Felhőben újjászületett informatika
A felhőinformatika Kelet-Európában és hazánkban is egyre elterjedtebb, a hozzá kapcsolódó technológiai innovációk is folyamatosan tudnak újat mutatni a szakembereknek. A magyarországi AWSome Day Budapest szakkonferencián a TC2 szakemberei és meghívott szakértői sikereken, esettanulmányokon keresztül mutatták be az új norma hasznosíthatóságát.
A felhőinformatika térnyerésével drasztikusan felgyorsult a technológia transzfer Kelet-Európába érkezése. Egy webböngészőből majdnem minden szolgáltatás ugyanúgy elérhető Magyarországon, mint Nyugat-Európában vagy az USA-ban. A cloud computing vált mára az új normává. Előreláthatólag 2020-ra a hozzá kapcsolódó költések elérik és meghaladhatják a klasszikus informatikára szánt keretet, ezáltal túllépheti a teljes IT budget 50%-át. Az Amazon Web Services Kelet-Közép-Európában is folyamatos, erőteljes éves növekedést produkál, így érthető, hogy az AWSome Day Global Series egyik állomásának idén Budapestet választotta. A magyarországi AWSome Day szakkonferencián a TC2 szakemberei és meghívott szakértői sikereken, esettanulmányokon keresztül mutatták be az új norma hasznosíthatóságát, ezen kívül bejelentették a 2019-es szakmai eseményeket is, többek között egy szakmai webinar sorozatot, amely meghatározott témákban kínál elmélyült tájékoztatást.
Nagyon felhő, adaptív működés
A gyorsabb gazdasági folyamatok, a versenyképesség agilitást igényelnek a vállalatoktól, ennek egyik informatikai leképezése a DevOps. A rugalmas változásnak kulcsa az ún. Microservice architektúra kialakítása is, ami a monolitikus rendszerek teljes átalakítása, újraírása helyett egyszerű lehetőséget biztosít az alkalmazások kialakítására és fenntartására. A monolitikus alkalmazások részekre bontása (menedzselt microservice-k) magasabb minőségű és gyorsabb fejlesztést eredményez. Az informatikai rétegekben lefelé haladva – a fizikai szerverek telepítése és üzemeltetése helyett – az ún. Serverless működés óriási terhet vesz lesz az informatikai szervezetről, kiválthatja a fizikai szerverekkel kapcsolatos folyamatos teendőket. Ezek együttese a szervezet összehangoltabb működését és az informatikai rendszerek rugalmasabb, gyorsabb változtatását segítik a gazdasági feltételekhez való alkalmazkodásban.
Felhőben újjászületett informatika
Ne hanyagoljuk el a klasszikus informatikai rendszereket, és gondoljuk át, hogyan lehet működésüket a felhőben megújítani. A VMS AG elemzése szerint a vállalatirányítási rendszereket fejlesztő német óriáscég, az SAP rendszereinek infrastruktúra költsége akár 71%-kal csökkenthető az AWS-en kialakítva, amelyhez a klasszikus IT infrastruktúrával megegyező certifikációt és támogatást biztosít. Az informatikai virtualizáció piacvezető szereplője az AWS felhőben kínál a földi környezettel megegyező licenceket, megoldásokat a meglévő szaktudás hasznosítása mellett, de migrációs feladat nélkül, kiegészítve a felhő korlátlanul skálázható infrastruktúra és platform szolgáltatásaival. A biztonságos működés egyik alapja a megfelelő adatvagyon gazdálkodás (adatmentés, archiválás). A publikus felhő piacát toronymagasan vezető AWS az adatok felhőbe mentését 99,999999999% elérhetőséggel, töredék költségen, biztonsági- és szabályozói megfelelőség mellet kínálja.
„A strukturált RDBMS és „schemaless” NoSQL adattárolás elengedhetetlen eszköze a modern IT iparnak, viszont sokszor nehézségekbe ütközik ezen szolgáltatások menedzsmentje, licencek kezelése, skálázása, a mentés-visszaállítás megoldása. Menedzselt SQL szolgáltatásokkal azonban erre is tudunk megoldást kínálni, így a legújabb fejlesztések* lehetővé teszik az automatikus skálázódást, az automatikus tárhely allokációt, és az ún. „serverless” üzemet is. A felhasználók számára emellett menedzselt NoSQL szolgáltatással** magas rendelkezésre állású, korlátlan tárhelyet, valamint gyors adatbázist tudunk biztosítani” – mondta Révész Róbert.
Informatikai biztonság, megfelelőség
„A felhőinformatikai szolgáltatások nem létezhetnének magas szintű IT biztonsági követelmények és előírások teljesítése nélkül. Mivel ez a terület kiemelten fontos a cégek életében hazai és nemzetközi viszonylatban is, azon vagyunk, hogy ezekre a biztonsági megoldásokra, mint pl. a jogosultságkezelés, titkosítás, kulcskezelés, naplózás és naplóelemzés, azonosítás, validáció és szabályozói megfelelőség minél inkább felhívjuk a figyelmet és sztenderd, beépített megoldást kínáljunk” – tette hozzá Révész Róbert, a TC2 ügyvezető igazgatója.
Ebben a témában nem feledkezhetünk meg az üzletileg kritikus rendszerek hibatűrő, nagy rendelkezésre állásáról, vagy a katasztrófa környezetek kialakításáról sem. A nemzeti és globális szabályozók bizonyos iparágakban rendelkeznek az éles üzemű és a teszt/fejlesztő/oktató környezetek szétválasztásáról, valamint a katasztrófa környezetek kialakításáról is, így a szakemberek felhívták a figyelmet – publikus felhő alapú - költséghatékony megvalósítás lehetőségére és fontosságára is.
______________
* Amazon Aurora
** Amazon DynamoDB
Kapcsolódó cikkek
- Hazai orvostechnológia startupok mutatkoztak be az Egyesült Államokban
- A délkelet-európai startupok az IBM Cloud-ot választják az innováció serkentésére
- Navigare necesse est, avagy amerikai úticélok 2019-re
- Nem csupán az információ, az érték is digitalizálható
- Budapestre érkezik az AWSome Day!
- Ahol a napi robot öröm…
- Élő legenda látogat Magyarországra
- Konferencia a pénz jövőjéről és a jövő pénzügyeiről
- A Fujitsu megszünteti a jelszóhasználat kihívásait
- Az YK2-höz hasonló krízishelyzetet is okozhat a nyári-téli időszámítás eltörlése?
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.