százalékos növekedést tapasztaltunk az eladott darabszámban. Ugyanakkor az iskolakezdéshez szükséges termékek ára átlagosan 13 százalékkal volt alacsonyabb ebben az időszakban (12.091–10.638 forint). Az árcsökkenés betudható az online kereskedők tanévindító akcióinak, illetve a vásárlók tudatos spórolásának is” – mondta Szanitter Áron, a Vatera ügyvezetője.

 

Nem csak veszünk, el is adunk 

A válaszadók 26 százaléka iskolakezdés előtt szeretne túladni gyermeke feleslegessé vált, megunt vagy kinőtt iskolai dolgain. A Vaterán ebben az időszakban a kategórián belül leggyakrabban eladásra kínált termékek az iskolatáska (70%), a tornaruha, tornacipő, váltócipő (53%) és a tornazsák (30%). Ezek jellemzően egybeesnek a használt árukat kereső vásárlók igényeivel: 18 százalékuk keres használtan iskolatáskát, 13 százalékuk tornaruhát, tornacipőt, váltócipőt, 14 százalékuk pedig tornazsákot.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port.  A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.

2024. november 20. 19:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59