Kedvező piaci dinamika a hazai vállalatértékesítési és felvásárlási piacon
Ugyan az elmúlt évben a közép-kelet-európai régióban és Magyarországon is bizonyos mértékben csökkent a tranzakciós aktivitás az M&A piacon, azonban a gazdasági növekedés és alacsony forrásköltségek továbbra is kedvező környezetet biztosítanak a tranzakciók megvalósulásához – derül ki a Deloitte új tanulmányából.
A 2017-es évben 376 tranzakciót bonyolítottak a régióban, amely 7 százalékos csökkenést mutat a tavalyi évhez képest. A nyilvános adatok alapján a legnagyobb összegű felvásárlások a távközlési és a pénzügyi szektorban valósultak meg. Az ingatlanpiac sikeres évet zárt, több új befektető is megjelent Magyarországon.
A telekommunikációs és a pénzügyi szektor ügyletei mozgatták a piacot
Továbbra is a cégértékesítések több mint 60 százaléka Lengyelországban és Csehországban történik, a két legnagyobb piacon. A 2017-es évben jelentős mértékű visszaesés volt tapasztalható a horvát és szlovén piacokon, míg Bulgária és Románia tovább tudott növekedni a tranzakciók számát tekintve. A szektorok közül továbbra is a fogyasztói szegmens és az ipar a legaktívabbak, melyek együttesen közel 45 százalékát adják a régiós tranzakcióknak.
„A közép-kelet-európai trendekhez hasonlóan, a hazai tranzakciós piacon is csökkenés tapasztalható. A válságot követően Magyarországon az 5 millió dollár összértéket meghaladó tranzakciók száma évi 30-35 között alakult. A múlt évben például 25, 2016-ban pedig 29 tranzakciót zártak a befektetők” – mondta el Bíró Balázs, a Deloitte Magyarország pénzintézetekért felelős vezetője.
A tavalyi év publikusan elérhető tranzakciói közül a telekommunikációs szektorban történtek a legnagyobb összértékű felvásárlások. Egy kockázati tőkealap, a CEE Equity Partners vásárolta meg több mint 200 millió euróért az Invitel Csoportot korábbi tulajdonosától, a Mid Europa Partnerstől. Ehhez az akvizícióhoz fűződik az elmúlt év egy másik meghatározó tranzakciója is, amely során a CEE Equity Partners tovább is értékesítette az Invitel lakossági és kisvállalati üzletágát a Digi Távközlési Zrt.-nek 141 millió euróért.
A telekommunikációs tranzakciós piac további élénkülését mutatja, hogy 2018-ban is már megvalósultak nagyobb ügyeletek, ilyen például a Telenor teljes KKE régiós operációjának a cseh PPF Csoport által történő felvásárlása, vagy akár a Liberty Global német, román, cseh és magyar operációjának eladása a Vodafone számára.
A telekommunikációs szektor mellett mozgalmasnak bizonyult a pénzügyi szektor is, amelyhez köthető például a Netrisk Biztosítási Alkusz Zrt. eladása. A lengyel székhelyű kockázati tőkealap, az MCI Capital vásárolta meg a vállalatot közel 57 millió euróért, amelyet az Enterprise Investors értékesített.
A kockázatitőke-befektetők aktivitása továbbra is töretlen, Magyarországon 2017-ben a tranzakciók közel 20 százalékában pénzügyi befektető hajtott végre akvizíciót.
2017 - az ingatlanpiac sikeres éve
2017 a magyar ingatlanpiac kimagaslóan sikeres éve volt. Miközben a hazai GDP 4 százalék körül növekedett és a finanszírozási költségek is történelmi mélypontra csökkentek, az ingatlanpiac külföldi és hazai megítélése is jelentősen javult.
Összességében a kereskedelmi ingatlanok befektetési volumene ismét megközelítette a 2 milliárd eurót, ami kimagasló eredménynek tekinthető. Több új befektető is belépett a hazai ingatlanpiacra olyan jelentős volumenű és komplex tranzakciókkal, mint például az Aréna Plaza értékesítése (vevő: NEPI Rockcastle) 275 millió euró összértékkel.
A hazai ingatlanpiac kiegyensúlyozott fejlődéséhez nagymértékben hozzájárult a külföldi és hazai befektetők kiegyensúlyozott versenye. A Deloitte tanulmányában megvizsgálta egy általa összeállított kiskereskedelmi, iroda és szálloda ingatlanokat tartalmazó elsődleges (prime) ingatlan-portfólión, hogy miként alakultak az adott ingatlanszegmensekre vonatkozó bérleti bevételek, nettó működési eredmények, a realizált értéknövekedések, illetve teljes éves hozamok. Ez alapján látható, hogy az ingatlanalapok ugyan egyre vonzóbb befektetési célponttá váltak az egyéb befektetési lehetőségekhez, például az államkötvényekhez, részvényekhez képest, ugyanakkor - részben a szabályozó által előírt magas likvid hányad miatt, részben az ingatlanalapokban lévő ingatlanok gyengébb jellemzői (kor, minőség és elhelyezkedés) révén – az ingatlanalapok nem tudtak lépést tartani az egyedi, elsődleges (prime) befektetések által elért hozamokkal.
A várakozások a piaci hozamok csökkenése tekintetében jelentősen eltérőek. A Deloitte előrejelzése szerint az ingatlanértékek stabilizálódása várható, míg középtávon, ha a jelentősebb turbulenciák el is kerülik az ingatlanszektort, a finanszírozási költségek növekedésével számolni kell.
A tanulmányról
A Deloitte Magyarország második ízben jelentkezik a hazai piacot vizsgáló M&A piaci kitekintőjével. A tanulmány a vállalattulajdonosok, cégvezetők, valamint potenciális befektetők számára egy könnyed összefoglalót nyújt a vállalatértékesítési és felvásárlási piac helyzetéről és aktualitásairól pénzügyi, jogi és egyéb területek tekintetében.
Kapcsolódó cikkek
- Deloitte IFRS-felmérés: jelentős változások az előző évhez képest
- Messze lehagyják a versenytársaikat az informatikát átszervező vállalatok
- Közép-Európa legjobbjai közé választották a Magyar Telekom fenntarthatósági jelentését
- Változott a hangulat, egyre többen bíznak az önvezető autókban
- Pozitívan látják helyzetüket a középvállalatok
- Európa új tigrisei
- Az agilitás létfontosságú a kkv-k életben maradásához
- Új partner vezeti a Deloitte Technológiai tanácsadás üzletágát
- Optimizmus és digitális szemléletmód jellemzi a régió legnagyobb vállalatait
- Itt a költségcsökkentési stratégiák új generációja
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.