Még nem áll készen a pénzügyi szektor az AI alkalmazására
Az Oracle és az Association of International Certified Professional Accountants legújabb felmérése kimutatta, hogy a pénzügyi szakemberek nem rendelkeznek a legújabb AI innovációk alkalmazásához szükséges digitális készségekkel, ezzel pedig negatívan befolyásolják a bevételi eredményeket. Az Oracle február 19-i Modern Business Forum rendezvényén bemutatta a legújabb üzleti informatikai trendeket és megoldásokat, amelyek a vállalatok életét a közeljövőben meghatározzák.
A 700 pénzügyi vezető megkérdezésével készült globális felmérés szerint az AI alkalmazása és a bevételek növekedése közötti egyértelmű összefüggés ellenére a vállalatok 89 százaléka nem vezetett be mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat a pénzügyi folyamataiba, és a pénzügyi szakemberek csupán 10 százaléka állította, hogy rendelkezik a szervezet digitális átalakulását elősegítő készségekkel.
Az Agile Finance Unleashed: The Key Traits of Digital Finance Leaders című felmérésben a technológiailag képzett pénzügyi vezetők 46 százaléka számolt be a bevételek pozitív alakulásáról, míg a kevésbé képzetteknél ez csak 29 százalék volt. Emellett azok a vállalatok, amelyek bevétel növekedést tapasztaltak, sokkal nagyobb arányban vezettek be mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat, szemben azokkal, akiknek stagnáltak vagy csökkentek a bevételei. A felmérésben részt vevő pénzügyi vezetők csupán 11 százaléka alkalmaz AI technológiát a pénzügyi folyamatokban.
Andrew Harding, az AICPA management accounting üzletágának ügyvezetője szerint „a vállalatok hatalmas lehetőséget szalasztanak el, ha nem biztosítják munkavállalóiknak a jobb üzleti döntések meghozatalához szükséges eszközöket és képzéseket. A felhő és az egyéb feltörekvő technológiák, mint az AI vagy a blokkláncok, növelik a hatékonyságot, javítják a pontosságot, illetve mélységi betekintést nyújtanak az adatokba. Ezáltal a pénzügyi vezetők a stratégiai kérdésekre összpontosítva elősegíthetik a vállalat adatvezérelt döntéseinek meghozatalát. Ezzel párhuzamosan a pénzügyi csapatok készségeinek is fejlődnie kell az elemző gondolkodás, a döntéshozatal és az üzleti partnerek kezelése terén.”
A felmérés a pénzügyi szakemberek 3 legfőbb jellemzőjét emelte ki:
- A működést modernizálók: A kutatás szerint a technológiailag képzett pénzügyi szakemberek fejlettebb technológiákat alkalmaznak és az üzleti működés modernizálására törekednek. A digitális pénzügyi szakértők 86 százaléka a digitális és felhő megoldásokat részesíti előnyben, amelyek révén nagyobb mértékben automatizálhatók az intelligens folyamatok és szélesebb körben férhetnek hozzá az olyan technológiákhoz, mint az AI vagy a blokkláncok – amelyeket jellemzően a felhőből érnek el. Emellett a válaszadók 73 százaléka összpontosítja a pénzügyi tárgyi szakértelmet az ún. globális „kiválósági központokban” (Center of Excellence).
- Adatelemzők: A vezető pénzügyi csoportok képesek összekapcsolni a különálló alkalmazásokban lévő adatokat, és ezáltal új ismereteket nyernek ki az információkból. Egyre nagyobb mértékben támaszkodnak a mesterséges intelligenciára, amely révén különféle rejtett mintákat tárhatnak fel, javaslatokat tehetnek és tanulhatnak a töretlenül áramló üzleti adatfolyamból. A felmérés szerint a növekvő bevételi eredményeket elérő vállalatok nagyobb arányban adaptálnak AI technológiát.
- Üzleti döntéshozók: A vezető pénzügyi csoportok már nemcsak jelentéseket készítenek, hanem az adatok elemzése alapján javaslataikkal befolyásolják az üzleti döntéseket is. Kevesebb időt töltenek a manuális riportálási folyamatokkal, és a valós idejű, pontos adatelemzésekkel a kezükben bekerültek az üzleti döntéshozók sorába. Javaslatokat tesznek új akciótervekre és befolyásolják az üzleti stratégiákat is.
Az Oracle Modern Business Forum eseményén Füzes Péter, az Oracle regionális üzletfejlesztési igazgatója kiemelte: “Új technológiák esetén természetes némi bizonytalanság a vállalatok részéről, vajon melyik az az irány, amibe időt, energiát, pénzt érdemes fektetni. A felhő alapú alkalmazások azért kínálnak különleges lehetőséget, mert a leginnovatívabb megoldásokat biztosítják, anélkül, hogy azok fejlesztésével, tesztelésével és kockázataival a vállalatoknak foglalkoznia kellene. Az Oracle üzleti alkalmazásai - legyen szó akár pénzügyi, emberi erőforrás, marketing vagy értékesítési megoldásokról – beépített AI funkciókat tartalmaznak és biztosítják az innovációhoz való hozzáférést a szakterületi vezetők számára.”
“Azt láthatjuk, hogy a pénzügyi vezetők eddig jellemzően reaktív módon végezték feladatukat – nyomon követték, összegezték és bemutatták az üzleti eredményeket. Legtöbbjük még mindig több időt tölt azzal, hogy összegyűjtse az adatokat, mint hogy azokat elemezze és információkat nyerjen belőlük. A jövőben szükség lesz az információk proaktív használatára, hogy előrejelezzék a folyamatokat és segítsék az üzletágakat, hogy megtehessék a következő, megfelelő lépést üzleti döntéseikben” – tette hozzá a kutatás eredményei kapcsán Füzes Péter.
Kapcsolódó cikkek
- Robotikával foglalkozik az újonnan megnyílt New York-i MI központ
- Belefulladnak az adatokba a vállalatok
- Melyik technológia lesz a befutó 2019-ben?
- Verseny a vállalatok informatikai függetlenségéért
- Schneider Electric: ezek lesznek 2019 meghatározó technológiai trendjei
- Legyél Te is az AI őrzője!
- IBM kutatás: a magyarok megbíznak a mesterséges intelligenciában
- A mesterséges intelligenciával foglalkozó startupok mutathatnak új utat Európának
- Védelem és túlélés: a vállalatok mindennél előbbre tartják az IT biztonságot
- A munkavállalók szívesen javítanák munka-magánélet egyensúlyukat az MI segítségével
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.