Magyar big data megoldás állja útját az afrikai fertőző betegségeknek
Az egészségügyi innovációkkal foglalkozó világszervezet, a PATH és a budapesti Starschema Kft. együttműködésének köszönhetően ősszel kezdte meg működését az az integrált információs rendszer, amelynek segítségével előre jelezhetők a járványok és minden eddiginél pontosabban nyomon követhetők a tömeges megbetegedések. A fejlesztést elsőként Zambiában, Szenegálban és Etiópiában alkalmazzák a malária terjedésének megfigyelésére.
A digitális technológiákra épülő tudományos előrejelző módszerek egyre hatékonyabb eszközöket biztosítanak a fertőző betegségek elleni küzdelemhez. A hatalmas mennyiségben rendelkezésre álló egészségügyi információk összegyűjtése és elemzése, vagyis a big data hasznosítása nagyobb esélyt kínál a megelőzéshez és jobb feltételeket teremt a gyógyításhoz. Remek példát szolgáltat erre Zambia, amelynek déli részén ezeknek a módszereknek az alkalmazásával 2014 és 2017 között 85 százalékkal sikerült csökkenteni a maláriás megbetegedések számát.
Egy hasonló elveken alapuló integrált rendszer összeállítása érdekében fogott össze ez év elején a Starschema Kft., Magyarország vezető big data cége és a PATH. Egy olyan alkalmazás elkészítése volt a cél, ami egy felületen keresztül teszi elérhetővé a különböző fertőző betegségekkel kapcsolatos adatokat, és modern elemzési eszközöket biztosít feldolgozásukhoz.
A rendszer alapvetően az ENSZ egészségügyi szervezete, a WHO által létrehozott DHIS2 (District Health Information System) nyitott adatbázis-platformban tárolt információkat használja: orvosi vizsgálatok és kezelések eredményeit, kórképeket, laborleleteket, valamint a páciensek adatait a világ minden tájáról. Ezeket főként a helyi orvosok és egészségügyi dolgozók rögzítik napi rendszerességgel. A DHIS2 mellett az alkalmazás az egészségügyi létesítményekre (kórházak, rendelők, stb.) vonatkozó információkat, térképi adatokat és olyan egyéb adatforrásokat aggregálja, amelyek a PATH elemzéssel foglalkozó szakértőinek munkáját segítik.
„A közös fejlesztőmunka eredményeként létrehozott alkalmazás lehetővé teszi a szakemberek számára, hogy egy felületen kövessék a betegségek terjedését, megbirkózzanak a sokszor többmilliós rekordszámú adathalmazok elemzésével, és meghatározzák azokat a kritikus régiókat, ahol megelőzésre vagy beavatkozásra van szükség. Mi ehhez nyújtottunk programozói, elemzői és technikai segítséget” – foglalta össze a projekt lényegét Földi Tamás, a Starschema ügyvezetője.
A rendszer használata nagyban bővíti a megelőzés és a kialakult járványhelyzet kezelése érdekében bevethető intézkedések körét. Ezek közé tartozik a helyszíni terepszemle és felderítés elrendelése, a korokozók terjesztéséért felelőssé tehető állatállomány vizsgálata, a helyi gyógyszerkészletek felmérése, valamint a szűrővizsgálatok, megelőző kezelések és a betegség elleni védekezéshez szükséges gyógyszerek adagolásának megkezdése. Számos lépés elképzelhető, nincsenek konzervmegoldások, mindennek alapja a megfelelő minőségű és időben érkező információ.
Fotók forrása: PATH
Kapcsolódó cikkek
- Zsebben hordozható EKG a szívritmuszavarok észlelésére
- A WIWE mobil EKG az idei Magyar Formatervezési Díj „Termék” kategóriájának nyertese
- Két magyar startup is esélyes a 25.000 eurós fődíjra
- Kötelező olvasmányok lesznek szabadon elérhetők a Mesetárban
- Távegészségügybe fektet a Getronics
- 4 magyar csapat került az európai egészségügyi startupok élmezőnyébe
- Magyar csapat a Microsoft Imagine Cup nemzetközi döntőjében
- Technológiai áttörések, amik hamarosan megváltoztatják az egészségügyet
- Kikapcsolódás a hűtőnek? - 3 dolog, amit mindenképpen tegyél meg a nyaralás előtt
- Emirates Skywards GO a mobil útitárs
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.