A vállalati IT szervezetek nincsenek felkészülve a digitális átalakulásra
A vállalati IT szervezetek túlnyomó többsége jelenleg nem képes arra, hogy a digitalizáció motorjává váljon. Ezt mutatta ki az IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó cég német nyelvterületen végzett felmérése.
A Németországban, Ausztriában és Svájcban megkérdezett 190 vállalati döntéshozó 96 százaléka arra számít, hogy az IT szervezet jelentősége nagyon megnő az elkövetkező három évben. Pillanatnyilag azonban a válaszolók 77 százaléka szerint náluk az IT pusztán technikai feladatokat lát el.
A döntéshozók azt várják az IT-szervezettől, hogy 2-3 éven belül a többi szakterület üzleti partnerévé váljon. „Ehhez a vállalati IT szakembereknek át kellene látniuk az üzleti folyamatokat, össze kellene hangolniuk a vállalat minden informatikai tevékenységét” – ismerteti a követelményeket Tanács Zoltán, az IFUA Horváth & Partners partnere, az informatikai tanácsadási terület magyarországi vezetője.
Mint mondja, az IT-szervezetnek proaktív módon kellene segíteni a társosztályokat az üzleti folyamataikkal kapcsolatban, felkutatva azt, hogy milyen innovatív technológiákkal lehetne azokat támogatni. Ez a meglévő kompetenciákkal többnyire nem lehetséges, az IT területeknek erősíteniük kell az új, digitális kompetenciáikat. A technológia gyors fejlődése és a szakemberhiány miatt ugyan nem lehet mindent belül felépíteni, de ha az IT erős szállítómenedzsment képességgel rendelkezik, akkor a szükséges külső szakértőket mindig hatékonyan az üzlet szolgálatába tudja állítani.
A digitális átalakítás megkívánná, hogy az IT ügyfélbarát szolgáltató szervezetté váljon, de a felmérés kimutatta, hogy jelenleg ez csak minden tizedik cégnél van így. Ugyanilyen arányban mondták a vállalatvezetők, hogy náluk az IT képes rugalmasan reagálni a különböző szakterületek igényeire.
Mindössze a vállalatok 6 százalékánál fordul elő, hogy az IT proaktív módon dolgoz ki innovációkat a többi szakterületnek. Így nem meglepő, hogy német nyelvterületen a vállalatok 61 százalékánál a különböző szakterületek is fejlesztenek informatikai megoldásokat a maguk számára.
„Magyarországi ügyfeleinknél is egyre gyakrabban azt tapasztaljuk, hogy az üzlet képtelen bevárni az IT-t és igyekszik maga választ találni a fejlesztési igényeire” – ismerteti az itthoni helyzetet Tanács Zoltán. Így épülnek fel az „árnyék IT” megoldások, így nő egyre a felhő használata, sokszor a vállalati IT tudta nélkül.
Az ügyviteli és üzemviteli informatika (IT – OT vagy Process IT) kapcsolata, együttműködése vagy éppen szétválasztása a mostani IT vezetők számára az egyik legnagyobb kihívást jelentő kérdés. „A CIO-k előtt két út áll. Az egyik az, hogy „előremenekülnek”, és egyfajta Chief Digital Officerként (CDO) vagy a CDO technológiai szakértőjeként a teljes vállalati digitalizáció hajtóerejévé válnak, és egészséges feladatmegosztást alakítanak ki az ügyviteli és az üzemviteli IT között. A másik az, hogy egyre inkább jelentőségüket vesztik, mert még jobban elszakadnak a digitális natívok által vezérelt üzlettől és hagyományos üzemeltetési feladataik nagy részét profi külső szolgáltatók veszik át” – figyelmeztet az IFUA Horváth & Partners szakembere.
Kapcsolódó cikkek
- Így élünk ma együtt a digitalizációval
- Mintegy százezer informatikai eszközt kapnak iskolák
- Önvezető autók: a felhasználók guruló hálószobát és irodát szeretnének
- Messze lehagyják a versenytársaikat az informatikát átszervező vállalatok
- Mi kell a digitális jól-léthez?
- Digitalizáció, a túlélés záloga
- A cégvezetők többsége optimista, mégis stagnálhatnak az IT fejlesztések
- A hibrid IT kulcsa az összehangolt üzleti és informatikai stratégia
- A vállalatok küzdenek a digitalizációval
- 5 milliárd forint a Digitális Jólét Program Hálózat fejlesztésére
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.