Mozgásban, megállás nélkül: a „nonstop IT” öt alapköve
Vállalat leállás nélkül? Folyamatosan működő és rendelkezésre álló rendszerek? A korábban elképzelhetetlennek tűnő koncepció egyre inkább valósággá válik, hiszen a szervezetek kezében újabb és újabb technológiai megoldások szolgálnak fegyverként az állásidő leküzdésében.
Számos különféle probléma gátolhatja azonban a folyamatos működést, amelyek orvoslásához különböző eszközöket kell bevetni. A „nonstop IT” kialakításához ezért átfogó stratégiára van szükség, amellyel kapcsolatban a SUSE szakértői most hasznos tanácsokkal szolgálnak.
A nonstop IT fogalma, illetve az a törekvés, hogy teljesen kiküszöböljék vagy a lehető legkisebbre csökkentsék az állásidőt nem számít újdonságnak. A hatékonyság növelését célzó szervezetek már jó ideje keresik a módszereket a nem tervezett leállások elkerülésére. Napjainkra pedig egyre több olyan új technológia és megoldás létezik, amelyek akkor is segítik a kritikus fontosságú rendszerek működtetését, ha fellép valamilyen szoftveres vagy hardveres hiba, emberi tévedés, külső támadás vagy egyéb hibaforrás.
A rendszerekre leselkedő veszélyek azonban sokrétűek, ezért a nonstop IT kialakításához olyan stratégiára van szükség, amely kiterjed a teljes infrastruktúrára és az összes folyamatra. Ennek kialakítása nem történik egyik napról a másikra: rengeteg tervezést igényel, és meg kell hozzá találni a megfelelő partnereket, akik képesek támogatást nyújtani a stabil és hibatűrő infrastruktúra kiépítésében.
Teremtsük meg a nonstop IT kultúráját!
A nonstop IT nem csak az informatikai osztály felelőssége. Hatással van a szervezet minden részlegére, az értékesítéstől kezdve a pénzügyön át az ügyfélszolgálatig. Ezért minden üzleti vezetőnek prioritásként kell kezelnie a megfelelő gyakorlatok közös kidolgozását és bevezetését. Először azokat a folyamatokat érdemes azonosítani, amelyek megakadályozzák a nonstop IT kialakítását, majd át kell gondolni, hogyan lehetne a leghatékonyabban módosítani azokat. Az adott probléma természetétől függően számos különféle megoldás létezhet. Elképzelhető, hogy pontos dokumentációt kell összeállítani a bonyolult procedúrákról, vagy érdemes oktatást szervezni a működési folyamatokról, hogy a munkatársak is átlássák a folytonos működéshez szükséges teendőket.
Minimalizáljuk a tervezett állásidőt!
Az állásidő tetemes részét a frissítések és hibajavítások telepítése teszi ki. A legtöbb szervezetnél a kívánatosnál jóval többször kell ilyen feladatok miatt lekapcsolni vagy újraindítani a rendszereket. Erre kínál megoldást az automatizált hibajavítás, illetve a live patching funkció. Ilyen lehetőséget többek között a SUSE is kínál, lehetővé téve ezáltal a frissítések telepítését a rendszer újraindítása nélkül. A vállalatok így előre tervezhetnek, és mindig futtathatják rendszereiket, amikor szükség van rájuk.
Készüljünk a nem tervezett állásidőre!
Egy rendszer sem tökéletes, mindenhol előfordulhatnak kiesések. De segíthet, ha proaktív megközelítéssel állunk hozzá, beleértve a megelőző jellegű karbantartást, biztonsági mentést és előkészítést. Az üzletfolytonossági és katasztrófa utáni helyreállítási megoldások használatával kiküszöbölhető az alkalmazások leállása, illetve az adatvesztés. Az átfogó monitoring és felügyeleti megoldások pedig a hardveres és szoftveres hibák azonosításában és elhárításában nyújtanak hatékony támogatást. Ennél a kérdéskörnél fontos szempont, hogy milyen operációs rendszert használunk. Ha egyszerűbb a rendszerek felügyelete, illetve a backup rendszerek felállítása és fürtözése, az a nem tervezett leállások elkerülésére vagy átvészelésére is kihat.
Biztonságot és rendelkezésre állást mindenhová!
Ha a biztonsági incidensekkel mindig csak akkor foglalkozunk, amikor már megtörténtek, sosem fogjuk tudni biztosítani az IT-rendszereink rendelkezésre állását. Olyan biztonsági intézkedésekre is szükség van tehát, amelyek abban segítenek, hogy megelőzzük a gondokat, és csírájában fojtsuk el a problémákat. Érdemes például fontolóra venni, hogy az egész szervezetben alkalmazzunk titkosítást, illetve olyan, folyamatos adatvédelmet biztosító módszereket, amelyek a rendszer minden változtatásáról másolatot készítenek, így az összes verziót megőrizhetjük. Szintén erősítik a biztonságot a behatolásokat megelőző megoldások, például a malware és phishing támadásokat elhárító eszközök, amelyek dokumentálják és csökkentik akár a komolyabb sebezhetőségekkel járó veszélyeket is.
Használjuk a megfelelő technológiákat!
A nonstop IT kialakítása és fenntartása számos egyéb eszközzel és lépéssel segíthető. Hasznosak lehetnek például az olyan technológiák, mint a SUSE Linux Enterprise Serverben található System Rollback funkció, amellyel a szervezetek pillanatképeket készíthetnek a rendszerek aktuális állapotáról, és ezeket vissza is állíthatják egy esetleges hiba vagy katasztrófa esetén. Ha pedig kiterjesztjük az általunk használt operációs rendszerek életciklusát, akkor a migrációval és rendszerfrissítéssel járó kockázatokat, költségeket és leállásokat is csökkenthetjük.
Kapcsolódó cikkek
- Az YK2-höz hasonló krízishelyzetet is okozhat a nyári-téli időszámítás eltörlése?
- Alice szerint az IT igenis lányos szakma
- Van egy ember a cégnél, akit ritkán látni, de ha baj van, azonnal hívhatjuk
- Erős éve lesz az informatikai szektornak
- One Ingram: az IT szektor hatékonyságnövelő újdonságai egy helyen
- Több nőt az IT szektorba!
- Tudod mit teszel jövő nyáron?
- Új vezetők, tovább erősödő Ingram Micro
- A cégvezetők többsége optimista, mégis stagnálhatnak az IT fejlesztések
- Fokozódó veszély a brutális mennyiségű adatforgalom
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.