Mi kell a digitális jól-léthez?
Fontos erény az önbizalom, de csak akkor, ha megfelelő önismerettel párosul. Így van ez a digitális írástudás területén is. A nemzetközi ECDL Alapítvány Európában, Indiában és Szingapúrban végzett felmérést a digitális készségekről – a tanulságok a magyar munkáltatók és munkavállalók számára is több mint megfontolandóak.
Az ECDL Alapítvány Perception & Reality felmérése is bizonyítja: az önismeret olykor csalóka lehet. Ilyen szempontból a munkáltatóknak is kockázat, ha a munkavállalók digitális kompetenciáit csak „önbevallás” alapján ítélik meg. Az ECDL Alapítvány felmérése alapján – melynek módszertanát és fontosságát a CEPIS, az Európai Professzionális Informatikai Társaságok Tanácsa is kiválóra értékelte – hatalmas különbség van a felhasználók önértékelés szerinti digitális kompetenciája és tesztekkel igazolható, valódi ismeretei között. Az ausztriai vizsgálat szerint például a felmérésben részt vevők 94 százaléka átlagosra vagy annál sokkal jobbra értékelte magát – míg a makacs tények szerint csak 39 százalékuk ugrotta meg a követelményeket.
Ugye hogy senkinek sem jó, ha ez már éles helyzetben, egy munkahelyi szituációban derül ki? Az Európai Bizottság iniciatívája hangsúlyozza, hogy napjainkban a digitális írástudás azonos fontosságú, mint az írás-olvasás és számolás képessége. Nincs ez másként Magyarországon sem, ahol a kormányzat is tudatában van annak, hogy az állampolgárok jól-létéhez a digitális jólét elengedhetetlen.
A kormányzat Digitális Oktatás Stratégiájával összhangban a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) mindent elkövet a lakosság digitális írástudás szintjének emeléséért. Sokan az ismereteik, az igényeik vagy az infrastruktúra hiányosságai miatt eleve nem jutottak hozzá eddig a digitális léthez szükséges tudáshoz – de még a „digitális bennszülöttek” korosztályában sem egyértelmű a digitális írástudás. (A „bennszülötteket” tanító tanárokról nem is beszélve… - nekik külön is kínálnak megoldást.)
Az NJSZT célja, hogy – akár a gamifikáció eszközeivel, akár tudományos felmérések támogatásával – felhívja a döntéshozók és a lakosság figyelmét az önértékelés és valóság közötti különbség veszélyeire. A hibás percepciót feloldó egyik legjobb megoldás az, amit összefoglaló néven ECDL-nek nevezünk: döntő fontosságúnak tartják, hogy a digitális írástudás évtizedek óta jelenlévő, de folyamatosan – az infokommunikációs fejlődéssel lépést tartva - naprakész rendszere, az Európai Számítógép-használói Jogosítvány méltó helyet kapjon a jövőben – mert a jövőhöz egy nemzetközileg elfogadott rendszer a legstabilabb alap.
Hazánkban eddig félmillióan csatlakoztak az ECDL rendszeréhez, az ECDL bizonyítvány számos munkakörben ajánlott és/vagy szükséges. Az üzleti szektorban például az IT Services Hungary, a Focus Consulting Kft., az állami szektorban többek között az Oktatási Hivatal tartozik azon intézmények közé, ahol a munkavállalóknak szükséges vagy előny az ECDL bizonyítvány. De a jó példák között említhetnénk a Magyar Tudományos Akadémia Titkárságát éppúgy, mint a Kiszombori Szociális és Gyermekjóléti Intézményt.
Az NJSZT a múlt év végén akkreditálta a KKM Oktatási és Rekreációs Kft-t, mint ECDL-vizsgaközpontot, amely a Külgazdasági és Külügyminisztérium munkatársait oktatja és vizsgáztatja majd ECDL modulokból. A képzésen való részvételt és a vizsgázást a munkahely támogatja.
A munkakeresők és munkavállalók igényeik és lehetőségeik szerint válogathatnak az ECDL rugalmas modulrendszerében, melyek nemcsak az informatikai alapokat érintik, de az olyan, legkorszerűbb területeket is, mint az IT biztonság.
Az ECDL segít, hogy az önértékelés és a valóság közelítsen egymáshoz. Hogy az önbizalmunk erősödjön, s önértékelésünk reális alapokon nyugodhasson, bizonyítsuk ismereteinket az ECDL a hazai és az európai munkáltatók számára is hiteles bizonyítványaival!
Kapcsolódó cikkek
- Nekem 8(bit) – új helyszínen a legendás retrógépek tárlata
- Kovács Győző kalandozásai Informatikában
- A cégvezetők többsége optimista, mégis stagnálhatnak az IT fejlesztések
- Jánosi Marcell táblaavató
- Közös oktatási projektet valósít meg a PTE és az NJSZT
- Félelem és Védelem – konferencia az IT biztonságról
- Biztonságtudatosság újratöltve
- Logikus gondolkodást és csapatmunkát várnak el a cégek a kezdő programozóktól
- Örülj a változatosnak! – új tanév, új kihívások
- Nekem 8(bit) – kiállítás egy nemzedék kedvenc számítógépeiről
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.
A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját
Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.