Munkaerőpiac és toborzás 2018-ban
A jövő évben várható néhány – részben törvényi – változás, amely nagy hatással lesz a munkaerőpiac jövőjének alakulására. A profession.hu három kritikus területet jelölt meg, melyre időben fel kell készülnie a vállalatoknak és az álláskeresőknek egyaránt. Mostani előrejelzésében ezekre hívja a fel a piaci szereplők figyelmét.
I. Szigorodó adatvédelmi szabályozás
Az egyik legfontosabb befolyásoló tényező a 2018 májusától életbe lépő új Uniós Adatvédelmi Irányelv. Az adatvédelmi szabályok szigorításával minden cégnek felül kell vizsgálnia az általa kezelt személyes adatokat és hozzájáruló nyilatkozatok tömkelegét kell kitöltetnie. Ez egyrészt rengeteg adminisztrációs és papírmunkát eredményez, másrészt alapjaiban változtatja meg a toborzás folyamatát, hiszen a jövőben lesznek olyan csatornák, melyeken keresztül csak akkor lehet valakit felkeresni, ha az érintett előre nyilatkozott arról, hogy személyes adatai kifejezetten ilyen célból is felhasználhatók. Az Irányelv meglehetősen szigorú: nemzetközi piacon jelenlévő cégek esetében anyavállalati felelősségvállalást követel meg, és akár 10 millió eurós vagy az árbevétel 2 százalékával megegyező pénzbírságot helyez kilátásba. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy minden szereplőnek alaposan felül kell vizsgálnia a meglévő adatbázisát és a toborzási stratégiáját.
„ A Profession.hu működési folyamatait úgy alakítottuk ki, hogy azok már most is megfelelnek a tavasszal életbe lépő szabályozásnak. Ez alapján arra számítunk, hogy felértékelődik adatbázisunk, ugyanis itt a munkakeresők már a folyamat legelején hozzájárultak az adataik álláskeresési célú felhasználásához, így a jövőben a partnereink még inkább támaszkodhatnak majd erre” – nyilatkozta Martis István a Profession ügyvezető igazgatója.
II. Még több figyelmet kell a toborzásra fordítani
A tapasztalatok azt mutatják, hogy nagyon sok ¬főleg szolgáltatóiparban tevékenykedő üzlet – azért húzza le a rolót, mert nem talál megfelelő munkaerőt. Ugyanakkor sok esetben tapasztalható, hogy a vállalkozások egy része nem hirdet, nem toboroz, nem keres hatékonyan.
”Az a munkáltató lesz sikeresebb, aki hamarabb felismeri, hogy jelen munkaerőpiaci helyzetben nem lehet ölbe tett kézzel várni a megfelelő jelentkezőre, hanem proaktívnak kell lenni, pénzt és időt kell fektetni a toborzásba. Érdemes a cégvezetőknek a toborzás hatékonyságára vonatkozó méréseket bevezetni a stratégiai folyamataikba. Így látni fogják, hogy többszörösen megtérül, ha a cég szakértőkre bízza és kiszervezi a teljes kiválasztást.” – mondta Szigeti Nikoletta a Profession Services toborzási szakértője.
III. Az átképzés szerepe már rövid távon is érzékelhető lesz
A robotika egyre növekvő szerepe várhatóan rövidtávon, akár már jövőre megmutatkozik. Ennek első látható jele valószínűsíthetően az ipari gyártás-termelési szektorban lesz. A robotok egyre növekvő tudása és megnövekedett hatékonysága, valamint a humán munkaerő drágulása miatt a szektor szereplői várhatóan egyre bővülő robotikus megoldásokat alkalmaznak majd. Bármelyik következik is be, a felszabaduló munkaerőnek köszönhetően enyhülhet a jelenlegi túlfeszített létszámhiányos állapot az egyéb gyártási-termelési területeken. Részben ez a folyamat is azt mutatja, hogy a speciális szaktudás egyre megbecsültebb lesz. Az élethosszig tartó tanulás talán sosem volt ilyen fontos, mint napjainkban. Ezért is erősödnek az átképzésre szakosodott piaci szereplők, amiknek szerepe még tovább feljebb fog értékelődni.
Kapcsolódó cikkek
- Év végén ingyen dolgoznak a nők?
- Az egyik legjobb munkahely a Profession.hu
- Átfogó körkép született a legkelendőbb munkavállalói készségekről
- Újabb rekord: a harmadik negyedévben több mint 35.000 állást hirdettek meg
- Humán vs. Robot – ideje felébredni!
- Akik helyett a pénz dolgozik
- A túlbuzgóságot fogadják el legnehezebben az Y generációtól a tapasztaltabb kollégák
- A munka világára készíti fel a női hokisokat a GE
- Munkaerőpiac: kíváncsi munkavállalót keresnek a cégek, növekszik a kreatív kompetenciák szerepe
- A legjobb munkaerőt vesztik el azok a cégek, akik nem figyelnek az ügyfélélményre
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.