Tudatos pénzügyek az iskolákban
Komoly előrelépést hozhat a pénzügyi tudatosságra nevelésben a jelenlegi iskolai tanév kezdetével a Pénzügyminisztérium, az MNB Pénziránytű Alapítványa, a Mastercard és megbízása alapján a Deloitte közös munkájával elindított Készpénzkímélő Iskola program.
A Mastercard által elindított kezdeményezés keretében a tanév elején elvégzett felmérés szerint a diákok jelentős részének már e programot megelőzően is volt és van lehetősége arra, hogy készpénzmentesen fizessen, és a szülők is szívesen váltanak a kényelmesebb módszerre.
Eddig sosem látott ütemben jelennek meg és turbulens módon fejlődnek az új technológiai megoldások, amelyek formálják, átalakítják a pénzügyeinket, számos olyan lehetőséget biztosítva számunkra, amelyet korábban el sem tudtunk volna képzelni, de mégis, sokan vannak még, akik nem élnek velük. Ezzel párhuzamos folyamat a készpénzmentes fizetés gyorsuló térhódítása. Az általános nemzetgazdasági hasznossága mellett előnyei az egyén szintjén is megjelennek: a pénzügyi folyamatok transzparensebbé, egyszerűbben nyomon követhetővé és kevésbé költségessé válnak használatuk következményeként. Az, hogy a szülők otthon hogyan kezelik a pénzt, jelentős hatással van a következő generáció pénzügyi kultúrájának alakulására is.
De a gyerekek nemcsak otthon, hanem az iskolában, tanműhelyben, kollégiumban, szórakozóhelyeken, vagy akár a buszon ülve is megtapasztalhatják, hogy a pénz hányféle formában része az életüknek. Bár nagy szerepe van az otthonról hozott mintáknak, sokat számít az is, hogy mit látnak a kortársaiktól, a tanáraiktól, más felnőttektől. A legjobb (és legmaradandóbb) információ-szerzési mód mégis a gyakorlás, a megtapasztalás, a pénzügyi döntések tudatos, egyéni meghozatala. Ebben jelenthet komoly előrelépést a Készpénzkímélő iskolák program, amely 15 középiskolákban pilot jelleggel megteremti a készpénzkímélő fizetési megoldások használatának a feltételeit. Az új fizetési lehetőségek az egész család számára előnyöket kínálnak, egyben tudatosabbá tehetik a pénzről való gondolkodást mind a gyerekek, mind a szülők oldalán.
A programban résztvevő iskolák büféjében a projektnek köszönhetően már POS terminálok segítségével is lehet fizetni. A gyerekek használhatnak bankkártyát, vagy akár más, fizetésre alkalmas eszközt, például mobiltelefont, „okos” karkötőt is. A program keretében végzett felmérés alapján a tanulók többségének erre van is lehetősége, sőt késztetése is. Az adatok ugyanis azt mutatják, hogy a vizsgált városokban sok középiskolás diák már ma is rendelkezik bankszámlával és valamilyen elektronikus fizetésre alkalmas eszközzel (döntően bankkártyával). Várható, hogy minél többen próbálják ki a készpénzmentes fizetés valamely formáját, és tapasztalják meg ennek az egyszerűségét, gyorsaságát, annál többen fogják majd azt az igényt megfogalmazni a szüleiknek, hogy a jövőben nekik is inkább elektronikus formában adják a zsebpénzt. A felmérés rámutatott arra is, hogy a válaszadó diákok kártyahasználati gyakorisága követi a más kutatásokból levezetett felnőtt kártyahasználati szokásokat: valójában kevesebbszer használják a kártyákat fizetésre, mint ahányszor erre ténylegesen lehetőségük nyílna. A készpénzkímélő fizetési módok terjedéséhez ezért láthatóan nemcsak a megfelelő technológiai infrastruktúrára van szükség, hanem pénzügyi nevelésre is.
A program a szülőket is célozza: az iskolai menza-befizetések esetében is lehetőség lesz elektronikus fizetésre, részben POS terminál segítségével, részben átutalással, illetve online felületen kártyás vásárlással. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a szülők döntő többsége nagyon gyorsan, gyakorlatilag már az elektronikus fizetési rendszer kiépítését követő első hónapban áttér az elektronikus fizetésre. A program keretében végzett kutatások és szakmai egyeztetések azt is felszínre hozták, hogy már léteznek – egyébként világszínvonalú – magyar fejlesztések, amelyek kifejezetten ebben a szegmensben támogatják az elektronikus fizetéseket.
Maguk az iskolák is elektronizálhatják a pénzügyi folyamataikat, hiszen például a tornaterem, az udvar, a tantermek bérbeadása során alkalmazhatnak olyan jellegű online megoldásokat, amelyek a lakásbérbeadás kapcsán már meghódították a világot. Ezen szoftverek egyik legfontosabb jellemzője a teljesen transzparens, elektronikus pénzmozgás, amelynek segítségével a bérbeadó szinte azonnal a pénzéhez jut, miközben mentesül a készpénzkezelés költségeitől és kockázataitól. A program egyik nagy eredménye, hogy az egyik indító szakmai konzultációból ötletet merítve egy hazai szakképzési centrumban már ki is fejlesztettek egy kifejezetten az iskolai szabad kapacitások (elsősorban tantermek, tornaterem) bérbeadását segítő kísérleti internetes platformot, amely hamarosan megkezdheti a működését.
„A Készpénzkímélő Iskolák projekt egészen a tanév végéig tart, fókuszálva a programban résztvevő iskolák tanulói, szülői és diákjai felé folytatott erőteljes szemléletformálásra, illetve a megkezdett készpénzkímélő megoldások használatának erősítésére. A tanév végével újabb kutatás készül, mely a projekttagok reményei szerint már mutathatja a pilot projekt erőfeszítéseinek pozitív eredményeit a bevont középiskolákban, melyek alapján akár kormányzati intézkedések születhetnek, illetve a pénzügyi szereplőket is innovációra késztetik, hogy a jövő generációja a készpénzmentes megoldások aktív használói legyenek” – mutatott rá Kenyeres Kinga, a Deloitte kormányzati tanácsadási terület igazgatója.
„Sikerült a közoktatás hétköznapi élethelyzeteiben beazonosítani azokat a pontokat, amelyeken az elektronikus fizetés lehetőségének megteremtése nemcsak egy korszerű vásárlási mód előtt nyit teret, hanem kényelmével, biztonságával, költségmegtakarításával, átláthatóságával modernizálja a tanulók és a diákok környezetét, egyben emeli és javítja a pénzügyi tudatosságukat. A program legnagyobb tanulsága talán mégis inkább az, hogy a munka itt nem állhat meg, mivel nagyon sok más területe van még a társadalmi-gazdasági életnek, ahol az elektronikus megoldások tudatos és körültekintő bevezetése, a pénzügyi tudatosság fejlesztése érdemben javíthatja mindannyiunk életminőségét” – emelte ki Kenyeres Kinga.
Kapcsolódó cikkek
- Távol-keleti nyitás a GDPR-ban
- Felpörgeti a családi vállalkozásokat a digitalizáció
- Áttörést hoz a blockchain számos iparágban
- A karácsonyi készülődés elmaradhatatlan kelléke – az online vásárlás
- A mesterséges intelligencia megjelenése a pénzügyi szolgáltatásokban
- Komoly változások jöhetnek az e-kereskedelem szabályozásában
- Sokba kerülhetnek a megtévesztő Black Friday reklámok
- Készen állunk rá, hogy élvezzük a robotika gyümölcseit?
- Automatizálás útján bebiztosítható az áfalevonási jog és az ellenőrzés sikeres lezárása
- Erősödő fogyasztóvédelem a digitális piacokon
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.