(Privát) felhőben az igazság

forrás: Prím Online, 2018. augusztus 8. 10:11

Melyik éri meg jobban, a privát vagy a nyilvános felhő? Ez a kérdés gyakran foglalkoztatja az IT-döntéshozókat, és a legtöbbször rövid gondolkodás után a publikust szavazzák meg nyertesnek, hiszen az szinte azonnal igénybe vehető átlátható, óradíjas elszámolásban. A SUSE szakértői szerint azonban érdemes alaposabban megvizsgálni a kiadásokat és a megtérülést, mivel kellemes meglepetések lapulhatnak a privát felhőben, különösen a nagyobb méretű szervezetek számára. Egy felmérés alapján pedig akár emberi erőforrást is tudnak spórolni vele.

Gyakori vélekedés a privátfelhő-környezetekkel kapcsolatban, hogy kiépítésük és működtetésük költséges, ezért a vállalatok jobban járnak a nyilvánosfelhő-szolgáltatásokkal. Ha megvizsgáljuk, mi minden szükséges a magánfelhők kialakításához, érthető, miért jutnak sokan a fenti következtetésre. Alapfeltétel ilyen esetben a saját adatközpont, szerver- és hálózati hardverekkel, szoftverekkel, szekrényekkel, kábelezéssel, áramellátással és internetkapcsolattal, illetve az infrastruktúrát telepítő, kezelő és karbantartó informatikai személyzettel. Ezek pedig mind komoly költségekkel járnak.

 

Pénz beszél

A felhőt márpedig éppen az alacsonyabb költségek miatt kedvelik. A SUSE 2017-ben, 1400 IT-döntéshozó részvételével végzett felmérése alapján a szervezetek 61 százalékánál a kiadások mérséklése miatt esett a választás a felhőre. Egy másik kutatás szerint ugyanakkor a kapcsolódó költségeket a vállalatok háromnegyedénél nehezen látják át és kezelik.

 

Elsőre ez utóbbi is egyszerűnek tűnhet, különösen a nyilvános felhő esetében: a vállalatok szinte azonnal létrehozhatnak felhőszervereket a nyilvános szolgáltatóknál, és óradíjas árazásban működtethetik azokat, míg adataikat szintén a felhasznált mennyiség alapján fizetve tárolhatják a felhőben. Ráadásul mindehhez rengeteg különféle szoftver és virtuális hálózati eszköz közül válogathatnak a szolgáltatónál.

 

A szolgáltatások és költségek azonban könnyen kicsúszhatnak az irányítás alól. Az egyszer létrehozott, majd napi 24 órában, a hét minden napján, évi 365 napon át futtatott szerverek óradíja összeadva komoly summát tesz ki. Emellett szinte minden vállalatnál óriási mennyiségű adatot halmoznak fel, és amit feltöltenek a felhőbe, az általában ott is marad, így a végén sok terabájtnyi adat tárolásáért fizetik a súlyos összegeket.

Az elvesztegetett felhő

A RightScale elemzése szerint a nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra költött összeg mintegy 35 százaléka feleslegesen kidobott pénz, mivel az adott szolgálatások egy részét csak bizonyos ideig használja a szervezet. Nem csoda, ha a vállalatok 58 százalékánál szerepel az idei tervek között a felhőre fordított költségek optimalizálása. Ehhez arra van szükség, hogy a vállalat szigorú ellenőrzéseket végezzen, és alaposan szemmel tartsa a használatban lévő erőforrásokat.

 

Ez alapján a nyilvános felhő valóban okos választás az olyan kisebb és közepes méretű vállalatok, illetve a startup cégek számára, amelyeknek kezdetben kevés szerverre és erőforrásra van szükségük, majd a későbbiek folyamán minimális befektetéssel, rövid idő alatt szeretnék növelni a kapacitásukat.

 

A nagyvállalatok esetében azonban mások a preferenciák. Természetesen számukra is fontos a skálázhatóság, egy bizonyos határon túl azonban jobban megéri saját privát felhő építésébe befektetni egy nagyobb összeget, ha komoly teljesítményű szervereket igénylő alkalmazásokat kívánnak futtatni állandó rendelkezésre állással. Az OpenStack Foundation szakembere szerint a fordulópontot az idő vagy a felhasználók száma határozza meg: amennyiben olyan alkalmazást futtatunk, amelynek életciklusa 12 hónapnál hosszabb, vagy nagy számú felhasználó veszi igénybe a megoldást, akkor a privát felhő a logikus megoldás.

 

Gyors megtérülés

A Forrester Research a tavalyi év során készített egy felmérést a SUSE OpenStack Cloud privátfelhő-platformot használó szervezetek körében, amelyből kiderült, hogy a nagyvállalatok átlagosan fél éven belül érzékelik befektetéseik megtérülését. A válaszok összesítése alapján a ROI megdöbbentően magas, 380 százalékot mutatott. 

 

Ráadásul a SUSE OpenStack Cloud olyan mértékben hatékonyabbá tette a belső IT-részlegek működését, hogy átlagosan két, teljes munkaidőben foglalkoztatott alkalmazottat irányíthattak át másik területre ahelyett, hogy a privát felhő karbantartásának rutinszerű feladataival kellett volna foglalkozniuk. A fejlesztői csapatok munkájában szintén komoly hatékonyságnövekedést tapasztaltak, ami átlagosan két és fél developer szakember pluszmunkájával ért fel.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01