Automatizálás útján bebiztosítható az áfalevonási jog és az ellenőrzés sikeres lezárása
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2017. évben, az általa közzétett statisztika alapján összesen 156.612 adószakmai ellenőrzést zárt le, melynek eredményeképpen 211,7 milliárd forint nettó adókülönbözet feltárására került sor. A kiszabott szankciók (adó- és mulasztási bírság, késedelmi pótlék) összértéke szintén meghaladta a 200 milliárd forintot.
A korábbi időszakokhoz hasonlóan a megállapítások legjelentősebb része, 79,9 %-a áfa adónemben született. Ezen stagnáló szám eredményezi, hogy az elmúlt években és jelenleg is a legtöbb adóper megindításának az alapja az áfajogvita.
A NAV ezekben a perekben jellemzően a számlázási lánc legvégén álló, valós gazdasági tevékenységet végző, jóhiszemű nagyvállalatokon próbálja behajtani a számlázási lánc megelőző szereplői által elkövetett mulasztásokból (pl. bevallási, adófizetési kötelezettség nem teljesítéséből) eredő áfahiányt. Mindezt teszi úgy, hogy ezen jóhiszemű vállalkozások kellő körültekintésének elmaradására hivatkozással megtagadja adólevonási jogukat.
„Ezen jogvitákban azonban nehézségekbe ütközik az ügyfelek kellő körültekintésének alátámasztása, különösen akkor, ha az ügyfelek elmulasztották az általuk elvégzett partneri ellenőrzések egyes lépéseit ledokumentálni. A kellő körültekintés és ezáltal az adólevonás jogosságának bizonyítását nehezíti továbbá, hogy nincs a NAV által készített olyan lista, amely mentén az ügyfelek a partnereik ellenőrzését teljes körűen el tudnák végezni. A vizsgálati szempontokat ugyanis maga a joggyakorlat alakítja és a Kúria, valamint az Európai Unió Bíróságának döntései mentén egyre bővülnek.” – mutatott rá dr. Huszl Zsuzsanna, a Deloitte Legal adóperes csapatának szakértője.
Emellett a jelentős számlaforgalmat lebonyolító és számos partnerrel (beszállítóval) együttműködő társaságok, valamennyi partnerük időszakos levizsgálásának csak a kifejezetten erre a célra dedikált személyi állomány felvételével tudnának eleget tenni. Erre azonban sok cégnek nincs kerete, így számos beszállító partnerük megbízhatósági ellenőrzése elmarad, növelve ezzel az adómegállapítás kockázatát és a jogorvoslati eljárások sikertelenségét.
„A Deloitte Legal adóperes ügyvédeiből, valamint a Deloitte áfa és technológiai szakértőiből álló csapata által kifejlesztett és 2017-es évben piacra dobott megoldás azonban, éppen ezen vállalatoknak nyújt megoldást, azáltal, hogy automatizálta a belső ellenőrzési folyamatot a PartnerScan fantázia névre hallgató szoftver útján. A tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy a szoftvert igénybe vevő társaságok sikeresen veszik az ellenőrzési akadályokat.” - emelte ki dr. Huszl Zsuzsanna, a Deloitte Legal adóperes csapatának szakértője.
A mai gazdasági környezetben elengedhetetlen az automatizáció és a technológiai fejlődés, mely az adózást sem kíméli. Az elektronikus kapcsolattartás, az online pénztárgép, online számlázás, vagy az EKAER bevezetése után a következő terület az adóellenőrzés lehet, ahol standardizált zsinórmértékek kidolgozásával már ugyancsak automatizálhatóak egyes folyamatok, így pl. a partnerek megbízhatóságának bizonyítása, mely által az adóelvonási jog biztosítható. Ez a fejlesztés azonban már nem nehezíti, hanem könnyíti az adózók életét.
Egy megfelelően kifejlesztett szoftver nem csupán leveszi a cégek válláról az adminisztrációs terheiket, hanem egyúttal felkészíti őket egy ellenőrzésre, illetve segít a partnerek közötti választásban. Emellett a folyamatos visszaigénylő pozícióban lévő vállalkozások akár versenyelőnyre is szert tehetnek az alkalmazása által, a gyorsabban lezajló kiutalás előtti ellenőrzések okán ugyanis határidőben kaphatják vissza az áfa összegét, így tervezhetővé válik számukra annak ismételt felhasználása.
Kapcsolódó cikkek
- Elérhető a ZENworks végpontfelügyeleti csomagjának legújabb kiadása
- Erősödő fogyasztóvédelem a digitális piacokon
- Két magyar vállalkozás is szerepel a Deloitte Technology Fast 50 listán
- Fehér bot napi rendezvény a Vakok Általános Iskolájában
- Megjelentek a G DATA lakossági termékeinek új verziói
- Az Adókikerülés Elleni Direktíva hatása a cégekre
- Az új technológiák, a munkaerőpiac és a munkajog...
- A láthatatlan robotok
- Blockchain alapú megoldások a finanszírozás és a szerződések terén
- Az Európai Unió Bírósága döntött az online elérhető fotók további felhasználásáról
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.