Szenzációs magyar régészeti felfedezés dokumentálását támogatja a Médiatanács

forrás: Prím Online, 2018. október 20. 10:07

Azonnali helyszíni forgatási költségek támogatásáról döntött a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa eheti ülésén az Újasszír Birodalom egyik határvidéki központjának feltárásához kapcsolódva, amelyre magyar régészek találtak rá a mai Irak területén. 

A testület idén is meghirdeti a Neumann János-pályázatát, amelyhez 25 millió forintot különített el magyarországi és határon túli online közszolgálati tartalmak gyártásának támogatására, valamint elfogadta a hírműsorok társadalmi sokszínűségét vizsgáló hatósági jelentést. A rádiós döntések nyomán hiánypótlással folytatódhat egy paksi helyi rádiós pályázat, valamint bírságot kap a miskolci Rádió 1 szolgáltatója.

 

Újasszír település feltárásáról forgathatnak mecenatúra-támogatással

A Médiatanács eheti döntése értelmében a Magyar Média Mecenatúra Program magyar vonatkozású, váratlanul bekövetkező események azonnali helyszíni forgatási költségeit támogató Escher Károly-pályázatának keretéből 1,73 millió forinttal járul hozzá a magyar kutatók által Kurdisztánban felfedezett újasszír település feltárását bemutató film forgatásához. Az iraki Ranya-síkságon talált lakóházak, erődfalak, sörfőző műhely és kerámiaedények ásatási munkáit hatalmas nemzetközi érdeklődés kíséri – az anyagot felhasználva Buda János tervez ismeretterjesztő filmet a régészek munkájáról. A támogatott pályázónak vállalnia kell, hogy a nyersanyaggal érvényesen pályázik majd a dokumentum- vagy ismeretterjesztő filmek gyártását támogató pályázati eljárás következő fordulójában.

 

25 millió forint pályázható online médiatartalmak gyártására

Online műsorszámok vissza nem térítendő támogatására idén is meghirdeti a testület a Neumann János-pályázatot a Magyar Média Mecenatúra Program keretében. A nyertes magyarországi pályázatokra idén is 20, míg a határon túli pályázók számára további 5 millió forintot különített el a Médiatanács. Egy pályázó ezúttal is maximum 1 millió forinttal támogatható. A pályázat célja, hogy új, értékes és eredeti közszolgálati tartalmak váljanak elérhetővé az online médiaszolgáltatások kínálatában. A négykörös pályázati eljárás első fordulójára november 15-én délig lehet jelentkezni elektronikusan. Idén is feltétel, hogy a tartalom legalább egy évig hozzáférhető legyen a befogadó online felületen. 

 

Továbbra is nagyon alacsony a nők reprezentációja a hírműsorokban

A Médiatanács elfogadta a hírműsorok társadalmi sokszínűségét – az egyes társadalmi, gazdasági és etnikai csoportok reprezentációját – vizsgáló legfrissebb, 2018 első félévére vonatkozó hatósági tanulmányt. Az érintett csoportok együttes megjelenésének aránya 15,3 százalék volt, ami 4 százalékpontos csökkenést jelent az előző félévhez képest. Az elemzett kategóriákon belül pedig az elmúlt évekhez hasonlóan a gazdaság szereplői jelentek meg leggyakrabban, összesen 38,6 százalékban. Ebben a félévben is jelentős médiafelülethez jutottak az inaktív társadalmi csoportok (27,4 százalék) – közülük ezúttal is a fiatalok és a nyugdíjasok megjelenései domináltak (53,1, illetve 45,1 százalék). A korábbi 16-ról, majd 19,9-ről 21,8 százalékra nőtt a civil szervezetek reprezentációja, ezen belül továbbra is az országos szervezetek domináltak (52,8 százalék). Az összesített egyházi adatok alapján ismét a Magyar Katolikus Egyház képviselői szerepeltek a legtöbbször (49,9 százalék). 

 

A kisebbségi szereplők 2,2 százalékos arányban jelentek meg a vizsgált műsorokban, ami megfelel a korábbi időszakok átlagának, közülük a határon túli magyarok (40,4 százalék), illetve a romák (33,3 százalék) álltak az élen. A nemek megjelenési arányai átlagosan közel négyötödös többséget mutattak a férfiak javára ebben a félévben is (78,2, illetve 21,8 százalék). A fogyatékkal élők megjelenése minden műsortípusnál elenyésző volt, összességében 0,2 százalék, azaz ez a társadalmi csoport a médiafogyasztók számára továbbra is gyakorlatilag „láthatatlan” maradt. A vizsgálat az M1, a Duna TV, a TV2, az RTL Klub, a Hír TV és az Echo TV híradóira, az ATV Híradó és Egyenes beszéd, továbbá a Kossuth Rádió 180 perc, Déli és Esti Krónika című műsorszámaira terjedt ki. A teljes tanulmány elérhető az NMHH honlapján.

 

Hiánypótlási felhívás egy paksi rádiós pályázatban, újabb bírság a Rádió 1-nek

A tanács a Paks 96,3 MHz-es helyi rádiós frekvencia kereskedelmi jellegű hasznosítására kiírt pályázatra beérkezett ajánlat alaki vizsgálata során hiánypótlásra szólította fel az egyedüli pályázó Paks FM Kft.-t. A hatósági szerződésében vállaltnál kevesebb közszolgálati, helyi közélettel foglalkozó, a helyi mindennapi életet segítő műsorszámot, illetve magyar zenét sugárzott a Rádió 1 a miskolci vételkörzetében egy július közepén vizsgált adáshéten, továbbá nem tett közzé nemzetiségi vagy kisebbségi műsorszámot, ezért a testület a rádió szolgáltatóját 75 ezer forint bírság megfizetésére kötelezte. A Médiatanács a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól

A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.

2024. november 24. 13:58

Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson

A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.

2024. november 24. 12:02

Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone

A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.

2024. november 24. 10:24

EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere. 

2024. november 23. 17:11

Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra

Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.

2024. november 23. 15:34

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36