A siker záloga a Fintech-en múlhat?
Sikeresen lezajlott a második Fintech Banking Summit, ahol hazai szakemberek mellett izraeli Fintech guruk és startupok mutatták meg, hogy hogyan válhat egy kis ország természeti kincsek nélkül is világelsővé a digitális tudásnak köszönhetően.
A biztonsági megoldások kapcsán nehéz megtalálni a megfelelő kompromisszumot: a valóban biztonságos felhasználó-azonosítás bonyolult és időigényes, arról nem is beszélve, hogy a karakterek begépelése, bemásolása a mezőkbe lassítja a folyamatot, és sajátságos kockázatokkal is jár. A konferencián elsőként bemutatkozó Izraeli cég, a Sonarax a hangalapú azonosítás területén alkotott újat, megoldásuk olcsón, egyszerűen alkalmazható bármilyen helyzetben - például ATM-ek, Micro payment és banki rendszerek használatakor. Az azonosítás biztonságossága pedig más technológiákkal együtt is garantálható, a mobiltelefonban lévő helymeghatározás és a hangfelismerés együttesen teljesen kockázatmentessé teszik a belépők azonosítását.
Mi kell a világsikerhez: szerencse, vagy jó stratégia?
A Fintech Banking Summit első kerekasztal beszélgetése a bankok és a Fintech cégek együttműködését járta körül. Fintech startupok esetében is az a fő kérdés, hogy konkrétan milyen problémát old meg egy startup - emelte ki Pereczes János (MKB Fintech Lab) - ezután kell megvizsgálni, hogy milyen módon lehet valóban megvalósítani az ötletet. Az ötlet-értékelés persze nem Fintech specifikus folyamat, a csapatot és a konkrét piaci körülményeket is meg kell vizsgálni, ahhoz, hogy a jó döntést hozhassa meg a befektető - tette hozzá Bial Norbert (Euroventures). Az érdekütközések természetesek a Bankok és Fintech cégek együttműködése során; a konzervatív bankok számára nem könnyű a befektetői szerepben maradni, amikor azt látják, hogy a startup - legalábbis banki szemmel nézve elfogadhatatlanul - rugalmasan, fesztelen módon halad előre. Pedig a befektetőnek igenis a finanszírozás a feladata - erősítette meg Bálint Viktor (BnL Growt Partners) -, nem pedig a menedzsment, az a legjobb, ha mindenki a saját feladatát végezheti, a menedzsment az üzleten dolgozik, a bank pedig a befektetésre koncentrál. Az idő (és pénz) a megvalósításra elég lehet, ahhoz viszont mindig kevés, hogy a szerény finanszírozású startup-ból egy konzervatívan működő technológiai céget nevelhessen a bank.
Tal Sharon (Equitech, Tel Aviv)a konferencia következő izraeli előadója a magyar startup ökoszisztéma dicséretével kezdte előadását: "figyelemreméltó a magyar Startup kultúra alakulása, láthatóan rengeteg pénzt szánnak itt a kis cégek nagy ötleteinek a gondozására." Tal arra emlékeztette a hallgatóságot, hogy a Fintech nem pusztán bankok és startupok ügye; a befektetők, a felhasználói közösségek, és persze a pénzügyi és informatikai piac szereplői komoly hatást gyakorolnak a trendek alakulására, s ezen keresztül az egyes területek fejlődésére. Az izraeli kormányzatok szerencsére időben felismerték, hogy a technológiai befektetések jelentős megtérülést hozhatnak az egész társadalom számára, így az ötletgondozás már a kezdetektől kezdve meg van szervezve: az állami pályázatok, a releváns MBA programok indítása, az ötletcsírák megszületésének finanszírozása mellett fontos tényező a külső fenyegetettség, amelynek okán az egész társadalmat átitatja az innovációk iránti igény. A szabályzókra ilyen környezetben nem fekvőrendőrként tekintenek; hanem egy jó lehetőségként a piaci áttörés kapcsán.
Dr. Kocsis Gergely (Rowan Hill Global) először Magyarország Fintech stratégiájáról, beszélt, majd egy röviden elemezte az iparág jelenlegi helyzetét. Fontos mérföldkő volt, amikor a Digitális Jólét Program kiterjesztésének keretén belül a Kormányhivatal 2017-ben stratégiai célként határozta meg a különböző ágazatok digitalizációs stratégiájának az előkészítését. A jövőben tehát továbbra is folytatódni fog a digitális térnyerés folyamata - mindazonáltal fontos áttekinteni az ország erősségeit, gyenge pontjait, a kapcsolódó veszélyeket és lehetőségeket. A jól látható erősségek - az oktatás, a széles körű internetelérés, az állami tőkével operáló inkubátorok, és a jelentős állami források - ellenére Magyarország nem tartozik az Unió digitális élvonalába. A lakosság körében több millióan vannak végzetesen lemaradva a digitális kompetenciák területén; az általános oktatási programnak pedig nem része az "innovációk" oktatása. Veszélyt jelent, hogy a hazai piacnak nem lesz elég nagy a felszívóereje, ezáltal egyrészt itthon is a külföldi technológiák fognak elterjedni. A lehetőségek viszont nagyszerű kilátásokkal kecsegtetnek: a Fintech húzóágazat lehet, a közösségi média erejével új felhasználókat lehet közelebb terelni a digitális tábortűzhöz, a szinergiákból pedig az egész társadalom profitálhat.
Az Insurtech már a spájzban van
A következő kerekasztal beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy az InsurTech hamarosan minden tevékenységet le fog fedni a biztosítók működése kapcsán: a pénzügyi háttérfolyamatok menedzselését, a kárrendezést, a csalásfigyelést, a biztosított eszközök tárgyak monitorozását vagy például a lakásbiztosítások árazását is. Sallai Linda (CIG Pannónia) arra hívta fel a figyelmet, hogy az új technológiák alkalmazásával új kockázatok is megjelennek - a cyber kockázatok, az önvezető autókkal kapcsolatos felelősségi kérdések -, nem lehet előre látni, hogy milyen termékeket fog igényelni a piac, ahogy azt sem, hogy mennyit hajlandóak azokért fizetni. Szota Szabolcs (Smartsurance Technologies) szerint komoly kihívást jelent majd, ha Amazon méretű mamut cégek lépnek be a piacra; ez itthon talán nem jelent azonnali fenyegetést, nemzetközi szinten viszont komoly változást indukál. A folyamatos tanulás a tömeges esetekből kiindulva, az automatizálás, és a szinergiák kihasználása lehet a kulcs a hatékony megoldások létrehozása és elterjesztése kapcsán - vélte Radnóti Tibor (Generali). A szabályzók kapcsán megoszlottak a vélemények, Sallai Linda szerint a komoly szabályzás része a játéktérnek, és inkább a másik oldalon kell segíteni az implementáció, adoptálás folyamatát, ezzel szemben Radnóti Tibor szerint nem az a fő baj, hogy a szabályzók lassan követik az eseményeket, hanem az, hogy gyakran még hátráltatják is a piaci igények lekövetését - anélkül, hogy tudnák, hogy ezzel kárt okoznak -, nagyon fontos, hogy a szabályzók nyitottak legyenek az úttörő jellegű változásokra.
Benedek Péter, a (Blockchain Competence Center Kft.)
A blockchain technológiákat ma már nem kell bemutatni, minden ország nemzeti bankja kiemelten foglalkozik a jelenséggel, a következő mérföldkő pedig egyértelműen a nemzeti valuták kriptosítása lesz. Ez pedig törvényszerűen hatni fog a nemzetközi fizetés mindennapi gyakorlatára, éppúgy, mint a tőzsdei részvény-kereskedelemre, ahol például a részvényesek nyilvántartása, a letétkezelés, és a proxy távszavazás is blockchain alapon valósulhat meg. A lehetőségek már akár éveken belül szabad szemmel is láthatóak lesznek például a kereskedelmi finanszírozás területén, ahol a rengeteg szereplő, papír azonosítását, a köztük mozgó papírok, pecsétek, pénzek nyomonkövetését forradalmi módon változtathatja meg a Blockchain.
NIR Netzer (Equitech Financial Consulting, Tel Aviv) előadásában a világ második legnagyobb Fintech hatalmának titkait ismertette a hallgatósággal. A Fintech sokak számára még ma is csak az átutaláshoz kapcsolódó fejlesztéseket jelképezi, pedig a Fintech kapcsán elképesztő mennyiségű és jelentőségű újításról lehet beszélni, szinte minden területen, ideértve a fizetési megoldásokat, BIG DATA alkalmazásokat, a "learning machine"-t, a csalások elleni küzdelemhez kapcsolódó eszközöket, a Blockchain-alapú technológiákat, a kockázatkezelés/Vagyongazdálkodás eszközeit, a Robo-Tanácsadókat, az InsurTech-et, Complience/RegTech-et, illetve a kereskedelmi platformokat. Izrael számára a Fintech egy jelentős export iparág. Az országban található több, mint 650 Fintech Startup, a viszonylag csekély 8,7 millió fős lakosság, a természeti kincsek, gyémántbányák és olajlelőhelyek teljes hiánya miatt Izraelnek a legfontosabb sőt, szinte egyetlen exportképes terméke maga a tudás. Nir beszámolója szerint nemcsak a világsikereket produkáló fejlesztők számára hasznosult kiválóan a 2016 óta FinTech-be fektetett 1,4 milliárd dollár: a Startup-ok működése köré virágzó háttérszolgáltatások épültek, az oktatócégek, a szolgáltatók, a pénzügyi bankrendszer nyitottsága egyértelműen támogatják a startupok működését. A bankok és a nagy szereplők nagyon tudatosan döntöttek a befektetésekről, az eredmény pedig nem maradt el: a stratégia megvalósulásának köszönhetően Izrael a Fintech csúcsszereplőjévé vált. A térség ráadásul rengeteg pénzt hozott külföldről; ma már a befektetések 73%-a érkezik külföldről; mindez remek példát állít a magyar startup iparág szereplői elé: egy kis ország nagy tervekkel és jó tervezéssel igenis eljuthat a csúcsra. Nekünk is sikerülhet!
Kapcsolódó cikkek
- IH, az ősz legnagyobb konferenciája
- Morgan Stanley Ideas – gondolatok, melyek meghatározzák a jelent és átformálják a jövőt
- Felhőben újjászületett informatika
- Hazai orvostechnológia startupok mutatkoztak be az Egyesült Államokban
- Navigare necesse est, avagy amerikai úticélok 2019-re
- Nem csupán az információ, az érték is digitalizálható
- Budapestre érkezik az AWSome Day!
- Élő legenda látogat Magyarországra
- Konferencia a pénz jövőjéről és a jövő pénzügyeiről
- Az Oracle Openworld további újdonságai
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.