Verseny a vállalatok informatikai függetlenségéért

forrás: Prím Online, 2019. január 23. 10:16

2018 bizonyos értelemben olyan volt az új technológiák területén, mint a Ninja Warrior tévés sorozat: az AI (mesterséges intelligencia), az automatizálás, az adatok és a blockchain mint egymással vetélkedő versenyzők próbálták leküzdeni az akadályokat és a kihívásokat.

Ezek a technológiák, akárcsak a tévéműsorban, keményen küzdöttek és sok mindent elértek, de nem sikerült megnyerni a nagy pénznyereményt és megszerezni az első helyet.

 

Kérdés, hogy 2019-ben vajon ki lesz a bajnok? Lehet egyáltalán csak egy nyertes? Az Oracle előrejelzése ezekre a kérdésekre keresi a választ. 

 

A mesterséges intelligencia lassan beszivárog a vállalatok életébe

Az AI kulcsfontosságú lesz, de csak akkor, ha a vállalatok meg tudják szelídíteni a technológiát és megértik, hogyan alkalmazzák az üzleti berkeken belül. Az Ovum ICT Enterprise Insights felmérése szerint a szervezetek 60 százalékának lesz vállalati szintű AI stratégiája 2019-ben, ezért az Oracle várakozása szerint sokkal több vállalat keresi majd az AI gyakorlati használatának módjait az üzleti folyamataiban, amelyhez az út a saját alkalmazásaik mesterséges intelligenciával való bővítésén keresztül vezet.

 

2019-ben becslések szerint több adatot fogunk generálni, mint az előző 5000 évben összesen. A vállalatoknak komoly kihívást jelent az adatok intelligens felhasználása és alkalmazása, hogy megfelelő információval lássák el a munkafolyamatokat és megfelelő betekintést kapjanak a gyorsabb, hatékonyabb és rugalmasabb munkavégzéshez.

 

Getty/agsandrew

 

Ezzel az AI nem csak közelebb kerül a tömegekhez, ami azt is mutatja, hogy többé nem félnek a technológiától, de egyben azt is jelenti, hogy végül az AI beépül az infrastruktúrába és minden üzleti rendszerben jelen lesz.

 

Ennek eredményeként már jól látható, hogyan változnak az alkalmazások: a hagyományos back office alkalmazások elavulttá válnak, ezeket innovatív front-endekkel és agresszív kereskedelmi automatizálással újítják meg. Vagyis nyugodtan mondhatjuk, hogy az átalakulás egyre szélesebb körű lesz.

 

A termelékenység megduplázása

Az AI elfogadásának egyik kulcsfontosságú üzleti mozgatórugója a hatalmas lehetőség az emberi termelékenység és az üzleti hatékonyság növelésére. Egy közelmúltban végzett nemzetközi felmérés szerint a döntéshozók 42%-a az AI-technológia használatával javítaná szervezete hatékonyságát. A kognitív AI képességek folyamatos javulásával ezek az eredmények is egyre jobbak lesznek.

 

Már láthatunk olyan ügyfeleket, mint a spanyol RCD Espanyol labdarúgó klub, amely az AI segítségével 20%-kal növelte a pénzügyi csoport termelékenységét – olyan döntések meghozatalával, amelyek esetében nem volt szükség emberi beavatkozásra.

 

Az Oracle szakemberei szerint 2025-ig az AI és a kiterjesztett élmények által biztosított termelékenység-növekedés akár 50 százalékos is lehet a mai eredményekhez képest. Ez valódi átalakulást jelent.

 

Az automatizálás (adat)hegyeket mozgat meg, nemcsak autókat

A Gartner előrejelzése szerint 2022-re a vállalati stratégiák 90%-a kifejezetten az információt említik majd kritikus vállalati eszközként, amely az elemzés révén alapvető kompetenciává válik. Mivel a jelenleg rendelkezésre álló adatok mennyisége már nem kezelhető az emberek által, új megközelítésre van szükség. Ez kritikus fontosságú, hiszen a vállalkozások felismerték, hogy jobban kell kezelniük adataikat, ha valóban ki akarják használni a bennük rejlő lehetőségeket, és végre szeretnék hajtani a szükséges AI vagy IoT beruházásokat.

 

Mi történne, ha az összetett adatkezelő rendszerek önvezérlők, önjavítók lennének és gondoskodnának saját biztonságukról? Mi lenne, ha ezek olyan „egyszerűek” lennének, mint az önvezető autók?

 

Az Oracle már megtette a következő lépést az Oracle Autonomous Database megoldással az extrém automatizálás felé, és a várakozások szerint a vállalkozások nagy része is hasonló funkciókat keres majd az adatkezeléshez. 

 

Az Oracle szerint az automatizálás egyre nagyobb területet hódít majd meg az üzleti életben, és az IT funkciók 70%-a teljesen automatizált lesz, így a vállalatok évente több száz felszabadult munkaórát tölthetnek el innovációval és üzleti fejlesztéssel. Például az Oracle egyik egészségügyi ügyfele, a QMP Health automatizálta infrastruktúráját, hogy leállások nélkül végezhessék el a szükséges beállításokat és javításokat, ami sokkal gyorsabb válaszidőt és döntéseket jelent - a betegeknek is.

 

 

A biztonság területén is számos műveletet kell majd automatizálni, mivel az incidensek száma várhatóan százszorosára emelkedik. A McAfee 2019-es Cloud Adoption and Risk Report jelentése szerint egy átlagos szervezet 100 millió eseményből csak 1-et talál fenyegetőnek, de olyan nagy mennyiségű adatot kell átvizsgálni, hogy automatizálás nélkül lehetetlen lesz megtalálni a veszélyeket.

 

Emellett az ügyfélélmény és az automatizálás is kéz a kézben jár majd, az ügyfelekkel történő kapcsolattartás 70%-a automatizált lesz, és az AI-alapú chatbotok az ügyfélélmények új korszakát hozzák el. Manapság már az vállalkozások 89%-a használ hangasszisztenst az ügyfélszolgálatokhoz, és a vállalati ügyfélszolgálatok 69%-a használ chatbotot a zökkenőmentes kapcsolatteremtéshez. Ez a folyamat szinte minden piacon egyre inkább eltolódik majd a „jó, hogy van” irányából az alapvető szolgáltatás felé, így az előrejelzések szerint az ügyfelekkel történő összes interakció 85%-a automatizált lesz.

 

A blockchain, mint a bizalom alapköve

A technológia végre kilépett az újdonság státuszából és a bitcoinhoz kapcsolódó bizalmatlanság légköréből. A blockchain 2019-ben nemcsak elfogadottabb lesz az üzleti életben, hanem az átláthatóság és a bizalom alapjává válik, amely a pénzügyi tranzakciók érvényesítésére is használható.

 

Már láthattuk a technológia felhasználását az extra szűz olívaolaj etikus gyártásának igazolására, a napenergia-felhasználás nyomon követésére és a globális hajózási iparágat alátámasztó dokumentációs folyamatok egyetlen hiteles forrásaként is. 2019-ben még szélesebb körben fogjuk használni a blockchain technológiát: a drágakövek hitelességének ellenőrzésére, az élelmiszer-szennyeződés forrásának nyomon követésére és a gyógyszerek szigorú iparági előírásoknak megfelelő elkészítésének ellenőrzésére.

 

Az AI-hoz hasonlóan ez a blockchain is lassan része lesz a mindennapi üzleti életnek, és az üzleti alkalmazásokba is integrálódik majd.

 

Konklúzió

Tehát melyik technológia lesz a győztes? Mindegyikük, és 2019 minden bizonnyal az az év lesz, amikor az iparág legdivatosabb kifejezései eljutnak a hype-tól a valódi felhasználásig, de igazán csak akkor bizonyítják értéküket, ha valódi eredményeket generálnak a piacon. Elmúlt az az időszak, amikor az AI-t vagy a blockchain-t az infrastruktúrán belül különálló entitásokként kezelik, inkább olyan alkalmazásokba integrálják őket, amelyek valódi hasznot hoznak a vállalkozásoknak. 

 

Szükség lesz egy olyan egy szilárd partnerre, aki elő tudja hozni a technológiák erősségeit és felgyorsíthatja az értékteremtést. Megmaradva a Ninja Warrior analógiánál, a versenyzők (technológiák) edzője egy teljesen integrált felhőhöz hasonlít, amely egyetlen helyen egyesíti az ellenőrzést, a biztonságot és az innovációt, lehetővé téve a szervezetek számára, hogy a felhőben működjenek, függetlenül a 2019 utáni trendektől és munkamennyiségtől, lehetőséget teremtve, hogy olyan termékeket és szolgáltatásokat nyújtsanak, amelyek rugalmasak és versenyképesek.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01