Mivel nyerhető meg az informatikai háború?
A versenyképesség olyan szinten meghatározó a mai turbulens környezetben, korunk informatikai fejlettségére visszavezethetően, hogy csak kapkodják a fejüket a menedzserek. A legnehezebb feladatuk a lehető legjobb információhalmazzal dolgozni, kihalászni azokat az adatokat, amik alapján a legjobb döntést tudják meghozni. Ehhez pedig az irodai munkafolyamatok mérésére van szükség, ami az informatikai háború megnyeréséhez szükséges sikeres stratégia egyik fő eleme. A MOTIMENT szakemberei szerint ez alapvetően meghatározza egy cég, végső soron pedig egy ország versenyképességét.
Az eleinte évszázadokban mérhető technológiai fejlődés kiugrásait idővel már évtizedekben mértük, majd években, pillanatnyilag szinte naponta jelenik meg olyan újdonság, ami akár újabb mérföldköve lehet a világ innovációjának. Ezek alapján feltehetjük a kérdést, hogy van-e informatikai háború? Mészáros Zsolt, a MOTIMENT Kft. kutatás-fejlesztésért felelős ügyvezetője és Nógrádi György biztonságpolitikai szakember egyetértenek abban, hogy ez már nem kérdés, van. A kérdés inkább az, hogy a sikeres háborúhoz, a sikeres stratégiához, az esetleges győzelemhez mi kell, mit tehetünk hozzá akár cégszinten, akár geopolitikai szinten?
„Teljesen mindegy, hogy milyen irányelv mentén rendezünk sorba különböző elemeket, lényeg az, hogy a végén képesek legyünk toplistába rendezni vezetőként azokat. Én ebben hiszek. A módszertanunkkal objektíven priorizáljuk a vezető részére gyakran „szabad szemmel” nem látható, legnagyobb veszteségű TOP 5 tartalékot, és azokat elemeire bontjuk úgy, hogy értelmezhetők legyenek és tényalapú döntések alapjává váljanak. Létszámtól és a folyamok komplexitásától függően minden projekt mérésének eredménye más-más toplistát eredményez, alkalmazásával 20-30 százalékos hatékonyság javulás érhető el” – mondja Mészáros Zsolt.
„A jelenlegi korszak az informatikai hadviselés korszaka, hiszen az adatok értékesek, az adatokért küzdelem folyik, ez a közös a geopolitikában és az informatikában folyó „háborúkban”. A háborúban meghatározó a fül, tehát a hírszerzés és ez évszázadok óta így van; az információ ereje pedig az informatikai szektorban is fellelhető. Sőt!” – emelte ki Nógrádi György.
Montecuccoli, olasz származású császári hadvezér szerint a háborúhoz három dolog kell: pénz, pénz, pénz. Az informatikai háború megnyeréséhez a sikeres stratégia fő elemei a MOTIMENT szakemberei véleménye alapján: munkafolyamat-mérés, digitalizáció, automatizálás, robotika (quick patch) és a Big Data adta lehetőségek kihasználása.
Az ipar forradalom 4.0, (ahol a robotikai megoldások térnyerése a kihívás) kéz a kézben jár a nagyon fejlett IT megoldásokkal, amelyekkel minden cégnek számolnia kell. Az idő a fő ellenség, mert a hagyományos fejlesztések egyszerűen nem tudnak végig futni, olyan gyorsan jön ki egy új technológia vagy igény. A quick patch megoldások az agilis fejlesztési módszerből következnek, gyakorlatilag azt teszik lehetővé (robotika), hogy kipróbálja egy cégen belüli üzleti oldal azt, amire vágyik és úgy gondolja, hogy a piacnak kell. Amennyiben ezt gyorsan ki tudja próbálni, pl. egy robotikai megoldás segítségével, akkor hamar beigazolódik, hogy arra szüksége van a piacnak vagy nincs. Megéri valamit gyorsan elkészíteni 80 százalékosan, tesztelni azt egy béta verzióban mielőbb, mert így hamar teret lehet nyerni egy új piacon. Jó tanács lehet az informatikának, hogy próbálja meg magához ragadni a kezdeményezést és inkább ő irányítsa a quick patch megoldásokat, addig a kb. 1,5 - 2 évig, amíg a nagyobb rendszerváltoztatás elkészül. Mert ez kizárólag a versenyképességet szolgálja, és kárt nem okoz.
Bár a robotikának több szintje van, a legegyszerűbb, leggyorsabb, összességében ár-érték arányban a legjobb megoldást sokszor a mikroveszteségek kiiktatásával lehet elérni. Például egy általános irodai szoftverrel támogatott, de a lényeget tekintve CORE rendszerben zajló folyamatban – a visszamérések alapján – évi 250 órányi munkát váltottak ki a MOTIMENT módszertan segítségével egyetlen beavatkozási pont robotizálásával. A megvalósítás befektetés oldalon 1 óra 40 perc programozói munka volt, és összesen 35 perc szakmai „kérdezz-felelek-jóváhagyok” a különböző kulcsfelhasználókkal és vezetőkkel; a megtakarítás pedig több mint 1 millió forint volt éves szinten. A tapasztalatok azt mutatják, hogy akár már egy kétezer fős cégnél is 20-50 ezer-féle (!!!) rejtőzködő, káros adminisztráció (mikroveszteség) lehet az irodai folyamtokban.
Kapcsolódó cikkek
- A Fujitsu növeli a ServiceNow ügyfeleknek kínált értéket
- A CODECOOL „Tanulj meg kódolni!” kampányt indít
- One Ingram: az IT szektor hatékonyságnövelő újdonságai egy helyen
- Messze lehagyják a versenytársaikat az informatikát átszervező vállalatok
- Több nőt az IT szektorba!
- Júliusban indítja pályakezdő programját a Lufthansa Systems Hungária
- Cipőfűző bekötése helyett kódolás?
- Győző győzött - új helyszínen az NJSZT tárlata
- Az Ipar 4.0-tól a blockchain-en át a sztratoszférába
- Rendelhető a Fujitsu és a NetApp közös NFLEX-megoldása
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.