Egyszer használatos honlap

A Tv2 sztárjait teszi az ablakba

Gréczi Emőke, 2000. december 13. 21:38
Médium a médiumban. Vagy hogy van ez? Van értelme olyan szolgáltatást felpakolni az internetre, amelyik alapesetben a nagyközönség számára sokkal könnyebben, gyorsabban és nem utolsósorban olcsóbban elérhető?
Az elektronikus média, elsősorban a televízió, napjaink legnagyobb hatású hírközlő és tudatformáló eszköze, s persze a legaktívabb pletykagyár a világ minden pontján. A televízió sztárokat avat, és a sztárcsinálók maguk is sztárokká válnak. Szinte mindenki médiafüggő, csak van, aki szégyelli bevallani. Kinek nem jutott eszébe, hogy az amerikai elnökválasztás során a mindent eldöntő floridai eredményeket csak azért hozták hosszú órákkal a szavazatok összeszámlálása után nyilvánosságra, hogy az emberek addig se kapcsolják ki a televíziót? És miért gondolják a politikai elemzők, hogy a választások végső kimenetelét - a tengerentúlon és Európában, két év múlva talán idehaza is - a televíziós spotok találékonysága dönti el? Mit tud mindehhez az internet hozzátenni, miként válhat vonzóvá a tévé képernyője előtt legtöbb időt töltő nyugdíjasok és háziasszonyok számára? Vagy egyszerű térfoglalásról, esetleg egy marketingkommunikációs eszközről van szó, amelytől a készítők sem várnak kézzelfogható és bankjegyekben számolható hasznot?

Arra már most is fogadhatunk, hogy a kérdésekre nem Magyarországon kapjuk meg a választ, mindenesetre szépen lassan minden nyomtatott és elektronikus sajtótermékünk felkapaszkodott a hálóra. Egy lendülettel végigfutva a kínálaton szembetűnő lehet, hogy a készítőknek nincs sok illúziójuk a magyar internetfogyasztást illetően, nyoma sincs az amerikai interaktivitásnak, percenként változó információáradatnak, és nem feltételezhetünk mindezek mögött egy 24 órás ügyeletet tartó méretes szerkesztőséget. Persze nem mindegy, hogy egy csatornát netán egymilliárdnyian vagy csupán néhány millióan követnek figyelemmel naponta, és hány százalékuk rendelkezik internet-hozzáféréssel.

A médiasztár mosolya

Jelen esetben a Tv2 (www.tv2.hu) internetes megjelenését vizsgáljuk, és lehet, hogy almát a körtével hasonlítunk össze, de érdemes közben figyelemmel kísérni a nyugati kereskedelmi televíziók weboldalait. Így hát máris szembetűnő, hogy míg az amerikai csatornák oldalait az események és a napi információk, addig a Tv2 honlapját a tévéműsorok és azok sztárjai próbálják vonzóvá tenni. A készítők nem vállalkoznak a tisztelt közönség információéhségének csillapítására, már ami nem a saját gyártású vagy csak itt látható műsorokra vonatkozik. Még mielőtt túl szigorúnak tűnnénk, érdemes megjegyezni, hogy mindez hajaz a német kereskedelmi televíziók (lásd például a SAT1-et) internetes megjelenésére, vagyis ebben is, nemcsak a műsorstruktúrában szembeötlő a hasonlóság. Nagy kérdés egyébként, hogy miért nézzen meg valaki egynél többször egy ilyen honlapot. A műsorkészítők iskolai végzettsége és családi állapota nem változik túl gyakran, az esti film tartalmát pedig a heti ötven forintért vásárolt műsorújságból is megtudhatjuk.

Szórakozás sárgában

A design világos, már ami a megértést illeti, hiszen a háttér első klikkre fekete, a többire pedig sokszínű, de erről később. Ahogy az utcai óriásplakátokon, itt is a legváratlanabb pillanatokban mosolygó médiasztárok bukkannak elő. Frissesség elsősorban az éppen sugárzott műsor ismertetésében tapasztalható, a címlap a Tények híranyagára épül. Persze már a címlap is mindent megtesz azért, hogy aznap az általuk adott filmet válasszák az éppen erre barangolók. És vissza a színességre: a rovatok, vagyis a műsorokat csoportosító témakörök más-más háttérrel jelennek meg. A színválasztás a legtöbb esetben logikus: a "Szórakozás" sárgában, a "Vetélkedők" kékben, a "Junior" narancsban, a "Telenovellák" pedig mi másban, mint rózsaszínben tündököl. A műsoronként, kedvcsináló gyanánt összeállított, egy kép - húsz sor ismertetőtől lényegében egyszer sem tértek el a készítők, és ezen sokszor akkor sem változtatnak, ha az abban leírtak már nem aktuálisak. Példának okáért érdemes idecitálni Stahl Judit Páratlanját, itt ugyanis a már adásba került beszélgetésekkel kecsegtetik a nézőket/olvasókat.

Gyárlátogatás

Hogyan és kik készítik a hírműsorokat? A Tények arcai közül egyedül a férfiak mutatkoznak meg. Miért? Mítoszteremtés, vagy elég, amit a női és pletykalapokban olvashatunk a többiekről? Persze az is lehet, - gondoljuk -, hogy mivel Stahl Judit és Máté Krisztina saját műsort is készít, róluk ott bővebben olvashatunk. De nem. Érdekes viszont a Newsroom, a szinte naponta látható riporterek és örökké láthatatlan szerkesztők megnyilatkozása. Egyesek terjengős, mesélős bemutatkozása, mások rideg adatokra szorítkozó közlése sokat sejttet a háttérben dolgozók személyiségéről. E sorok írója azóta máshogy néz némelyikre...

Stahlnál is Erősebb

És most vessünk néhány pillantást az interaktív megoldásokra, mert igazán ezekből látszik, hogy van-e értelme az írás elején említett könnyen hozzáférhető médiumot egy kevesek által használatos szolgáltatással összekötni. A Tv2 néhány mozgóképet pakolt fel oldalára, ezek között vezető helyet foglal el a születésnapi parti klipje. Erről nem is érdemes több szót ejteni. Érdekesebb viszont a Fórum, vagyis inkább a hozzászólások témája és tartalma. Ahol az olvasók diktálják a tempót, és választanak témát (ez az egyetlen rovat a honlapon, ahol ezt megtehetik), máris felülkerekednek a világhálót legjobban ismerő és használó, dinamikus, szókimondó fiatalok. A háziasszonyokra fókuszált műsorok innen eltűnnek, nagyobb teret kapnak a tízen- és huszonévesek lelkületéhez közelebb álló programok és nem utolsósorban azok készítői. A témáktól elvonatkoztatva is meghökkentő, hogy a hozzászólások többsége nincs valami jó véleménnyel a műsorokról, lényegesen több a kritikai észrevétel, mint a dicséret, olykor egyenesen zavarba ejtő, ahogy ledilettánsozzák (nem mocsok módon, hanem érvekkel alátámasztva) a csatorna agyonsztárolt arcait, és mindezt a demokrácia szabályai szerint meghagyják a szerkesztők. Elismerés a Tv2-nek! A Stahl és Erős topicban a konkurens tévé műsorvezetője győz kiütéssel. Amúgy a honlap is kap hideget-meleget, de hát ez egy ilyen nép, szűkmarkúan bánunk a dicsérő szavakkal. Akinek tetszik, nem érzi, hogy véleményét közölnie kellene. De akinek nem...!

Van mááásik?

A tévé arculatát megalkotó stábnak komoly információforrást jelenthet a Fórum, ahol az egyébként hallatlanul nézett Dáridó, a még mindig népszerű (?) Szerencsekerék és az ugyancsak tömegeket a képernyő elé vonzó Vad angyal lényegében nincs is jelen, miközben Jenővel teli a rovat. Vízy Andrással is, de erre biztosan nem büszke. A cég új kampánya egyébként éppen erre a rétegre koncentrál, de ez egy másik téma.

Még valami. Folyamatosan arról hallani, hogy a Tv2 stábja új honlapján dolgozik, miközben az imént ismertetett is "újként" tündököl. Ez most az, amelyen dolgoznak, vagy lesz egy még újabb?

Ébredj internettel

Az esti hírműsorok, a milliókat ígérő vetélkedők és az idősebb generációk péntek esti szórakoztatása mellett a reggeli magazinok terén folyik ádáz csata a konkurens televíziók között. A legtöbbször a Tv2 változtatta napindító adásának arculatát. Jól tudja az a tíz százalék, amelyik reggelente ezt a csatornát választja, hogy milyen komoly pozíciót foglal el az internet a Jó reggelt Magyarország! című műsorban, hiszen a két házigazda mellett két "webriporter" is helyet kap a stúdióban, akik a világhálón száguldoznak aktuális és az éppen felbukkant vendéggel kapcsolatos adatok után kutatva. Hogy mindezt menyire komolyan vették a készítők, arra remek bizonyíték, hogy még egy saját oldalt (www.jrm.hu) is kreáltak, amely egyébként szigorúan ragaszkodik az adás témáihoz. Az itt is fellelhető Fórum ugyancsak nem lép túl a webriporterek által is csak JRM-ként emlegetett magazin keretein.

A hazai tartalomkínálatot illusztrálja, hogy az aktuálpolitikai csatározások, gazdaságpolitikai kérdések aláfestéseként kizárólag a pártok lebutított honlapjait vehetik elő a webriporterek (tisztelet a kivételnek), és igazán akkor élnek, ha valami nem itthon történik. Akkor viszont nagyon.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ázsiai autóipar lehagyta digitalizációban Európát

2024. december 21. 10:22

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32